Walter Hus
Categorie: | componist, solist, hedendaagse componist, hedendaagse muziek |
---|---|
02.07.1959 | |
Genre(s): | 20ste eeuw, 21ste eeuw / hedendaags |
Instrument(en): | piano |
Biografie
Walter Hus (°1959) is naast componist ook uitvoerend pianist en improvisator. Vanaf hij tien jaar is, treedt hij op als concertpianist in binnen- en buitenland en vanaf 1979 als pianist-improvisator.
Hus speelde bij de free jazz-formatie Het Belgisch Pianokwartet en was verbonden aan Maximalist!, een muzikale groepering, opgericht in 1984, die het midden hield tussen pop, rock, klassiek en avant-garde. De muzikant-componisten die zich in deze beweging verenigden (o.a. Vermeersch, Sleichim, De Mey en Hus), hadden elkaar een jaar voordien ontmoet in het kader van de eerste choreografie van Anne Teresa De Keersmaeker (Rosas danst Rosas). Hun imago werd sterk bepaald door invloeden uit de populaire cultuur. Verder was de interdisciplinariteit kenmerkend voor het collectief: een opvallend groot percentage van de muziek die Maximalist! schreef, is conceptueel verbonden met andere kunsten zoals dans, theater en film.
De muziek van Maximalist! lijkt zich voornamelijk te situeren in het kader van de New Simplicity, gegroeid uit de minimal music. Een hoge graad aan repetitiviteit, een microscopisch gevarieerde ritmiek en dynamiek, de eenvoudige manipulatie en transformatie van motieven, een beperkte harmonische organisatie en zeer gelimiteerd uitgangsmateriaal zijn hiervan de belangrijkste kenmerken. Dit resulteerde meestal in muziek met een hoge consonantiegraad en directe toegankelijkheid.
Wanneer Maximalist! in 1989 werd ontbonden, richtte Hus zich meer op klassieke genres en schrijft vanaf dan opera’s, concerti, symfonische werken en strijkkwartetten, die onder meer door het Arditti Quartet werden uitgevoerd. Toch blijft het functionele en disciplineoverschrijdende aspect, dat Hus bij Maximalist! ontwikkeld had, bepalend voor zijn oeuvre, ook na Maximalist!. Naast muziek voor modeshows (bv. Five to Five voor Yamamoto (1984)), choreografieën (bv. Muurwerk (1985) en Hic et Nunc (1991) voor Roxane Huilmand, en Devouring Muses (1997) voor Irène Stamou) en films (The Pillow Book van Greenaway en Suite 16 van Deruddere), zijn verscheidene van zijn composities tot stand gekomen in samenwerking met hedendaagse dichters of toneelschrijvers, zoals Stefan Hertmans (Francesco’s paradox), Peter Verhelst (One day they appeared), Jan Decorte (Meneer, de zot en tkint) en Jan Lauwers van Needcompany (Orfeo).
In 1996 was Walter Hus werkzaam bij Limelight in Kortrijk, waar op dat moment het festival en cd-label Happy New Ears werd opgericht. Vanaf 2000 ontwikkelde Hus zijn eigen “Decap Orchestrion,” een installatie met geautomatiseerde orgelpijpen en percussie-instrumenten die via de computer aangestuurd kunnen worden. Met dit instrument maakte hij soundscapes, filmmuziek (bv. N van Peter Krüger), rockliedjes en bewerkingen van techno-hits. Jazzgitarist Pat Metheny gebruikte Hus’ “Decap Orchestrion” voor zijn “Orchestration Project.” Al wilde Hus zich vanaf 2015 voornamelijk concentreren op serieus compositiewerk, ontstond in 2016 toch nog de jazz pop-groep Hus & The Next Generation.
Selectieve discografie
Supersonic Flora (2018) Walter Hus |
Happy new ears 2008 (2008) 21ste eeuw / hedendaags Walter Hus, Esther Venrooy, Walter Hus, Esther Venrooy |
||
Preludes and Fugues for Piano (2001) 20ste eeuw Walter Hus, Walter Hus |
Francesco's Paradox (1998) 20ste eeuw Walter Hus, Stefan Hertmans, Walter Hus |
||
Hus plays Hus (1996) 20ste eeuw Walter Hus, Walter Hus |
Selectieve discografie als componist
Bl!ndman collected (2013) 21ste eeuw / hedendaags, 20ste eeuw, classicisme, barok, oude muziek Eric Sleichim, BL!NDMAN Collective, Roy Nathanson, Steve Lacy, Ned Rothenberg, Johann Sebastian Bach, Leoninus, Perotinus (...) |
Happy new ears 2008 (2008) 21ste eeuw / hedendaags Walter Hus, Esther Venrooy, Walter Hus, Esther Venrooy |
||
Max!mal - Live in Frankfurt - Bl!ndman (2004) 20ste eeuw BL!NDMAN Collective, Thierry De Mey, Walter Hus, Eric Sleichim, Peter Vermeersch |
Preludes and Fugues for Piano (2001) 20ste eeuw Walter Hus, Walter Hus |
||
Miniaturen voor archipel (2000) 20ste eeuw Kris Matthynssens, Pieter Stas, Goeyvaerts Strijktrio, Jan Van Landeghem, Bart Meynckens, Stefaan De Bruyne, Bart Van Kerchove, Boudewijn Buckinx (...) |
Vierkant Muziek - 2000 (2000) 20ste eeuw, Jazz Tom Wouters, Olla Vogala, Daan Vandewalle, ChampdAction, Geert Logghe, Walter Hus, Kaat De Windt, Iannis Xenakis (...) |
||
Francesco's Paradox (1998) 20ste eeuw Walter Hus, Stefan Hertmans, Walter Hus |
November Music 1998 - The Ideal State (1998) 20ste eeuw Koninklijk harmonieorkest Vooruit, Walter Hus, Luc Ferrari, Luc Ferrari |
||
Hus plays Hus (1996) 20ste eeuw Walter Hus, Walter Hus |
Quadro Quartet plays Walter Hus (1993) 20ste eeuw Walter Hus, Quadro Quartet |
Selectieve discografie als medewerker
Francesco's Paradox (1998) 20ste eeuw Walter Hus, Stefan Hertmans, Walter Hus |
Verwante items in de databank
Nieuws: | Componisten Hus en Vermeersch in de schijnwerpers op Ars Musica 2014 (13.11.2014) |
---|---|
Persknipsels/Artikels: (Wat is dit?) | Consequent prutsen (12.2014) 'Opera met strips verbinden is subversief' (02.03.2012) Weemoed is een kwaliteit (19.03.2011) Noten leren is voor later (11.03.2011) 'Veel straatmuzikanten horen thuis op een groot podium' (16.12.2010) Het was een openbaring (28.09.2010) Mag er nog gelachen worden? (11.2009) Happy New Ears 2008 (09.2008) Opera in de Marollen (23.06.2008) 'Ik wil een kerk vol Maroliens' (17.06.2008) nog 7 resultaten op het documentatieplatform |
Documenten: | Contemporary Music in Flanders I (boek) |
Externe links: | Componistenfiche Walter Hus |