Belgische consumenten besteedden in 2008 650 miljoen € aan entertainment
Dit is een gearchiveerd bericht
13.02.2009
Volgens BEA, die de Belgische games-, muziek- en video-industrie vertegenwoordigt, besteedden Belgische consumenten in 2008 650 miljoen € aan entertainment, 6% méér dan vorig jaar. Vooral in “cadeau-periodes“ (zoals Sinterklaas, eindejaar en Valentijn) maakt de verkoop een serieuze sprong. Dit blijkt uit de cijfers van het marktonderzoeksbureau GfK die vandaag door BEA worden gepubliceerd.Wat muziek betreft, blijven vooral lokale muziekproducties populair. Meer dan 20% van de best verkochte albums zijn van Belgische artiesten. In Vlaanderen loopt dat op tot zelfs bijna 40%. De top 3 van best verkochte Belgische albums zijn Clouseau met Clouseau 20, Deus met Vantage Point en Milk Inc met Forever. “Viva la Vida” van de Britse groep Coldplay is het bestverkochte album van 2008.
Online muziek wint aan terrein. Milow heeft net een MIA op zak als meest legaal gedownloade Belg. De digitale verkopen zijn (met 26 %) gestegen tot een omzet van 11.5 miljoen €. Het aandeel van de verkoop van digitale muziek in 2008 stijgt naar 8,5% en wint dus opnieuw terrein tegenover 2007 (7,3%). CD en DVD blijven meer dan 90% van de muziekverkopen uitmaken.
De totale muziekverkopen daalden in 2008 met 8,7 % tot 167 miljoen €. Maar door te experimenteren met nieuwe businessmodellen onder meer gebaseerd op advertentie-inkomsten (bijvoorbeeld Dailymotion en Youtube) en inkomstenverdeling (bijvoorbeeld “Come with music” en “PlayNow Arena”) genereert de muziekindustrie nieuwe inkomsten, aldus BEA.
De muziek-, film- en games-sector bouwt in 2009 verder aan een legale en veilige online markt door nieuwe businessmodellen te ontwikkelen, “ zegt Olivier Maeterlinck, Algemeen Directeur van BEA. “Het illegale aanbod een halt toeroepen kunnen we echter niet alleen.”
BEA dringt in 2009 verder aan op een veilige online markt:
Voor wie op zoek is naar muziek, films of games op Internet, is het niet gemakkelijk om het legale van het illegale aanbod te onderscheiden. Het is dan ook noodzakelijk dat we de consument beschermen en bewust maken van de risico’s van al dan niet betalende illegale muziek-, film- of gamesites. Wanneer de consument ingaat op illegaal aanbod riskeert hij/zij computervirussen, bankkaartfraude en misbruik van persoonsgegevens.Download de jaarcijfers 2008.
“Ook de overheid kan een rol spelen. We moeten het illegale aanbod van films, games en muziek dringend een halt toeroepen. Niet alleen de consumenten maar ook producenten, artiesten en auteurs zijn er de dupe van omdat ze niet vergoed worden, Daarnaast lopen ook bioscopen, entertainmentwinkels, videotheken, de internet- en technologiesector en de overheid inkomsten mis. We zijn allemaal het slachtoffer van de illegale markt die legale initiatieven overschaduwen.” verduidelijkt Olivier Maeterlinck.
Erik Vink, Voorzitter BEA, motiveert: “Overheid, internetproviders en technologiesector hebben zelf baat bij (en pikken al hun graantje mee van) het legale on-line aanbod van muziek, films of games, denk bijvoorbeeld aan online muziekwinkels zoals iTunes, het downloaden van films via digitale televisiediensten zoals Belgacom en Telenet. Maar het belangrijkste is dat de consument legaal en veilig het entertainment vindt, dat hij/zij zoekt, online, via de bestaande of nieuwe kanalen zoals on-line muziekwinkels, Interactieve tv en online gamingplatforms.”
Verwante items in de databank
Organisaties: | Belgian Entertainment Association (ondersteunende organisatie) |
---|
Trefwoorden: muziekindustrie, platenverkoop