Debussy - La Mer

Type:album
Formaat:CD
Componist(en):Claude Debussy
Uitvoerder(s):Brussels Philharmonic, Vlaams Radiokoor (VRK)
Dirigent(en):Michel Tabachnik
Label(s):Brussels Philharmonic Recordings, Brussels Philharmonic Recordings
Label code:BPR001
Distributeur:Codaex
Releasedatum:24.03.2011
Aanwezig in Muziekcentrumja
Plaatsingsnummer:002315
Genre(s):20ste eeuw

Track-info

La Mer
Prélude à l'après-midi d'un faune
Nocturnes

Perscommentaren

****
Nerveuse, agitée, explosive, mais toujours aussi énigmatique, voici une Mer dont les splendeurs devraient trouver un écho chez tout amateur de Debussy. [] Cependant, quelle magnifique interprétation, et quelle énergie!
(Franck Mallet, Classica nr. 132 mei 2011 p. 95)

A spontaneous-sounding but not faultfree first release on Brussels' own label.
A protégé of Markevitch and Boulez, Geneva born Michel Tabachnik steers a sleek and dynamic course through La Mer, drawing playing that is immensely spirited and laudably polished. [] on the whole, though, this remains a la Mer to reckon with. [] Plenty to admire none the less, and a orchestral partnership worth monitoring, i'd say.
(Andrew Achenbach, Gramophone nr. 1075 oktober 2011, p. 69)

4 stemvorkjes
Notre oreille [] tombe sous le charme d'un travail méticuleux sur les timbres, les équilibres si délicats de jeux de vagues (formidablement réussis), du Dialoque du vent et de la mer ou de Nuages, avec des gradations et des jeux d'ombres pleins de subtilité. []
Du beau travail, qui demande maintenant à fructifier.
(François Laurent, Diapason nr. 595 okotber 2011, p. 88)


Als je met één woord moet beschrijven wat intendant Gunther Broucke en dirigent Michel Tabachnik het Brussels Philharmonic (alias het Vlaams Radio Orkest) de voorbije drie jaar hebben bijgebracht, dan is het vitaliteit. In die mate zelfs dat het al lang niet meer nodig is om te verwijzen naar het kwijnende verleden van het ensemble: vandaag heeft het de ambitie mee te spelen met de grote jongens.
Dat geldt ook voor de cd - de eerste op het nieuwe eigen label, Brussels Philharmonic Recordings - die half maart uitkwam. Niets beter dan de muziek van Debussy, die de klankkleur van elk instrument tot het uiterste uitbuit, om te zien of een orkest écht over technische vaardigheid en visie beschikt. Het goede nieuws: dat is absoluut het geval. Er spreekt een grote en terechte zelfverzekerdheid uit deze opname, die boeiend en bij momenten zelfs briljant mag worden genoemd. De visie erachter is breed en gebalanceerd.
Neem La Mer : op de omslag van de allereerste opname van deze symfonische schetsen uit 1905 stond een afbeelding van de Grote golf van Hokusai, die vandaag overal opduikt als symbool voor de Japanse tsunami. Onterecht, want het gaat om een prent waarachter een heel zuivere esthetiek en een sereen wereldbeeld samengaan. Dat is exact de manier waarop Tabachnik en het Brussels Philharmonic het stuk interpreteren. Het orkest ten dienste van de muziek en niet omgekeerd. Dat blijkt nergens beter dan uit Nuages , het eerste deel van de Nocturnes : een van de mooiste versies die we ooit hoorden.
(Peter Vandeweerdt, Knack 13.03.2011, p. 70)

Verwante items in de databank

Persknipsels/Artikels:
(Wat is dit?)
Claude Debussy - Prélude à l'après-midi d'un faune. La Mer. Nocturnes. (10.2011)
Debussy - La Mer. Nocturnes. Prélude à L'après-midi d'un faune (10.2011)
Claude Debussy - La Mer. Prélude à l'après-midi d'un faune. Nocturnes (05.2011)
Organisaties:Motormusic (opnamestudio)