BEA pleit voor gericht exportbeleid van Belgische muziek
Dit is een gearchiveerd bericht
08.01.2010
Op de dag van de uitreiking van de MIA’s, publiceerde BEA (Belgian Entertainment Association) een decenniumoverzicht van het commercieel succes van lokaal muziekrepertoire in Vlaanderen, op basis van de officiële Belgische hitparades van de voorbije 10 jaar. De toppers van de voorbije 10 jaar zijn Hooverphonic, Clouseau, Helmut Lotti en K3. Belgische artiesten blijken vooral populair in Vlaanderen. Buitenlands succes blijft beperkt tot een handvol artiesten. Van de artiesten genomineerd voor een MIA haalden enkel Vaya con Dios en Milow de voorbije 10 jaar een buitenlandse top 10.Op basis van de Ultratop Albumtop 200 analyseert BEA het percentage lokaal versus buitenlands repertoire. Daaruit blijkt dat Belgische producties in Vlaanderen het best verkochten in het jaar 2007: maar liefst 43% van de albumverkopen is Belgisch. In dat jaar zijn er 67 albums in de Ultratop albumtop 200 van een Belgische artiest. Alleen 2003 doet het beter met 72 albums, maar dat jaar verkopen die in totaal wel minder (41 % van de verkopen). De singleverkoop kleurt vooral in 2003 (45%) en 2005 (48%) Belgisch, respectievelijk staan dan 64 en 91 Belgische singles in de Ultratop singles Top200. Clouseau (5), Helmut Lotti (5) en K3 (7) hebben het laatste decennium de meeste albums met een top 10-notering in de Ultratop jaarlijsten.
Op basis van de “Top aller tijden”, een lijst die door Ultratop wordt samengesteld op basis van een puntensysteem toegepast op alle wekelijkse albumlijsten, is “The magnificent tree” van de groep Hooverphonic het bestverkochte album van de voorbije 10 jaar. Onder meer Fixkes, die een nieuw record vestigen door 16 weken op nummer 1 te blijven staan, maar ook K3, Kate Ryan en Milow wisten met hun singles dikke hits te scoren. Sinds 2000 zakt het marktaandeel van het lokaal repertoire in de totale albumverkopen niet meer onder de 30%. Daarmee zit het succes van lokaal repertoire in Vlaanderen boven dat van Oostenrijk (7%), Zwitserland (12%), Noorwegen (22%) en zelfs Nederland (26%), maar onder Griekenland (70%), Duitsland (55%) en Denemarken (49%).
BEA: Lokale markt is te klein voor succesvolle Belgische artiesten
Belgische artiesten wiens albums het voorbije decennium een buitenlandse top 10 notering gehaald hebben, zijn onder meer dEUS met “Pocket revolution” (2005) op 9 en met “Vantage Point” (2008) op 7 in Nederland, Axelle Red met “Jardin secret” (2006) op 6 in Frankrijk, Novastar met “Almost Bangor” (2009) op 7 in Nederland en Helmut Lotti met onder meer “My Tribute to the king” (2002) op 1 in Oostenrijk, op 5 in Nederland, op 5 in Zweden, op 9 in Finland, op 9 in Noorwegen en op 3 in Denemarken. Bij de genomineerden van de MIA’s, waarop jaarlijks de meest succesvolle lokale artiesten en groepen worden verkozen, hebben enkel de groep Vaya con Dios met het album “The Ultimate collection” en Milow met het album “Milow” het voorbije decennium een buitenlandse top-10 bereikt. In 2006 klom Vaya con Dios tot 7 in Portugal en Milow tot 10 in Oostenrijk en 4 in Zwitserland. Bijna alle artiesten genomineerd voor een MIA halen nochtans met minstens 1 album moeiteloos een plaats binnen de top 5 van de Vlaamse top 50 van Ultratop.
