Clavecinist Ewald Demeyere doctoreert in de kunsten
Dit is een gearchiveerd bericht
30.06.2009
Op 30 juni verdedigde Ewald Demeyere, klavecinist en docent aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen, zijn doctoraatsproefschrift in de kunsten aan de Universiteit Antwerpen. Met zijn proefschrift over Die Kunst der Fuga van J.S. Bach is Ewald Demeyere meteen de vierde kunstenaar die, in het kader van de Associatiefaculteit Kunsten, aan de Universiteit Antwerpen het doctoraat behaalt.Het doctoraat over Die Kunst der Fuga
De uitvoering van Johann Sebastian Bachs’ Kunst der Fuga confronteert de klavierspeler met vele vragen, en die zijn zowel theoretisch als praktisch van aard. Muzikanten op zoek naar een antwoord op deze vragen kunnen maar tot op zekere hoogte terecht bij de gespecialiseerde literatuur. Met dit doctoraatsonderzoek heeft Ewald Demeyere net die kwesties willen behandelen die in de literatuur onderbelicht zijn of onbehandeld blijven, maar die –volgens hem- bijdragen tot een beter begrip en dus tot een boeiender uitvoering van Die Kunst der Fuga.
Daartoe onderzocht Demeyere het concept van ‘goede’ en ‘slechte’ noten, articulatie, vingerzetting en klaviertechniek, en de relatie tussen muzikale syntax en de gedurfde stemvoering van dit uitdagende klavierwerk. Hij gebruikte daarvoor muziekanalytische technieken, ging op zoek naar historische tractaten en -last but not least- voerde de muziek ook zelf uit. In een tweede deel worden die inzichten vervolgens toegepast op de eerste vier Contrapuncti, die aan een grondige tekstkritische analyse onderworpen werden. Met dat alles formuleert hij een duidelijke visie ten aanzien van de talrijke interpretatieproblemen waarmee uitvoerders van dit magistrale werk tot op de dag van vandaag worstelden.
Dit onderzoeksproject behandelt die kwesties betreffende Die Kunst der Fuga die in de bestaande literatuur vermeden worden omwille van het gebrek aan ‘bewijs’ maar waarvan hun duiding toch essentieel is voor het muzikale betoog van de klavierspeler. Het is zeker niet de bedoeling om sluitende antwoorden te formuleren – wat is er immers te bewijzen in muziek? – maar eerder om te suggereren hoe deze vraagstukken vertaald kunnen worden naar en mogelijk een meerwaarde kunnen bieden voor de uitvoering.
Ewald Demeyere (Brugge, °1974) doceert sinds 1997 o.m. klavecimbel, harmonie en contrapunt aan het conservatorium van Antwerpen waar hij zelf ook afstudeerde. Sinds vele jaren maakt hij deel uit van La Petite Bande (Sigiswald Kuijken) en van Il Fondamento (Paul Dombrecht). Demeyere is eveneens artistiek leider van zijn barokorkest Bach Concentus.
Hij nam talloze cd’s op met muziek van Thomas Augustine Arne, Wilhelm Friedemann Bach, Johann Sebastian Bach (met Barthold Kuijken), Carl Philipp Emanuel Bach (met Barthold Kuijken), Joseph-Hector Fiocco, Domenico Scarlatti en Johann Bernhard Bach (met Bach Concentus).
Verwante items in de databank
Personen/groepen: | Ewald Demeyere (solist, artistiek leider, componist, muzikant, dirigent, oude muziek) |
---|
Trefwoorden: muziekgeschiedenis, muziekanalyse