Artiesten uit Europa halen weinig profijt uit Europese eenheidsmarkt
Dit is een gearchiveerd bericht
13.01.2012
Muziekrepertoire uit de Europese Unie krijgt vaak radio-airplay en wordt door Europese consumenten druk gedownload, maar artiesten slagen er zelden in erkenning en succes te scoren buiten de eigen landsgrenzen. Dat is het opvallendste resultaat uit een uitgebreide studie die werd voorgesteld tijdens de Eurosonic/Noorderslag conferentie in Groningen.
Het 120 pagina's tellende rapport is gebaseerd op gegevens van het wereldwijd bekende onderzoeksbureau Nielsen. De studie analyseert de oorsprong en vertegenwoordiging van muzikaal repertoire in de Top 200 meest gespeelde en gedownloade songs in Frankrijk, Duitsland, Nederland, Polen, Zweden en op een pan-European basis.
De belangrijkste bevindingen uit de studie zijn:
- Europees repertoire doet het vrij goed in de eigen markt, maar weinig artiesten kunnen dat succes vertalen over de landsgrenzen heen.
- Enkel muziek uit de Verenigde Staten ondervindt geen hinder van de Europese landsgrenzen.
- Pan-Europees succes is zelfs slechts weggelegd voor een beperkt aantal artiesten uit het Verenigd Koninkrijk.
- Noord-Europese artiesten steken makkelijker de grenzen over dan collega's uit Zuid- en Oost-Europa. Roemeniƫ blijkt een uitzondering en is in opmars als land van muziekexport.
- In elk Europees land beheerst Engelstalig repertoire zowel de airplay- als downloadcharts. Muziek in eigen taal haalt nooit meer dan 25% marktaandeel.
- Muziekgenres die makkelijker de grenzen oversteken zijn Dance en Pop. R&B, Hip-Hop, Dance en Pop zijn in Europa de meest geliefde genres uit de Verenigde Staten.
- In de onderzochte top 200 airplay & download charts is Rock als muziekgenre nauwelijks vertegenwoordigd.
Auteur van de studie is Emmanuel Legrand, een Londense freelance journalist, blogger en mediaconsulent. De studie werd uitgevoerd in opdracht van het European Music Office (waar ook Muziekcentrum Vlaanderen lid van is), in partnership met Eurosonic/Noorderslag en ondersteund door Nielsen.
Het volledige rapport kan hier worden gedownload.
Verwante items in de databank
Nieuws: | Presentatie studie 'Music Crossing Borders' (19.01.2012) |
---|---|
Documenten: | Music Crossing Borders (studie/rapport) |
Trefwoorden: internationalisering, cijfers en statistieken