Eric Sleichim
Categorie: | muzikant, componist, hedendaagse componist |
---|---|
18.11.1958 | |
Genre(s): | 21ste eeuw / hedendaags, 20ste eeuw, classicisme, oude muziek, klassiek crossover, Jazz, free & experimental jazz, muziektheater, theatermuziek, filmmuziek |
Instrument(en): | altsaxofoon |
Huidig/voormalig lid van: | BL!NDMAN Collective |
Biografie
Eric Sleichim (pseudoniem voor Eric Michiels) werd geboren in Antwerpen op 18 november 1958. Hij studeerde aan de conservatoria van Brussel en Luik. Begin jaren tachtig speelde hij in tal van groepen, zoals Allez Allez, Lavvi Ebel, Simpletones en Soft Verdict. In 1984 richtte Sleichim samen met Thierry De Mey, Peter Vermeersch en Walter Hus de groep Maximalist! op. Maximalist! ontstond een jaar nadat de muzikant-componisten elkaar ontmoet hadden in het kader van de eerste choreografie van Anne Teresa de Keersmaeker, Rosas danst Rosas. Het imago van de groep was allesbehalve klassiek: hun muziek was een mix van rock, jazz en klassiek. De opvoeringen werden o.a. gekenmerkt door nonchalance op het podium, vlotte (zwarte) kledij en het tonen van de inspanning bij het spelen. Toch is Maximalist! niet te beschouwen als andersoortige pop, maar eerder als avant-garde muziek. De muziek is dan ook moeilijk te plaatsen onder een klassieke of populaire noemer. De behandeling van het muzikale materiaal neigt naar de repetitieve muziek, de andere aspecten van Maximalist! wijzen meer in de richting van de populaire muziek. In 1989 hield Maximalist! op te bestaan, maar Sleichim zou nog regelmatig samenwerken met de andere leden van deze groep. Zo speelde hij bij X-legged Sally, een groep rond Peter Vermeersch.
In 1988 richtte Sleichim zijn eigen saxofoonkwartet op, het BL!NDMAN-kwartet, dat naast composities van Sleichims hand ook werk van andere jonge componisten en componisten zoals Xenakis, Cage en Stockhausen brengt. Met het kwartet wilt Sleichim het repertoire voor saxofoon uitbreiden. In 2008 groeide BL!NDMAN uit tot een collectief, dat bestaat uit vier kwartetten: het oorspronkelijke saxofoonkwartet, een percussiekwartet, een strijkkwartet en een vocaal kwartet dat in 2014 door een gemengd kwartet werd vervangen. Het collectief focust op multimediale projecten, die het midden houden tussen muziektheater, filmconcerten en performances en wordt voornamelijk in het buitenland geprogrammeerd. De naam BL!NDMAN verwijst naar de titel van Marcel Duchamps tijdschrift The Blind Man(1917) dat hij in New York uitgaf. Daarin gidste een blinde het publiek doorheen een tentoonstelling. Yves Knockaert leest deze verwijzing naar Duchamp als kenmerkend voor Sleichims zelf-reflexiviteit, en ziet de Antwerpse saxofonist en componist dan ook als een – in dit geval – “dove gids,” die zichzelf en de muziek die hij maakt voortdurend in vraag stelt.
Kenmerkend voor Sleichims componeren is de onorthodoxe wijze waarop hij de saxofoon benadert, waarbij de ‘bijgeluiden’ van de saxofoon, zoals de klank van de kleppen en smak en plofgeluidjes, de hoofdrol spelen. Sleichim geeft workshops in binnen- en buitenland over deze onconventionele speeltechnieken. Hij schrijft zijn composities meestal voor BL!NDMAN, in opdracht van zeer diverse organisatoren. Zijn composities zijn dan ook vaak geen op zichzelf staande werken, maar maken deel uit van theaterstukken, performances, choreografieën, films, kunstvideo’s en tentoonstellingen. Zo werkte hij samen met internationaal gerenommeerde kunstenaars, waaronder danseres Meg Stuart, theatermakers Jan Fabre en Guy Cassiers, schrijver Peter Verhelst en beeldende kunstenaar Trudo Engels. Verder laat Slecichim zich vanaf 1999 geregeld leiden door de muziek uit de barok. Dit resulteert in projecten met eigenzinnige herwerkingen van de muziek van Bach, Schütz, Buxtehude…
Jan Hoet koos Sleichim voor een reeks soloperformances in het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst te Gent in 1985 en voor de composities Non-Euclidian Solos en Verwicklungen/Les Anamorphoses voor Documenta IX te Kassel in 1992. Vanaf 1994 componeert Eric Sleichim ook begeleidingsmuziek voor stomme films, voornamelijk van Buster Keaton. De talrijke samenwerkingen en projecten brachten Sleichim op de grote Europese podia en festivals, zoals Festival d’Avignon in 2005, de Ruhrtriënnale in 2009 en Schaubühne Berlin in 2012. In 2007 was Sleichim curator van het muziekfestival Music@Venture in deSingel. Verder bracht hij met BL!NDMAN meerdere cd’s uit met eigen muziek en bewerkingen. Multiple Voice (2002) met bewerkingen van polyfone werken uit de 12de tot de 16de eeuw voor saxofoon won de Klara Muziekprijs. Sinds 2014 legt Sleichim zich toe op de Tubax, een nieuw saxofoontype met een zeer laag bereik.
