Black swan

Type:album
Formaat:Vinyl LP
Uitvoerder(s):Teun Verbruggen, Arve Henriksen
Label(s):RAT Records
Label code:RAT 017
Releasedatum:09.2012
Aanwezig in Muziekcentrumja
Genre(s):free & experimental jazz
Taal:Instrumentaal

Info

Verkrijgbaar op vinyl (300 ex) en cd (500 ex).

Track-info

A1.AHOB 1
A2.Fridge detective B
A3.Site Q1/B
A4.Boxgrove home page
A5.Fresh air inspector
B1.Black swan (for Allowin)
B2.Bryggen
B3.Sweet marrowbone
B4.Babyflock N
B5.Orange
B6.Mystery

Perscommentaren

"Het fijne aan lp's is hun hoge hebbedinggehalte. Een mooie hoes is meteen de helft van het plezier, en dat gaat zeker op voor de nieuwe van Teun Verbruggen." (...) "Eerst is er deze merkwaardig samengestelde plaat in tandem met Arve Henriksen. Verbruggen stuurde zijn bijdrage digitaal door naar Noorwegen, waar de trompettist er een fragiele, bedwelmende en intens beluisterbare elektroakoestische geluidscollage van maakte. En dan belandt deze resoluut moderne muziek op een lekker ouderwetse lp in een beperkte oplage van 300 exemplaren. Later ook te degusteren op cd." (***)
Frederik Goossens, Focus Knack, 19.09.2012, p.47

"Op Black Swan ging hij ongewoon tewerk. Hij nam zijn partij met drums en elektronica op en stuurde ze digitaal door naar Arve Henriksen, een gereputeerde Noorse trompettist. Naast trompet speelt hij fluit en keyboards en jongleert hij met samples en effecten. Hij voegde er broze en etnisch gekleurde melodieën bij, die je meevoeren. Sommige nummers, zoals 'Bruggen', zijn een nerveuze montage van scherpe klanken en brute ritmes. Alsof je in een industriële jungle zit. Andere zijn intrigerende geluidscollages. Even later zit je weer in een weids landschap." (****)
Karel Van Keymeulen, De Standaard, 29.09.2012, p.c24

"Zijn muzikaal universum reikt van jazz (o.a. Jef Neve) tot puur experiment (o.a. Othin Spake, het trio met Mauro Pawlowski en Jozef Dumoulin). Polyvalent en flexibel zijn dan ook twee adjectieven die meteen opduiken als je aan drummer Teun Verbruggen denkt. Het allernieuwste hoofdstuk uit zijn intrigerende saga werkte hij uit met een andere kameleon, Arve Henriksen (Supersilent, David Sylvian, Hope Sandoval). Verbruggen improviseerde er thuis lustig op los en stuurde de sessie door naar Henriksen. Deze sloeg aan het knippen, plakken en knutselen en voegde er onderweg nog een hele reeks geluidseffecten aan toe. Het eindresultaat klinkt niet als electro-lofi maar wel verbazingwekkend intiem, poëtisch en vooral ook samenhangend. Het industrieel lyrisme van ‘Black Swan’ wordt perfect weerspiegeld door de uiterst kunstzinnige hoes. Dit is de eerste release in een reeks van tien duoplaten. Voorlopig enkel op vinyl verkrijgbaar in beperkte oplage en dus binnenkort een heuse collector’s item. Zeker voor fans van Sigur Rós en ‘A Snare Is A Bell’ (Eric Thielemans)."
(gtb), RifRaf #239, oktober 2012, p.24

"Doordat beide muzikanten verder kijken dan hun instrument lang is, ontstaat er een zeer gevarieerde plaat. Sommige stukken hebben veel weg van de trage en sferische Scandinavische jazz waarvan er zoveel bij ECM verschijnt. Dat levert een prachtig klanktapijt op waarin de ritmes van Verbruggen ontregelende repen scheuren. In contrast met de tapijten hebben andere nummers, zoals 'Black Swan (For Allowin)' en 'Bryggen', een verrassend dansbare puls. Het is geen plaat om bij weg te dromen, Verbruggen en Henriksen trekken constant je aandacht. Droom je wel weg, dan sleurt de muziek je aan de oren naar zich toe."
(jn), Gonzo (circus) 116, juli/augustus 2013, p. 86

"Het geliefkoosde speelterrein van beide muzikanten bevindt zich daar waar de grenzen tussen muzikale genres ophouden te bestaan en er nog voldoende braakland aanwezig is om nieuwe sonische territoria te verkennen. (...) Het album, dat elf korte tracks telt, bevat zowel gekraak en geruis als soundscapes en ijl, etherisch gezang van Henriksen. En toch houdt het allemaal steek en valt er hier en daar zelf zoiets als een melodie te bespeuren. (...) Wie 'Black Swan' met een open geest beluistert, ontdekt bovendien dat er een primitieve, spirituele en sacrale kracht van uitgaat. Hoe hedendaags ook de elektronica die wordt ingezet, als luisteraar kun je je soms niet van de indruk ontdoen dat je naar etnische muziek van een oude volksstam aan het luisteren bent. Straf."
Patrick Auwelaert, Kunsttijdschrift 346, jg. 62, september 2013, p. 183