Olmo Cornelis
Categorie: | componist, muzikant |
---|---|
14.06.1977 | |
Genre(s): | 21ste eeuw / hedendaags |
Instrument(en): | contrabas |
Biografie
Olmo Cornelis studeerde musicologie bij Herman Sabbe en Marc Leman aan de Universiteit Gent, alwaar hij in 2000 als licentiaat afstudeerde met een dissertatie over het oeuvre van componist André Laporte en een stage volgde aan De Rode Pomp te Gent.
Gelijklopend met zijn studies Compositie aan het Conservatorium Gent bij Lucien Posman, werkte OC als musicoloog aan de Universiteit Gent (Afdeling Musicologie, IPEM). Hij was er onderzoeker binnen DEKKMMA (http://music.africamuseum.be), een project in samenwerking met het Koninklijk Museum voor Midden Afrika (KMMA) in Tervuren dat via digitalisering een langdurige conservatie en verbeterde toegankelijkheid van het klankarchief beoogt.
Als eindproject aan het Conservatorium werd, onder begeleiding van Bart Maris, een beschouwend en praktisch onderzoek gevoerd hoe Afrikaanse muziek als sample geïntegreerd kan worden in de huidige Westerse Klassieke muziek, met inbegrip van het eigen karakter en het respect voor het conceptuele frame van beide muziekculturen.
In 2008 startte OC een Doctoraatsstudie aan het Conservatorium Gent met als onderwerp een onderzoek naar de beschrijving van etnische muziek losgekoppeld van de traditionele Westerse muzikale concepten die noodgedwongen gehanteerd werden in de etnomusicologie. Objectievere klankbeschrijvingen worden verkregen door computeranalyse op het niveau van het klanksignaal adhv MIR technieken. Vanuit deze alternatieve annotaties van etnische muzikale parameters zoals toonhoogte, tempo, ritme en timbre, zal gewerkt worden om een nieuw palet aan muzikaal compositorisch idioom te beschrijven die etnische invloeden toelaten op Westerse muziek.
Aan de Muziekacademie van Gent en Gentbrugge volgde OC contrabas, respectievelijk bij Rigo Messens en Frank Coppieters en aan het Conservatorium bij Ludo Joly. Hij speelde contrabas in verschillende (muziek)theaterproducties van Luc Van Autreve, o.m. bij De Ontginning, De BOM en Theater Krakeel. Hij voltooide in 2003 de aggregaatsopleiding aan de Universiteit Gent en werd lid van ComAV in 2006.
Als componist wordt Olmo Cornelis met werken zoals Mourning Calls (contrabas), Sore Sirens’ Song (saxofoon), Demeter (fluit, trompet, saxofoon, piano), Parfroise (klarinet, saxofoon, piano), Foca (stijktrio), Karmozijn (gemengd koor), Gehemelste (brassband), Lager Gelegen (ensemble)… gesitueerd in een milde toontaal waarbij steeds enige melancholie verscholen gaat achter uitgewerkte compositieprincipes en –structuren, balancerend tussen systeem en gevoel, in een verlangen naar lyrische lijnen en nood aan gewortelde organisatie.
Selectieve discografie als componist
Fingerprints - Signaturen van componerend Vlaanderen (2011) 21ste eeuw / hedendaags, 20ste eeuw Bert Van Herck, Filip Rathé, Spectra Ensemble, Simon De Poorter, Annelies Van Parys, Klaas Coulembier, Stéphane Vande Ginste, Noor Sommereyns (...) |
Auteur van
Exploring the symbiosis of Western and non-Western music (2013) Olmo Cornelis |
Digitale bibliotheken voor muzikale audio (2005) Blues & Roots, Dance & Electronica, Folk, Jazz, Klassiek, Wereldmuziek, Pop / Rock, Populair / Varieté, Soundtracks/ Musicals Marc Leman, Olmo Cornelis, A. Ganzevoort |
Verwante items in de databank
Documenten: | Achter de muziek aan. Muzikaal erfgoed in Vlaanderen en Nederland (boek) |
---|