Selectieve discografie
Klarafestival 2013 (2013) Eric Sleichim, Johann Sebastian Bach, BL!NDMAN Collective, Eric Sleichim |
Multiple Voice (2002) 20ste eeuw, oude muziek BL!NDMAN Collective, Koen Maas, Eric Sleichim, Piet Rebel, Raf Minten, Leoninus, Perotinus, Johannes Ockeghem (...) |
||
Thierry De Mey - Undo (1991) 20ste eeuw, 21ste eeuw / hedendaags Géry Cambier, Thierry De Mey, Dirk Descheemaeker, Jean-Paul Dessy, Jean-Luc Fafchamps, Vincent Jacquemin, Georges-Elie Octors, Alain Pire (...) |
Selectieve discografie als componist
Bl!ndman collected (2013) 21ste eeuw / hedendaags, 20ste eeuw, classicisme, barok, oude muziek Eric Sleichim, BL!NDMAN Collective, Roy Nathanson, Steve Lacy, Ned Rothenberg, Johann Sebastian Bach, Leoninus, Perotinus (...) |
Klarafestival 2013 (2013) Eric Sleichim, Johann Sebastian Bach, BL!NDMAN Collective, Eric Sleichim |
||
Contemporary Music in Flanders VII (2011) 20ste eeuw Walter Boudreau, Dirk Blockeel, Jan Wauters, Roland Coryn, Isabelle Brys, Jean Louel, Bart Bouckaert, Frederik Neyrinck (...) |
Avant Garde 1927-1937, DVD 1 & 2 (2008) 21ste eeuw / hedendaags HERMESensemble, Joachim Brackx, Eric Sleichim, Jan Van Outryve, Annelies Van Parys, Mireille Capelle, Thomas Smetryns, Geert Callaert (...) |
||
Max!mal - Live in Frankfurt - Bl!ndman (2004) 20ste eeuw BL!NDMAN Collective, Thierry De Mey, Walter Hus, Eric Sleichim, Peter Vermeersch |
Multiple Voice (2002) 20ste eeuw, oude muziek BL!NDMAN Collective, Koen Maas, Eric Sleichim, Piet Rebel, Raf Minten, Leoninus, Perotinus, Johannes Ockeghem (...) |
||
Bl!ndman plays Bach (2000) 20ste eeuw BL!NDMAN Collective, Eric Sleichim, Johann Sebastian Bach |
Dust makes Damage (1998) 20ste eeuw BL!NDMAN Collective, Eric Sleichim |
||
Poortenbos (1992) 20ste eeuw BL!NDMAN Collective, Eric Sleichim |
Selectieve discografie als medewerker
Water & Fire (Händel revisited) (2017) Klassiek BL!NDMAN Collective, Georg Friedrich Händel, Jean-Féry Rebel, Olivier Messiaen |
Poortenbos (1992) 20ste eeuw BL!NDMAN Collective, Eric Sleichim |
Verwante items in de databank
Nieuws: | Opera-performance van Eric Sleichim op MA-festival (09.08.2011) Canvas portretteert Eric Sleichim (06.10.2008) |
---|---|
Persknipsels/Artikels: (Wat is dit?) | Utopia :: 47 (08.2011) Weemoed is een kwaliteit (19.03.2011) 'Ik zoek klanken die ik niet ken' (13.11.2010) Museum aan de Stroom heeft primeur met huiscomponist (26.10.2010) Nieuwe klanken voor oude films (26.01.2009) Met een klank van sax (10.2008) Te veel ontzag voor Pier Paolo Pasolini (15.01.2007) Requiem voor Pier Paolo Pasolini (12.01.2007) Twintig jaar Maximalist! (24.09.2003) Het legendarische Maximalist! herenigd voor één avond (10.09.2003) nog 7 resultaten op het documentatieplatform |
Documenten: | Contemporary Music in Flanders V (boek) Contemporary Music in Flanders VII (boek) |
Externe links: | Componistenfiche Eric Sleichim |