Jos L. Knaepen

Genre(s):Jazz

Korte beschrijving

Gerenommeerd jazz fotograaf

Biografie

Jos L. Knaepen, in jazzkringen genoegzaam bekend als ‘The Jazzman' kreeg interesse voor de jazz op 17-jarige leeftijd, in 1961, na de aankoop van zijn eerste LP's waaronder die van Django Reinhardt en Sidney Béchet. Een jaar later was hij regelmatig aanwezig in Comblain-la-Tour, waar de toenmalige jazzreuzen optraden tijdens hun Europese tournees. Het was in die periode dat hij zijn interesse voor fotografie ontwikkelde. Zijn professionele carrière begon in de vroege jaren '70. Awardwinnende actiefoto's van hem werden regelmatig tentoongesteld in heel België. Tussen 1985 en 1990 hield hij even een fotografische sabbat om in de loop van 1990 opnieuw te fotograferen, dit keer ‘strictly jazz', de grote liefde van zijn leven. Jos Knaepen exposeert regelmatig op culturele evenementen georganiseerd door Muziekcentrum Vlaanderen en in het kader van jazzfestivals zoals Gent Jazz (vroegere Blue Note Festival).

Internationale renommé

Jos Knaepen heeft niet alleen in Europa maar ook in de VS een benijdenswaardige fotografische reputatie opgebouwd, met de publicatie van zijn foto's in o.a. DownBeat, Jazz Times, Allaboutjazz.com... Onder de indruk van zijn kunnen, vroeg de IAJE-directeur van onderwijs hem in 2007 om de New York manifestaties van IAJE in beeld te brengen. Het Smithsonian Instituut gebruikte zijn foto's dan weer ter illustratie van zijn verjaardagsspecial over Wynton Marsalis. Zijn foto's werden op posters uitvergroot voor Carnegie Hall. In 2008 exposeerde hij in het American Jazz Museum Kansas City, waarvan de opnames deel uitmaken van de Changing Gallery (www.americanjazzmuseum.com). Nog in 2008 werd hij door de Jazz Journalists Association (JJA) ook genomineerd voor de ‘Excellence in Photography Award' (www.jazzhouse.org).

Zijn 'klik'

Jos Knaepen reist de hele wereld rond waar hij telkens ‘een moment in de tijd' vastlegt, daar waar jazz is. Met zijn oog voor perfectie is zijn fotografie ‘a thing of beauty'. Hoe hij het doet? "Voor mij is belangrijkste om dat speciale moment vast te houden en te registreren. Het moment wanneer alles op het podium in balans is, wanneer de muzikant in totale harmonie is met zichzelf en met zijn collega-muzikanten. Dat kan men voelen, dat kan men zien, ik noem het een ....goosebump-moment! Fotograferen is kijken en zien. Voor mij ontstaat het beeld in mijn hoofd", aldus Jos Knaepen.

Enkele uitspraken over ‘The Jazzman'

"Jos' camera has eyes, ears and heart". Toots Thielemans.

"Jazz Masters is een boek als een soundtrack".... Knaepen is eigenlijk een hel voor journalisten, want hij verpersoonlijkt het cliché ‘een beeld zegt méér dan 1.000 woorden'. Bij elke foto hoor je als het ware de noot die de muzikant op dat moment speelde".
Georges Tonla Briquet, jazzrecensent.

"... You can tell through the portraits that Jos takes that musicians trust him, that they see him as a comrade and friend on their musical journey. This has made him privy to some special portraits".
Jason Koransky, editor DownBeat magazine.

"Jos en jazz. Twee-eenheid. Als Jos door de lens kijkt, dan ziet hij meer dan alleen de jazzartiest, hij ziet de muziek, zijn foto's ademen jazz. Zoals hij zelf zegt ‘ik druk af als de artiest in harmonie is met zijn muziek'. Harmonie is zijn credo. Dat maakt zijn jazzfoto's zo uniek. Foto's met een ziel, die je alleen maar doorgrondt als je verder kijkt en de muziek aanvoelt. Dat ene betoverende moment dat Jos vastlegt".
Bernard Lefèvre, hoofdredacteur Jazzmozaïek.

"... After all, great photography consists of so much more than knowing what lens to use, aperture speeds, and lighting which, of course, Jos has mastered. Great photography comes from a person who can look through the lens of his camera and understand, in the moment, what is taking place in front of him. Because Jos understands and loves jazz, his photos capture musicians in the height of their performances, in the ecstasy of the music, in the midst of creation that comes from deep within their souls. You can hear the music coming through these pages".
Jason Koransky, editor DownBeat magazine.

"... Wat me bevalt aan Jos Knaepen is dat hij discreet te werk gaat. Daardoor kan hij ook op plekken komen waar anderen niet geraken... Ook voor het podium blijft hij onopvallend. Hij kijkt, spiedt, luistert, kiest, fotografeert. Het gaat vloeiend als een dans, dat zoeken naar het beslissende moment, alsof het vanzelf gaat".
Karel Van Keymeulen, jazzrecensent De Standaard/Het Nieuwsblad.

Auteur van

Jazz MastersJazz Masters (2009)
Jazz
Knaepen
Jazz in BelgiumJazz in Belgium (2003)
Jazz
Knaepen

Verwante items in de databank

Persknipsels/Artikels:
(Wat is dit?)
The Man With The Walking Camera (24.02.2010)