Muziekclubs sensibiliseren rond gehoorproblematiek

Nieuwe campagne: 'Muziek moet plezant blijven - denk aan je oren'

Dit is een gearchiveerd bericht

25.10.2010

Met een sensibiliseringsactie en nieuwe automaten met kwalitatieve oordopjes voeren de Vlaamse muziekclubs de strijd op tegen gehoorschade bij live-concerten.

Persbericht:

Net voor het festivalseizoen presenteerden de concert- en festivalorganisatoren een geluidscharter, waarbij ze zich o.a. engageerden om een geluidsniveau van 103 dB(A) tijdens concerten na te leven. Met de start van het clubseizoen lanceren de muziekclubs nu een sensibilisatiecampagne om muziekliefhebbers te stimuleren op een verstandige manier naar muziek te luisteren. Elke muziekclub krijgt voortaan ook een automaat waar concertgangers kwaliteitsvolle oordopjes kunnen uithalen. De campagne loopt in samenwerking met de CM.

Tijdens concerten blijft het geluidsniveau beperkt tot 103 dB(A). Hiermee treden de muziekclubs in de voetsporen van Nederland, Denemarken en andere landen binnen de EU waar deze standaard al enige tijd wordt gehanteerd als norm. Daarnaast willen ze ook inzetten op sensibilisatie en preventie van gehoorschade. De magie en het plezier van muziekbeleving moeten daarbij vooropstaan.

Onder de noemer "Muziek moet plezant blijven – denk aan je oren" lanceert Clubcircuit een campagne om concertgangers bewust te maken van hoe belangrijk het gehoor wel is en hen te informeren over het onderwerp. “We willen onze bezoekers een aantal concrete tips meegeven, zonder een belerend vingertje op te steken”, vertelt Marc Steens, coördinator van Clubcircuit. “Dat moet bij de muziekliefhebbers een bewustwording creëren. De invoering van het geluidscharter betekent meer dan wat vage beloftes. Tegelijkertijd pleiten we voor meer onderzoek naar de gehoorproblematiek voor het festival- en concertpubliek en een duidelijke en realistische regelgeving op Europees vlak. Nu hanteert elk land zijn eigen normen.

De campagne gebeurt aan de hand van affiches, flyers en bannering op muzieksites. Voor de inhoudelijke invulling werkt Clubcircuit samen met de CM. Zo kun je op www.cm.be/oorplezier terecht voor nog meer informatie over dit onderwerp.Een ander luik van de campagne is het plaatsen van automaten met oordopjes in de muziekclubs. “Voor 50 eurocent kunnen bezoekers zich herbruikbare en kwaliteitsvolle oordopjes aanschaffen”, schetst Marc Steens. “De oordopjes zitten in een handige opbergcapsule met gebruiksaanwijzing. Voor optimale bescherming is het immers nodig dat je oordopjes correct inbrengt. Bij correct gebruik zorgen ze voor een gemiddelde demping van 15 dB. Als extra stimulans geven we trouwens prijzen weg aan wie een set oordopjes uit de automaat haalt.

Verwante items in de databank

Persknipsels/Artikels:
(Wat is dit?)
Oordopjesautomaten in concertzalen (26.10.2010)
Organisaties:Clubcircuit (ondersteunende organisatie / belangenvereniging)

Trefwoorden:

Terug Meer nieuws