Poissance d'amours
Type: | album |
---|---|
Formaat: | CD |
Uitvoerder(s): | Graindelavoix |
Dirigent(en): | Björn Schmelzer |
Medewerkers: | Lieven Gouwy (zang), Bart Meynckens (zang), Jan Van Outryve (guiterne), Thomas Baeté (vedel), Floris De Rycker (luit), Paul De Troyer (zang), Floris De Rycker (guiterne), Jan Van Outryve (luit), Patrizia Hardt (zang), Silvie Moors (zang), Yves Van Handenhove (zang), Thomas Vanlede (zang), Björn Schmelzer (zang) |
Label(s): | Glossa |
Label code: | GCD P32103 |
Distributeur: | Harmonia Mundi |
Releasedatum: | 28.04.2008 |
Aanwezig in Muziekcentrum | ja |
Plaatsingsnummer: | 001811 |
Genre(s): | oude muziek |
Winnaar van de Vlaamse productie & Klara Publieksprijs 2008
Track-info1. Hildegard von Bingen: O Ecclesia
(Ms. St. Pieters & Paulusabdij Dendermonde Codex 9)
2. Goswin de Bossut/gregoriaans van Villers: Fuit in Bruxella quidam adolescens
1er nocturne, 1er réponsorium, officie d’Arnulf Cornibout, Ms. Brussels B-Br II 1658)
3. Goswin de Bossut/gregoriaans van Villers: Gaude Mater ecclesia
(hymne, vespes, officie d’Arnulf Cornibout, Ms. Brussels B-Br II 1658)
4. Hadewijch van Brabant: Ay, in welken soe verbaert die tijt
(mystiek gedicht, contrafact van Marie preconio, versie uit Ms. Barcelona Orfeó Català, 1 f.17v)
5. Hadewijch van Brabant: Men mach den nuwen tijt
(mystiek gedicht, contrafact van Nouvel amour qui si m’agree, Rogeret de Cambrai)
6. Henri III van Brabant: Amors m’est u cuer entree
(Chansonnier du Roi, F-Pn fr. 844, f.6r.)
7. Henri III van Brabant: Se kascuns del monde savoit
(Chansonnier d’Arras, F-As 657 f.160v)
8. Tassin: Chose Tassin I
(Codex Montpellier F-Mo 196)
9. Carasaus: N’est pas saiges ki mi torne a folie
(Chansonnier de Noailles, F-Pn fr. 12615, f.171r-v)
10. Anoniem: Amours dont je sui espris
L’autrier au douz mois d’avril/Chose Tassin I
(Codex Montpellier F-Mo 196, f.298v)
11. Henri III van Brabant/Gillebert de Berneville Biaux Gillebert, dites, s’il vos agree
(Chansonnier de l’Arsenal, F-Pa 5198, f.241-242 & F-Pn fr.845, f.118 r.)
12. Anoniem: instrumentaal werk
(Codex Las Huelgas, 8)
13. Anoniem: De chanter me vient talens/
Bien doi boine Amor/Chose Tassin II
(Codex Montpellier F-Mo 196, 331v.)
14. Henri III van Brabant: L’autrier estoie montez
(F-Pn fr.847, 90v.)
15. Anoniem: Entre Jehan et Philippet/
Nus hom ne puet desiervir/Chose Tassin III
(Codex Montpellier F-Mo 196)
16. Tassin: Chose Tassin III
(Codex Montpellier F-Mo 196)
17. Perrin d’Angicourt: Quant voi le felon tens finé
(Chansonnier d’Arras, F-As 657)
18. Jehan Erart: Je ne cuidai mes chanter
(Chansonnier de l’Arsenal, F-Pa 5198, f.265-266)
19. gregoriaans/abdij van Nazareth (Lier): Propter nimiam caritatem suam
(nocturne voor Kerstdag, 4de résponsorium, Antiphonarium van Nazareth, 1244, Ms. 1 Bernardusabdij Bornem)
20. Goswin de Bossut/gregoriaans van Villers: Exaltent nomen Domini
(hymne, terts, officie van Marie d’Oignies, Ms. Brussels B-Br II 1658)
21. Goswin de Bossut/gregoriaans van Villers: Gaude Maria filia Syon
(1er nocturne, 1er réponsorium, officie van Marie d’Oignies, Ms. Brussels B-Br II 1658)
22. Hadewijch van Brabant: Het sal die tijt ons naken sciere
(mystiek gedicht, contrafact van Dulcis Jesu memoria, versie Ms. Oxford, Bodleian Library Laud Misc.668, 101r.-104r, 13ième siècle)
Patrizia Hardt (zang), Silvie Moors (zang), Yves Van Handenhove (zang), Lieven Gouwy (zang), Paul De Troyer (zang), Thomas Vanlede (zang), Bart Meynckens (zang), Björn Schmelzer (zang), Jan Van Outryve (guiterne, luit) , Thomas Baeté (vedels), Floris De Rycker (luit, guiterne)
Winnaar binnen de categorie Middeleeuwen en renaissance van de Edison Klassiek 2009 uitgereikt door de Edison Foundation.