“Door de dalende muziekverkopen en het illegaal muziekaanbod via Internet is het investeren in een muziekopname nog risicovoller geworden. Het stimuleren van de ontwikkeling en productie van lokaal talent in eigen land blijft belangrijk, maar Vlaanderen alleen is veel te klein om voor het stijgend aantal lokale muziektalenten een succesvolle carrière uit te bouwen. Als je in Vlaanderen succes hebt, is het voor sommige artiesten nodig dat ze het vroeg of laat ook in het buitenland proberen. Zo geven ze niet alleen een kans aan nieuwe talenten om zich in Vlaanderen te bewijzen, maar bouwen ze ook hun eigen carrière uit”, legt Werner Dewachter, manager van Petrol, het label van Yevgueni en Flip Kowlier, uit.BEA pleit voor een gericht export- en ondersteuningsbeleid voor de lokale muzieksector:
In vergelijking met 10 jaar geleden is de verkoop van het aantal nieuwe muziekalbums met meer dan 50% gedaald. De Belgische muzieksector kan dus best een eigen “relanceplan” gebruiken. Zelf blijft de sector ook verder investeren in lokale talenten en businessmodellen om muziek ook via digitale weg op een legale en veilige manier tot bij de muziekliefhebber te krijgen.
Ook de overheid kan de sector helpen. Op federaal niveau kunnen fiscale maatregelen de lokale productie en de export stimuleren, naast het optreden tegen het illegaal aanbieden en uitwisselen van muziek. “Eén van de manieren om de economische groei en de tewerkstelling in de Vlaamse muzieksector te stimuleren is onze artiesten uit de schaduw van de kerktorens te halen. Op het Vlaams niveau kunnen bijvoorbeeld de bestaande exportbureaus zich zodanig organiseren dat zij succesvolle lokale artiesten de kans bieden om zich in het buitenland te promoten. Voor de muziek kan er naar analogie met de film en de literatuur een Vlaams muziekfonds opgericht worden, waarvan het bestuur onder meer moet bestaan uit vertegenwoordigers van de muzieksector”, meent Olivier Maeterlinck, Algemeen Directeur van BEA.
Ook in het muziekmanifest, dat vorig jaar werd voorgesteld in de Commissie Cultuur van het Vlaamse Parlement, stelt de muzieksector vast dat het succes van lokale artiesten in eigen land een limiet heeft bereikt en hun succes slechts moeizaam de grenzen overschrijdt. “Zeker een gerichte ondersteuning in potentiële groeilanden zoals China, maar ook export naar nabijgelegen taalgemeenschappen en buurlanden mogen we niet vergeten. Handelsmissies en promoties gebeuren voor sectoren als energie en bouw, dus waarom niet voor onze muziek? Dit zal de economische groei en tewerkstelling in eigen land stimuleren. We kunnen best overleggen met de bestaande institutionele structuren (FIT, Agentschap Buitenlandse handel, AWEX, Brussel Export, …) en bevoegde ministers hoe we dit snel op gang trekken en welke landen interessant zijn, “ concludeert Olivier Maeterlinck.
Lokaal repertoire in cijfers
|
Albums (1) |
Singles (2) |
||
|
% |
Aantal |
% |
Aantal |
2000 |
30% |
52 |
35% |
66 |
2001 |
31% |
51 |
25% |
57 |
2002 |
34% |
62 |
26% |
64 |
2003 |
41% |
72 |
45% |
64 |
2004 |
37% |
60 |
38% |
80 |
2005 |
34% |
61 |
48% |
91 |
2006 |
33% |
59 |
36% |
81 |
2007 |
43% |
67 |
35% |
66 |
2008 |
39% |
69 |
27% |
67 |
2009 |
31% |
57 |
27% |
62 |
(1) Gebaseerd op Ultratop 200 Albums Vlaanderen
(2) Gebaseerd op Ultratop 200 Singles Vlaanderen
Top 10 Belgische albums 2000-2009
|
Artiest |
Album |
Binnenkomst |
1 |
Hooverphonic |
The Magnificent Tree |
2000 |
2 |
Gabriel Rios |
Ghostboy |
2004 |
3 |
Lady Lynn and her Magnificent Seven |
Here We Go Again |
2008 |
4 |
K3 |
Alle Kleuren |
2000 |
5 |
Ozark Henry |
Birthmarks |
2001 |
6 |
Daan |
Victory |
2004 |
7 |
Novastar |
Novastar |
2000 |
8 |
Laura Lynn |
Dromen |
2005 |
9 |
Axelle Red |
Jardin Secret |
2006 |
10 |
Natalia |
Everything & More |
2007 |
Bron: "Top aller Tijden", Ultratop (1)
Verwante items in de databank
Persknipsels/Artikels: (Wat is dit?) | Sector vraagt steun (11.01.2010) |
---|---|
Organisaties: | Belgian Entertainment Association (ondersteunende organisatie) |
Trefwoorden: platenverkoop, internationalisering, muziekindustrie, cijfers en statistieken