2 mooie documentaires op Canvas gewijd aan de met de Ceciliaprijzen bekroonde ensembles

Dit is een gearchiveerd bericht

12.03.2013

Canvas heeft in maart aandacht voor twee van de met de Ceciliaprijzen bekroonde ensembles: Het Collegium Vocale Gent en Capilla Flamenca.  Capilla Flamenca
De Caeciliaprijzen zijn de prijzen van de Belgische muziekpers voor de 10 beste CD-opnamen van het afgelopen jaar. De Caecilia-prijs is de kers op de taart in een hele reeks internationale bekroningen voor Capilla Flamenca, o.m. de ‘Diapason d’Or’ en ‘Choc de l’année’.
Voor Canvas Klassiek brengt Capilla Flamenca o.l.v. Dirk Snellings muziek van het Vlaamse hof van Margareta van Oostenrijk. Zij was landvoogdes van de Nederlanden en tante van keizer Karel. Componisten als Josquin Desprez, Pierre de la Rue en Alexander Agricola componeerden voor haar. Het gaat om polyfone chansons en missen, a capella maar ook verrijkt met instrumenten, gecomponeerd omstreeks 1500.  Margareta werd te jong en te vaak geconfronteerd met de dood (van haar moeder, haar man, haar ongeboren kind en haar broer). Dat beïnvloedde haar muzikale smaak, die vaak melancholische maar wel bloedmooie liederen opleverde, zoals 'Pourquoy non' van haar hofcomponist Pierre de la Rue.
Het ensemble Capilla Flamenca ontleent zijn naam aan de voormalige hofkapel van keizer Karel V.  Deze opname werd gemaakt in de Begijnhofkerk van Sint-Truiden.
Presentatie en interviews: Thomas Vanderveken
Zaterdag 16 maart om 15u00 in Canvas Klassiek


Het Collegium Vocale Gent in Canvas Klassiek met een concert en documentaire.

Concert
Het Collegium Vocale Gent zingt Lassus.
Van het Collegium Vocale Gent werd een opname met werk van Tomás Luis de Victoria bekroond. In Canvas Klassiek zingt het ensemble een ander groot werk uit de laat-renaissance:  de 'Lagrime di San Pietro' van Orlandus Lassus.  
'De tranen van Sint-Petrus'  is een monumentale cyclus van 20 geestelijke madrigalen op gedichten van de Italiaanse dichter Tansillo, die besloten worden met een Latijns motet. Ze gaan over het berouw van de oude apostel Petrus, die terugdenkt aan het moment van zijn verloochening van Jezus. Lassus maakt veelvuldig gebruik van de symboliek van het getal 7, dat ook staat voor smart. De muziek is niet alleen zevenstemmig, ook de cyclus is onderverdeeld in 3X7 delen. Lassus schreef het werk in 1594, enkele weken voor zijn dood. De componist  leed op het einde van zijn leven aan een zware depressies en had angst voor de dood. De 'Lagrime di San Pietro' is niet alleen zijn meest persoonlijke en expressieve werk, het wordt beschouwd als een van de topwerken uit de renaissance.
Deze opname werd gemaakt in Toscane in 2010.

Zondag 17 maart om 12u in Canvas Klassiek
Herhaling op zaterdag 23 maart om 14u


Documentaire
Collegium Vocale Gent: 40 jaar passie
 Documentaire over het Collegium Vocale Gent, dat in 2010 zijn veertigjarig bestaan vierde. Het koor van Philippe Herreweghe, wereldberoemd om zijn vele Bachopnamen, was bepalend in de revival van de oude muziek.  Behalve hoogtepunten uit veertig jaar historiek van het Collegium Vocale Gent, zien we het koor aan het werk tijdens repetities in Gent, op het festival van Saintes en in Toscane. Opvallend is Herreweghes specifieke manier van repeteren, die de basis van de successtory van het koor vormt.  Wat begon als een studentenkoor in 1970 werd in de 80'er jaren professioneel, en groeide recent uit tot een modulair koor met drie pijlers: renaissance, barok en het grote romantische repertoire. Ook hierover heeft de dirigent een zeer uitgesproken visie. Ondanks alle evoluties binnen het koor blijft één zaak onveranderd: de passie voor muziek.  Interviews met Philippe Herreweghe, koorleden en getuigenissen van muzikanten vervolledigen dit muzikale portret.

Zondag 17 maart om 12u52 in Canvas Klassiek
Herhaling op zaterdag 23 maart om 14u50    

Verwante items in de databank

Personen/groepen:Capilla Flamenca (ensemble (vocaal-instrumentaal))
Collegium Vocale Gent (koor, ensemble (vocaal), ensemble (vocaal-instrumentaal))

Terug Meer nieuws