Interessante aanwinsten in de Muziekcentrumbibliotheek (mei 2010)

Dit is een gearchiveerd bericht

17.05.2010

Nieuw in de Muziekcentrumbibliotheek: o.a. het eerste Europese groenboek over de creatieve industrie; het plan van Waals minister voor cultuur Fadila Laanan ter ondersteuning van de muzieksector bij onze Franstalige buren; Een voorstel voor een Europese copyright code; een nieuwe publicatie van Poppunt over het organiseren van concerten en festivals; een verslag van het Unesco-symposium rond cultuur en ontwikkeling; een boek rond Belgische jazzveteranen...

Plan de soutien et de développement de l’industrie musicale

Plan van Waals minister voor cultuur Fadila Laanan ter ondersteuning van de Waalse muzieksector. De minister stelt er twintig maatregelen in voor die de muzieksector aan Franstalige kant moeten versterken.

Unlocking the potential of cultural and creative industries: Green Paper

Dit is het eerste groenboek van de Europese Commissie rond de creatieve industrie. Het benadrukt ondermeer de rol van cultuur als een middel om lokale en regionale ontwikkeling te bevorderen. Met het groenboek wil de Europese Commissie in de eerste plaats het debat stimuleren rond hoe creatieve industrieën in hun bloei kunnen worden ondersteund en welke beleidscontext hiervoor het best geschikt is. Aan het groenboek is ook een publieke consultatie gekoppeld.

The Wittem Project: European Copyright Code

This European Copyright Code is the result of the Wittem Project that was established in 2002 as a collaboration between copyright scholars across the European Union concerned with the future development of European copyright law. The project has its roots in an International Network Program run by three Dutch universities (Radboud University of Nijmegen, University of Amsterdam and Leiden University), and sponsored by the government funded Dutch ITeR Program. The aim of the Wittem Project and this Code is to promote transparency and consistency in European copyright law. The members of the Wittem Group share a concern that the process of copyright law making at the European level lacks transparency and that the voice of academia all too often remains unheard. The Group believes that a European Copyright Code drafted by legal scholars might serve as a model or reference tool for future harmonization or unifi cation of copyright at the European level. Nevertheless, the Group does not take a position on the desirability as such of introducing a unifi ed European legal framework. Meer info: www.copyrightcode.eu

Concerten, fuiven, festivals organiseren

Wat wil je organiseren, en voor wie? Hoe kies je de artiesten? Hoe pak je een programmering aan? Welke vergunningen, verzekeringen en andere zakelijke en juridische aspecten moet je in de gaten houden? Hoe ga je praktisch te werk? Deze publicatie geeft op al deze vragen een antwoord!

The Music Industry in a Digital Hassle: An Empirical Analysis on the Adoption of E-Business Models for Online Music Distribution

The aim of this diploma thesis is to provide a profound description of the music industry’s value chain and its current market structure in the light of digital music distribution. Digital piracy, file sharing and the provision of improper distribution services have led to a monetization gap in traditional record sales which record labels have to close with the help of innovative customized online services. Different actors, governing mechanisms and promising e-business models are presented in the theoretical part. This founds the basis of the empirical part of the thesis in which an adoption model is provided which considers customers’ importance assigned to different e-business models and features of legal online music distribution services (LOMDS). According to the theoretical part, different determinants for the adoption of LOMDS, such as the variety of music offered, the applied payment model and price, the decision whether to offer downloads or streams, flexibility and portability issues of music as well as value added services, have been retrieved. In a consecutive step an online survey (n = 1246) was conducted to find out if acceptors and non-acceptors of LOMDS would differ in the importance assigned to adoption factors. In regard to these results it can be said that differences exit between acceptors and non-acceptors and marketing efforts should focus on the supply of a vast amount of different artists and bands, combinations of “pay per track” models with subscription models, DRM free music tracks, downloading possibilities with streaming as additional support to curb digital sales and additional value added services like sampling, intelligent search facilities, music videos and lyrics.

Culture and development: a response to the challenges of the future?

Verslag van het Unesco-symposium rond cultuur en ontwikkeling (Parijs, 10 oktober 2009.

The ABC of copyright

Inleiding tot het auteursrecht en een overzicht van de belangrijkste begrippen: wat is auteursrecht? Hoe wordt het toegepast? Hoe werken beheersvennootschappen?...

Appetite for self-destruction: The spectacular crash of the record industry in the digital age

Muziekindustrie-expert van het tijdschrift 'Rolling Stone' Steve Knopper vertelt het verhaal van de groei en val van de moderne platenindustrie.

Musica Antiqua Revisited: Over de toekomst van het verleden

Briefwisseling tussen Björn Schmelzer en Sigiswald Kuijken naar aanleiding van een bijeenkomst 'Musica Antiqua Revisited' die georganiseerd werd op 30 augustus 2009. Thema: wat met de toekomst van de 'oude' muziek. Een exemplaar van deze publicatie kan u verkrijgen op het Muziekcentrum.

Belgische jazzveteranen vertellen

In het boek komen een aantal Belgische jazzveteranen aan het woord waarvan sommigen de kaap van de tachtig jar reeds hebben overschreden. Zij vertellen honderduit over hun loopbaan, die in alle gevallen boeiend en soms indrukwekkend was. Toots Thielemans, Sadi, Jean Warland, Roger Vanhaverbeke, Edmond Harnie, Nick Fissette, Herman Sandy, Freddy Sunder, Roger Asselbergghs, e.a. vertellen....

Rozen of distels voor Sandra: Onverbloemde waarheden over het Vlaamse lied

In Rozen en distels voor Sandra zoekt Michel Follet uit waarom dat Vlaamse populaire lied zo in het verdomhoekje zit. Follet breekt op een eigenzinnige manier een lans voor de herwaardering van ' gewoon maar een liedje'.

Apestaartjaren 3: Onderzoeksrapport

Onderzoeksrapport van een studie naar het mediabezit en -gebruik bij jongeren. Tussen november 2009 en januari 2010 werden, in samenwerking met Graffiti Jeugddienst vzw en Jeugdwerknet vzw , meer dan 1700 jongeren tussen 12 en 19 jaar oud bevraagd over hun bezit en gebruik van mediatechnologieën. Dit kwantitatieve onderzoek werd aangevuld met gegevens uit 40 face‐to‐face diepte‐interviews bij jongeren tussen 12 en 18 jaar. De interviews werden afgenomen door 3e Bachelor‐studenten Communicatiewetenschappen in het kader van een werkcollege. De resultaten van dit onderzoek werden voorgesteld door Cédric Courtois (MICT) en Kristof Dhaenens (Jeugdwerknet) op Apestaartjaren 2010.

Op zoek naar meer?

Je vindt in onze bibliotheek overzichtswerken, monografieën, studies, rapporten, eindverhandelingen, adressengidsen en meer. We proberen daarbij zoveel mogelijk het materiaal in digitale vorm te verzamelen en online via deze website te ontsluiten. Consultatie van de (fysieke) werken kan op eenvoudige afspraak (02/504.90.90). Raadpleeg hier de volledige catalogus.

Verwante items in de databank

Nieuws:Interessante aanwinsten in de Muziekcentrumbibliotheek (april 2010) (20.04.2010)
Interessante aanwinsten in de Muziekcentrumbibliotheek (februari-maart 2010) (22.03.2010)

Terug Meer nieuws