Bram Van Camp

Categorie:componist, hedendaagse componist, hedendaagse muziek
04.06.1980
Genre(s):21ste eeuw / hedendaags
Instrument(en):viool
Huidig/voormalig lid van:ensemble hommages

Biografie

Bram Van Camp (Antwerpen °1980) gradueerde voor viool, kamermuziek, compositie,
muziekanalyse, contrapunt en fuga aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen (2003).
Hij studeerde in de compositieklas van Wim Henderickx (1998-2005) en in de klas van Theo
Loevendie (2003-2005) aan het Conservatorium van Amsterdam. Zijn oeuvre bevat zowel soloals
kamermuziek, ensemblewerken, orkestmuziek (waaronder een symfonie ‘Tetrahedron’), een
viool- en pianoconcerto en 2 liedcycli (‘De Feesten van Angst en Pijn’ voor sopraan en ensemble
en ‘Träume” voor mezzo sopraan en orkest).
Zijn werken werden meermaals bekroond: in 1999 won hij de Aquarius Compositiewedstrijd
met ‘Rapsodie voor viool en orkest’. In 2002 kreeg hij de BAP-prijs (Belgische Artistieke
Promotie) van SABAM voor zijn ‘Trio voor klarinet, altviool en piano’ (2000). Zijn Strijkkwartet
(2004) en zijn ‘De Feesten van Angst en Pijn’ (2012) kregen het kwaliteitslabel in de catalogus
van het ISCM (International Society for Contemporary Music). In 2007 werd hij bekroond met
de Jeugd en Muziek Prijs voor Compositie en in 2014 kreeg zijn Strijkkwartet (2004) de tweede
prijs op het Internationale Compositiewedstrijd ‘New Note’ in Kroatië. ‘Music for 3 instruments’
werd geselecteerd voor de ISCM World Music Days 2018 in Beijing en hij kreeg de KLARA en de
prijs SABAM for Culture ‘Componist van het Jaar’ (2019).
Hij schreef muziek in opdracht van o.a. de Koningin Elisabethwedstrijd (plichtwerk Halve Finale
Viool 2019), het Festival van Vlaanderen, het TRANSIT festival voor nieuwe muziek, deSingel en
Ars Musica. Zijn werken worden uitgevoerd door o.a. het Arditti Kwartet, HERMESensemble, I
Solisti, Antwerp Symphony Orchestra, het Symfonieorkest van Vlaanderen, Het Collectief,
Bl!ndman, Wibert Aerts, Piet Van Bockstal en Jan Michiels. Zijn werken zijn te horen in
verschillende Belgische concerthuizen, waaronder deSingel, Amuz, de Bijloke, BOZAR en het
Concertgebouw Brugge. Zijn werk was ook te horen in Londen, in het Concertgebouw van
Amsterdam, Frankrijk, Kroatië, Denemarken, Slovakije en China.
Zijn portret-cd (met De feesten van Angst en Pijn, Music for 3 instruments en Improvisations)
die werd opgenomen door Het Collectief in 2013 (Fuga Libera) kreeg lovende recensies in
binnen- en buitenland, waaronder 5 sterren in Diapason (Fr) en The Gramophone (GB).
In zijn muziek streeft Bram Van Camp naar een stijl met een intuïtief vertrekpunt waarin elke
noot toch verklaard kan worden binnen een consequent (eigen) systeem. Hij houdt steeds een
muzikaal, organisch klinkend resultaat voor ogen. Op die manier blijft zijn compositiesysteem
geen doel op zich, maar wordt het aangewend als middel tot een natuurlijk klinkende essentie:
de eigenlijke organische muziek. Het componeren is voor hem een zoektocht waarin hij telkens
zijn stijl probeert te vernieuwen ten opzichte van zijn voorgaande composities. Op filosofisch
vlak is er dus een duidelijke gelijkenis met György Ligeti. Zijn stilistische muzikale roots liggen
oorspronkelijk bij Béla Bartók, Igor Stravinski en Alban Berg.
Door zijn voorliefde voor natuurlijke, organische muzikale vrijheid, zijn er in zijn muziek ook
invloeden te horen vanuit de jazz.
Bram Van Camp is gastprofessor compositie aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen
en docent aan de Academie van Merksem (Antwerpen). Daarnaast is hij initiatiefnemer van The
Times, het forum voor jonge componisten verbonden aan het Hermes Ensemble, waar hij
jaarlijks fungeert als coach.

Selectieve discografie als componist

Queen Elisabeth Competition violin 2019Queen Elisabeth Competition violin 2019 (2019)
Klassiek
Pyotr Il'yich Tchaikovsky, Jean-Jacques Kantorow, Johannes Brahms, Hugh Wolff, Belgian National Orchestra, Wolfgang Amadeus Mozart, Orchestre Royal de Chambre de Wallonie, Bram Van Camp (...)
Hidden FactsHidden Facts (2018)
21ste eeuw / hedendaags
Focus Wind Quintet, Robert Groslot, Erik Desimpelaere, Piet Swerts, Bram Van Camp, Jan Huylebroeck
Violin faces IIViolin faces II (2018)
21ste eeuw / hedendaags
HERMESensemble, Bram Van Camp, Wibert Aerts, Charlotte Bray, Kaija Saariaho, Notabu Ensemble
Bram van Camp - The Feasts of Fear and Agony - Music for 3 Instruments - ImprovisationsBram van Camp - The Feasts of Fear and Agony - Music for 3 Instruments - Improvisations (2013)
21ste eeuw / hedendaags
Het Collectief, Bram Van Camp, Vykintas Baltakas, Liesbeth Devos
Scoop - Concertgebouw Brugge - Jonge musici op weg naar de topScoop - Concertgebouw Brugge - Jonge musici op weg naar de top (2011)
21ste eeuw / hedendaags, 20ste eeuw, romantiek, classicisme, barok
Johann Sebastian Bach, Wibert Aerts, Bram Van Camp, EnAccord Strijkkwartet, Pierre Boulez, Arsis4 (strijkkwartet), Mattijs Van Damme, Les Timbres (...)

Verwante items in de databank

Nieuws:Strijkkwartet van Bram Van Camp valt in de prijzen (24.07.2014)
Vijf stemvorkjes voor het werk van Bram Van Camp (23.01.2014)
The times they are a changin' 2012 (09.01.2012)
The times they are a-changin' 2011 (19.01.2011)
Persknipsels/Artikels:
(Wat is dit?)
Van Camp - The Feasts of Fear and Agony - Music for 3 Instruments - Improvisations (03.2014)
Bram Van Camp (22.01.2014)
Interview met componist Bram Van Camp en violist Wibert Aerts (09.2013)
"Dit is geen doorsnee talent" Antwerpen
Documenten:ISCM world music magazine 2012 volume 22 - Belgium (tijdschrift)
Externe links:Componistenfiche Bram Van Camp