Yves Saelens
Categorie: | muzikant, repertoire, solist, oude muziek |
---|---|
1968 | |
Genre(s): | Klassiek |
Instrument(en): | zang (tenor) |
Biografie
De Belgische tenor Yves Saelens studeerde, na hogere pedagogische studies, aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel, bij Dina Grossberger, en aan The Juilliard School te New York, bij Ed Zambara. In ’95 werd laureaat van het Concours Nany Phillipart, in ’97 kreeg hij de prijs van Jeugd & Muziek Vlaanderen toegekend, en won hij de eerste prijzen in de New York Oratorio Society Competition, en in de Marilyn Horne Foundation Competition te Santa Barbara. In ’99 werd hij tweede laureaat in de Salzburg International Mozart Competition. Hij werd door de Vereninging van Belgische Muziekpers uitgeroepen tot ‘Jonge Musicus van het Jaar 2004’. Hij nam deel aan masterclasses met Ernst Haefliger, Ruben Lifschitz en Martin Isepp; met Christoph Eschenbach, Peter Schreier, Ian Partridge, Roger Vignoles en David Owen Norris in het Steans Institute Chicago; met Marilyn Horne, Warren Jones en Frank Lopardo in de Music Academy of the West; met Christa Ludwig en James Levine in de Juilliard School, en met Helmut Deutsch in de Munt. Yves Saelens was solist in talrijke cantates en oratorio’s doorheen Europa, Noord-Amerika en Azië. Zijn repertoire omvat werken van Haydn (Die Schöpfung, Die Jahreszeiten) Haendel (Messiah), Bach (de Passionen, Weihnachtsoratorium), Beethoven (9th Symphony, Missa Solemnis), Mendelssohn (Paulus), Schumann (Das Paradies und die Peri, Der Rose Pilgerfahrt), Rossini (Petite Messe Solennelle, Stabat Mater), Berlioz (Requiem, Te Deum), Puccini (Messa di Gloria), Verdi (Requiem), Orff (Carmina Burana), Britten (War Requiem, Serenade, Nicolascantata), A.L.Webber (Requiem), Martin (In Terra Pax), Mozart (Requiem, Grosse Messe), Bruckner, Salieri, Dvorak, