Interessante aanwinsten in de Muziekcentrumbibliotheek (februari-maart 2010)

Dit is een gearchiveerd bericht

22.03.2010

Muziekcentrum Vlaanderen beschikt over een actuele referentiebibliotheek met betrekking tot muziek uit Vlaanderen. Je vindt er overzichtswerken, monografieën, studies, rapporten, eindverhandelingen, adressengidsen en meer. We proberen daarbij zoveel mogelijk het materiaal in digitale vorm te verzamelen en te ontsluiten. Consultatie van de werken kan op eenvoudige afspraak (02/504.90.90). Bekijk hier een selectie van recente interessante aanwinsten.

Building a Digital Economy: The Importance of Saving Jobs in the EU's Creative Industries

Het rapport "Building a Digital Economy: The Importance of Saving Jobs in the EU's Creative Industries” stelt dat de sector door internetpiraterij 10 miljard euro aan verkoopsinkomsten en meer dan 185.000 jobs verloor. De creatieve sector, die in 2008 nog goed was voor minstens 14 miljoen jobs, riskeert tegen 2015 1,2 miljoen mensen te moeten ontslaan. Het is de eerste studie die zowel de economische bijdrage van de creatieve sector in Europa (27 lidstaten) becijfert, alsook de economische verliezen door (voornamelijk internet) piraterij. Tera baseert zich hiervoor op studies en gegevens uit verschillende lidstaten en uit 5 EU landen (Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje) in het bijzonder.

Tijdelijke werkkrachten in de kunstensector: Sociaaleconomisch profiel van de leden van SMartBe, hun prestaties en hun opdrachtgevers

Dit onderzoek naar tijdelijke werkkrachten in de kunstensector werd gebaseerd op een omvangrijke steekproef van 12.610 leden van SMartBe, 13.294 opdrachtgevers en 154.371 uitgevoerde prestaties. De studie bevat aanknopingspunten om deze tot op heden weinig onderzochte sector beter te doorgronden en verder te onderzoeken.

Music is Life! Een integrale visie voor de muzieksector: De schaduw van de kerktoren

‘Music is Life! Een integrale visie voor de muzieksector’ biedt een helder overzicht van de uitdagingen waar de Vlaamse muzieksector voor staat. Daarnaast draagt het ook  bouwstenen aan om deze uitdagingen terdege aan te pakken. ‘Music is Life! Een integrale visie voor de muzieksector’ is opgebouwd rond volgende thema’s: "Een sterke en verenigde muzieksector", "Maximale kansen voor creativiteit en talent",  "Internationale groeikansen voor de muzieksector", "Een nauwe band tussen muziek en media", "Een volwaardige plaats voor muziek in het onderwijs", "Voldoende aandacht voor het muzikaal erfgoed", "Ruimte voor infrastructuur"  en  "Een aangepast financierings- en fiscaal beleid". Deze 8 visieteksten werden uitgewerkt op gezamenlijk initiatief van zeventien organisaties uit de brede muzieksector. Zowel de amateur- als de professionele sector , van pop-rock tot jazz en klassiek, van creatoren en producenten tot presentatieplekken. Deze organisaties zijn: Arthena, BEA, BIMA, Clubcircuit, ComAV, FMIV, GALM, Koor & Stem, MMaF, Musicpublishers.be, Muziekcentrum Vlaanderen, Muziekmozaïek, oKo, Poppunt, VAKAS, VLAMO, VLAPO.

Recommendations on culture mobility: From the 4 Arts Mobility Pilot Projects

De vier EU-projecten rond artistieke mobiliteit (Changing Room, eMobility, Practics en Space) bundelden in deze tekst hun aanbevelingen t.a.v. de EU Mobility Expert Working Group. De aanbevelingen zijn gebaseerd op observaties - ze vormen geen finale conclusies maar zijn vooral bedoeld om dialoog met alle stakeholders te stimuleren.

Investing in music: How music companies discover, develop & promote talent

Een internationale analyse van de muzieksector gepubliceerd door IFPI, de internationale belangenvereniging van muziekproducenten en WIN, het wereldwijde forum voor de onafhankelijke muziekindustrie.

Music lovers and money: A contingent valuation study on classical music and popular music audiences in the Netherlands

In deze thesis wordt op een diepgaande manier ingegaan op de betalingsbereidheid van cultuurparticipanten. Er werd een vergelijking gemaakt tussen het operapubliek en het publiek van de pop- en rockmuziek, waaruit bleek dat beiden bereid zijn om tot 10 euro meer te betalen voor een concert.

Cloud Culture: The future of global cultural relations

Charles Leadbeater schreef in opdracht van de British Council dit essay over de implacties van cloud computing op culturele relaties. In Cloud Culture beschijft hij een wereld waarin de meeste culturele producten online beschikbaar zijn en bewaard worden in de "cloud" op servers bij Google, Amazon, Microsoft, Apple... Wat brengt dat met zich voor culturele relaties? Wie heeft het eigenaarschap over die "cloud"? Hoe verzekeren we toegang voor iedereen tot die "cloud"?

Inkomstenbronnen voor Vlaamse artiesten bedreigd door illegaal downloaden

De digitale muziekrevolutie heeft ervoor gezorgd dat we vandaag praktisch elk liedje tegen betaling en dus legaal kunnen aanschaffen via internet. Ditzelfde liedje is echter evengoed gratis, maar illegaal, te downloaden, zonder een merkbaar kwaliteitsverschil. Dit onderzoek schat dat in België voor een waarde tussen €35 miljoen en €140 miljoen aan illegale muziek wordt gedownload. Volgens de muzieksector is dit de grote oorzaak van de enorme daling in de cd-verkoop die de laatste tien jaar heeft plaatsgevonden. Uit het literatuuronderzoek wordt geconcludeerd dat er geen causaal verband is, maar dat illegale downloads allicht een negatieve impact hebben gehad op de cd-verkoop, naast verschillende andere oorzaken. (Scriptie ingediend tot het bekomen van het diploma Master in het Cultuurmanagement; promotor: Prof. Dr. Dirk De Corte)

Een beleidsaanbeveling voor het subsidiëren van alternatieve managementbureaus: de noodzakelijkheid en wenselijkheid binnen het Vlaamse pop-rockcircuit

De subsidiëring van managementbureaus is een maatregel die kadert binnen het Kunstendecreet waarbij managementbureaus structurele subsidies kunnen aanvragen om als vzw groepen te ondersteunen naar een professionele carrière. Deze managementbureaus worden ook wel alternatieve managementbureaus genoemd omdat ze zich moeten richten op jonge en onderzoekende groepen. De belangstelling van de overheid gaat hiermee niet enkel meer uit naar de zuivere kunsttakken maar naar de cultuurindustrieën. Het popbeleid kent door deze verbreding van het cultuurbegrip en de verschuivingen in de muziekindustrie een groot dynamisme. In dit onderzoek werden interviews afgenomen van managers en boekers uit het Vlaamse poprockcircuit. Met deze resultaten werden beleidsbetrokkenen, managers uit andere muziekcircuits en een Do It Yourselver bevraagd. Het empirische luik is opgebouwd aan de hand van de onderzoeksvragen. Eerst wordt de noodzakelijkheid en wenselijkheid van alternatieve managementbureaus besproken. Daarna wordt er geanalyseerd of de huidige subsidiecriteria afgestemd zijn op de realiteit van managementbureaus. Dit wordt geïllustreerd met cijfergegevens. Vervolgens wordt er stilgestaan bij de noden die de respondenten ervaren in het popbeleid. Gebaseerd op dit materiaal worden beleidsaanbevelingen geformuleerd voor een betere afstemming tussen het popbeleid -meer specifiek het subsidiëren van managementbureaus- en de noden van het pop-rockcircuit. Deze masterproef (promotor: Prof. Dr. Katia Segers) won de Popthesisprijs 2009.

Hoe efficiënt is de controle op beheersvennootschappen in het auteursrecht en de naburige rechten?

Een praktische en rechtsvergelijkende studie naar de werking van beheersvennootschappen. Masterproef aangeboden door Levi Van Dijck tot het behalen van de graad Master in de Intellectuele Rechten; Promotor: Marie-Christine Janssens. Deze thesis behaalde de derde plaats in de Popthesisprijs 2009.

Je kan de hele catalogus van de bibliotheek raadplegen in het digitaal documentatieplatform.

Verwante items in de databank

Nieuws:Interessante aanwinsten in de Muziekcentrumbibliotheek (mei 2010) (17.05.2010)
Interessante aanwinsten in de Muziekcentrumbibliotheek (april 2010) (20.04.2010)

Terug Meer nieuws