***** en Klara Muziekprijs 2008: beste Vlaamse productie en publieksprijs
Graindelavoix heeft een schitterende cd gemaakt over het 13de eeuwse muziekleven in Brabant. De rijke, gevarieerde verzameling composities, bijeengebracht door dirigent Björn Schmelzer, laat ons eenstemmige tot polyfoon rijk geornamenteerde werken horen die klonken ten tijde van de Brabantse Hertogen. Een knappe uitgave, met interpretaties die je naar de keel grijpen!
(Renate Weytjens, Muziek&Woord nr. 405, juni 2008, p. 27)
Met zijn derde cd op het Spaanse label Glossa slaat het jonge Vlaamse ensemble Graindelavoix andere wegen in. Na hun fel omstreden Ockeghem-cd en een cd met Bourgondische chansons, verkennen ze nu onbekend terrein: het muziekleven in Brabant in de 13de eeuw. Graindelavoix illustreert op deze cd drie sterk onderscheiden aspecten van dat middeleeuwse Brabantse muziekleven. Hertog Hendrik III was een verdienstelijk trouvère; in de abdij van Villers leefde een lokale gregoriaanse traditie en met Hadewijch bloeide de mystiek in Brabant. Met deze drie ingrediënten stelt Graindelavoix een overtuigende cd samen, die geen aspect van de Brabantse muziek onbelicht laat en waaraan bewonderenswaardig veel wetenschappelijk onderzoek voorafging. De soms rauwe, ongepolijste klanken van dit ensemble passen opvallend goed bij dit vroege repertoire. Juist door de quasi improvisatorische, expressieve aanpak lijkt het bij momenten alsof een glimp van de middeleeuwse mystiek over de eeuwen heen tot in de moderne huiskamer geraakt. Om zo'n huzarenstukje te realiseren, heb je niet alleen lef, maar ook visie nodig.
(Diederik Verstraete, De Standaard, p. 28, 06.05.2008)
Geslaagde mix van geleerd en spontaan
Het verhaal achter deze cd is aantrekkelijk zoals alle dromen: Leuven (!) was ooit, lang geleden, een klein Parijs met een mini-Île de la Cité in de vorm van een mandorla, de amandel die staat voor de plaats waar de twee kreitsen, hemel en aarde, God en mens, elkaar raken. Daar, in Leuven, floreerde een hof en ontstonden geleerdheid en kunst. Tegen die achtergrond verzamelden en construeerden Björn Schmelzer en zijn ensemble Graindelavoix een Brabants repertoire uit de dertiende eeuw. Ze brengen het op hun inmiddels vertrouwde manier, niet pseudohistorisch maar ook niet pseudoactueel, met een mengeling van volkse (zelfs folky) en verfijnde, Arabische en Vlaamse, geleerde en spontane elementen. Hoewel soms de twijfel toeslaat (zó ruw zullen ze toch aan geen enkel hof ooit gezongen hebben?) waan je je op meer dan één moment in de middeleeuwen. Dat is uiteraard een illusie, maar het is er een die verdomd goed werkt.
(Stefaan Moens, De Morgen, 28.05.2008, p. 8)
4 stemvorkjes
A huit chanteurs, deux luths et une vielle, l'interprétation réserve quelques belles réalisations (notamment le plainchant en organum improvisé), mais elle n'élève pas ce programme au-dessus d'un récital de bonne qualité, quelque peu éparpillé.
(David Fiala, Diapason nr. 559, 01.06.2008, p. 123)
****
Een groep die zich noemt naar een boek van Roland Barthes, wekt belangstelling op...()..De muziek brengt ons terug naar het hertogdom Brabant van de dertiende eeuw. In één soepele beweging verbindt Graindelavoix de mystiek van Hildegard von Bingen en Hadewych met wereldse liederen van hertog Hendrik III, geestelijke finesse in Latijn met natuurkrachten in oeroud Vlaams. Het bindmiddel ? de intensiteit van zinderende stemmen !
(Frank Heirman, Magazine in De Gazet van Antwerpen, 10.05.2008, p. 40)
9 in Crescendo
Le programme élaboré ici est plutôt varié puisqu'il contient des plainchants, des chansons d'Henri III de Brabant, nombres de pièces anonymes de formes diverses ainsi qu'une pièce instrumentale. Le tout chanté a capella ou accompagné par des instruments à cordes pincées (de type luth) ou frottées (de type viole). Une certaine alternance permet de varier les couleurs sonores et d'éviter toute monodie de timbre. L'ensemble de ce programme original est techniquement bien fait et enregistré.
(Nicolas Derny, Crescendo nr. 94, zomer 2008, p. 60)
Verwante items in de databank
Nieuws: | Klara-Muziekprijzen 2008: De strijd is gestreden (10.11.2008) |
---|---|
Persknipsels/Artikels: (Wat is dit?) | Klara-Muziekprijzen (12.2008) Poissance d'Amours (08.2008) Poissance d'amours (06.2008) Poissance d'Amours (06.2008) Poissance d'Amours - Graindelavoix & Björn Schmelzer (06.05.2008) |