Popthesisprijs 2012 uitgereikt
Kunstenaar en gewiekst ondernemer. De twee gezichten van de popmuzikant vandaag
Dit is een gearchiveerd bericht
22.05.2012
VUB-studente Kathleen Vogelaers heeft de zesde editie van de Popthesisprijs gewonnen met haar masterscriptie 'Hogere opleidingen in de popmuziek vandaag in Vlaanderen: de nood aan zakelijke vorming'.
Dromen van een leven als professioneel muzikant: velen voelen zich geroepen, maar slechts weinigen zijn echt uitverkoren. Dat was het vertrekpunt van de masterproef van Kathleen Vogelaers. Ze dacht na over wat een muzikant vandaag de dag succesvol maakt. Wat maakt dat de ene persoon van zijn passie zijn beroep kan maken, terwijl het bij een ander met de beste wil niet lukt? ‘To stand out from the crowd’: Is het een kwestie van geluk? Of zit er toch meer achter?
Steeds meer mensen voelen zich aangetrokken tot de creatieve industrieën. De autonomie die ze uitstralen, spreekt velen aan. Maar de keerzijde is hun sterk competitieve karakter. Ook in het geval van de muziekindustrie is de concurrentie hard. Het muzikale aanbod is vandaag immens, er lopen enorm veel getalenteerde bands, muzikanten, zangers, zangeressen en producers rond. En misschien kunnen we zelfs spreken van een overaanbod.
Muzikaal talent mag dan een absolute voorwaarde zijn om door te breken, het is in dit overaanbod vast en zeker geen garantie. De professionele popmuzikant moet, steeds meer aangewezen op zijn eigen creativiteit en innovatie, boven de massa uitspringen. Hij wordt wordt steeds meer gedwongen om een flexibel ondernemer te zijn en thuis te zijn van vele markten: inhoudelijk begrip tonen van contracten, kunnen onderhandelen, communicatief zijn, uitstraling hebben, inzicht hebben in marketing, fiscale aangelegenheden zoals auteursrechten en naburige rechten vatten, een agenda beheersen, enz.
Nu is zakelijk ondernemerschap in de eerste plaats aangeboren, het zit in je persoonlijkheid of het is een drive die je hebt meegekregen vanuit je omgeving. Maar binnen de juiste omgeving kan het natuurlijk worden gestimuleerd. Onderwijs is wat dat betreft wellicht de meest invloedrijke omgevingsfactor van allemaal. Alleen wordt zakelijke vorming bij de meeste opleidingen in het hoger muziekonderwijs nog als bijkomstig beschouwd.
In haar masterscriptie doet Kathleen dan ook enkele concrete aanbevelingen aan het muziekonderwijs dat moet opletten om de voeling met de realiteit niet te verliezen. Door het spreiden van zakelijke vorming over de jaren heen, het aantrekken van professionals uit het werkveld, de studenten de dingen zelf laten ervaren en contacten met externe partners én buitenlandse muziekopleidingen kunnen deze opleidingen muzikanten laten afstuderen die écht klaar zijn voor wat hen daarna te wachten staat.
Met deze scriptie wint Kathleen de zesde Popthesisprijs van Poppunt die maandag werd uitgereikt in Huis 23.
Een deskundige jury o.l.v. Gert Keunen (PHL Music, Rockacademie Tilburg, Briskey), bestaande uit Ayco Duyster (Studio Brussel), Sasha Van der Speeten (De Standaard, FM Brussel), Marc Steens (ClubCircuit), Pedro Debruyckere (IASPM, Artevelde Hogeschool), Tijs Vastesaeger (PHL Music, Doenker) en Wouter Degraeve (Muziekcentrum), las alle inzendingen en besliste wie het beste werk schreef.
De volledige scriptie werd samengevat in de uitgave 'Read Between The Lines' die online te raadplegen is op de website van Poppunt. In de online bibliotheek kan je bovendien iedere scriptie die totnogtoe werd ingediend voor de Popthesisprijs integraal doorbladeren.
Verwante items in de databank
Nieuws: | Meedingen naar nieuwe Popthesisprijs? (22.08.2012) |
---|---|
Organisaties: | Poppunt (ondersteunende organisatie) |