Collegium Vocale Gent
Categorie: | koor, ensemble (vocaal), ensemble (vocaal-instrumentaal), ensemble, oude muziek, repertoire, hedendaagse muziek |
---|---|
1970 | |
Genre(s): | 21ste eeuw / hedendaags, 20ste eeuw, romantiek, classicisme, barok, oude muziek |
Dirigent van: | Philippe Herreweghe |
Huidige/voormalige leden: | Cécile Kempenaers, Marnix De Cat |
Korte beschrijving
Het repertoire van Collegium Vocale Gent is niet te vangen binnen een welbepaalde stijlperiode. Het ensemble leverde een belangrijke bijdrage tot de herontdekking van heel wat polyfone werken uit de Renaissance. Regelmatig staat het klassieke en romantische repertoire op het programma en ook creaties en uitvoeringen van hedendaagse muziek komen nu en dan aan bod. Het waarmerk van Collegium Vocale Gent is en blijft echter de Duitse Barokmuziek, en meer specifiek het oeuvre van Johann Sebastian Bach. Voor dit repertoire werd einde van de jaren tachtig het orkest van Collegium Vocale Gent opgericht, dat door zijn hechte band met het koor een onmisbaar instrument is geworden bij de uitvoering van deze muziek.
Biografie
In 2020 werd Collegium Vocale Gent 50 jaar, een gouden jubileum! Het ensemble werd opgericht in 1970 op initiatief van Philippe Herreweghe samen met een groep bevriende studenten. Het ensemble paste als één van de eerste de nieuwe inzichten inzake de uitvoering van barokmuziek toe op de vocale muziek. De authentieke, tekstgerichte en retorische aanpak zorgde voor een transparant klankidioom waardoor het ensemble in nauwelijks enkele jaren tijd wereldfaam verwierf en te gast was op alle belangrijke podia en muziekfestivals van Europa, de Verenigde Staten, Rusland, ZuidAmerika, Japan, Hong-Kong en Australië. Sinds 2017 organiseert het ensemble in het Italiaanse Toscane een eigen zomerfestival: Collegium Vocale Crete Senesi. Collegium Vocale Gent is uitgegroeid tot een uiterst flexibel ensemble met een ruim repertoire uit verschillende stijlperiodes. De grootste troef hierbij bestaat erin dat voor elk project een geoptimaliseerde bezetting bijeen gebracht wordt. Muziek uit de renaissance wordt uitgevoerd door een solistisch ensemble. De Duitse barokmuziek, en meer specifiek de vocale werken van J.S. Bach, blijft een kroondomein. Collegium Vocale Gent legt zich ook toe op het klassieke, romantische en hedendaagse oratoriumrepertoire, uitgevoerd in een symfonische bezetting tot 80 zangers. Tenslotte verleent het ensemble zijn medewerking aan verschillende muziektheatervoorstellingen. Voor de realisatie van deze projecten werkt het Collegium Vocale Gent samen met diverse historisch geïnformeerde ensembles zoals het eigen barokorkest van Collegium Vocale Gent, het Orchestre des Champs Élysées, het Freiburger Barockorchester of de Akademie für Alte Musik Berlin. Maar ook met vooraanstaande symfonische orkesten zoals het Antwerp Symphony Orchestra, het Koninklijk Concertgebouworkest Amsterdam, het Budapest Festival Orchestra, de Staatskapelle Dresden of het Chamber Orchestra of Europe worden projecten opgezet. Het ensemble werd geleid door Ivor Bolton, Marcus Creed, Reinbert de Leeuw, Iván Fischer, René Jacobs, Yannick Nézet-Séguin, Kaspars Putnins, Jos van Immerseel, Paul Van Nevel, James Wood en andere vooraanstaande dirigenten. Collegium Vocale Gent bouwde onder leiding van Philippe Herreweghe een omvangrijke discografie op met meer dan 100 opnamen, voornamelijk bij de labels Harmonia Mundi France en Virgin Classics. In 2010 startte een nieuw opnameproject waarbij Philippe Herreweghe samen met Outhere-Music zijn eigen label φ (PHI) oprichtte om in volledige artistieke vrijheid een rijke en gevarieerde catalogus uit te bouwen. Ondertussen zijn een twintigtal opnamen beschikbaar met vocale werken van Bach, Byrd, Beethoven, Brahms, Dvorak, Gesualdo, Haydn en Victoria. Recente opnames omvatten onder meer Anton Bruckners indrukwekkende Te Deum en Tweede Mis (LPH034), een nieuw volume met J.S.Bachs Trauer-Ode en cantates (LPH035) en Il quinto libro de madrigali van Carlo Gesualdo (LPH036). Ondertussen verscheen ook een bekroonde opname onder leiding van Reinbert de Leeuw voor het label ά met op het programma de Via crucis van Franz Liszt (ALPHA390).
Selectieve discografie
Du treuer Gott - Leipzig Cantatas (2017) barok Collegium Vocale Gent, Johann Sebastian Bach, Philippe Herreweghe |
Brahms - Symphony no.4 / Alt-Rhapsodie / Schicksalslied (2017) romantiek Ann Hallenberg, Johannes Brahms, Philippe Herreweghe, Collegium Vocale Gent, Orchestre des Champs-Elysées |
||
Carlo Gesualdo - O Dolce Mio Tesoro (2016) oude muziek Collegium Vocale Gent, Philippe Herreweghe, Carlo Gesualdo |
Threni - Requiem canticles (2016) 20ste eeuw Collegium Vocale Gent, Igor Stravinsky, Philippe Herreweghe, Antwerp Symphony Orchestra |
||
Antonín Dvorák - Requiem (2015) romantiek Collegium Vocale Gent, Antonín Dvořák, Philippe Herreweghe, Antwerp Symphony Orchestra, Ilse Eerens, Bernarda Fink, Maximilian Schmitt, Nathan Berg (...) |
Haydn Joseph - Die Schöpfung (2015) classicisme Orchestre des Champs-Elysées, Joseph Haydn, Philippe Herreweghe, Maximilian Schmitt, Christina Landshamer, Rudolf Rosen, Collegium Vocale Gent |
||
Carl Orff - Carmina Burana (2014) 20ste eeuw Anima Eterna Brugge, Carl Orff, Jos van Immerseel, Collegium Vocale Gent, Yeree Suh, Yves Saelens, Thomas E. Bauer |
William Byrd -Infelix ego (2014) oude muziek Collegium Vocale Gent, William Byrd, Philippe Herreweghe |
||
Jean Gilles - Funérailles de Rameau (2014) barok Collegium Vocale Gent, Skip Sempé, Capriccio Stravagante Renaissance Orchestra, Judith Van Wanroij, Robert Getchell, Juan Sancho, Lisandro Abadie, Les 24 Violons du Roi (...) |
Haydn Joseph - Die Jahreszeiten Hob.XXI:3 (2014) classicisme Collegium Vocale Gent, Joseph Haydn, Philippe Herreweghe, Orchestre des Champs-Elysées |
Selectieve discografie als medewerker
Six siècles de Musique en Wallonie et à Bruxelles (2002) classicisme, barok, oude muziek Diverse uitvoerders, Orlandus Lassus, Pietro Antonio Fiocco, anoniem, Johannes Ciconia, Gilles Binchois, Johannes Tinctoris, Mateo Romero (...) |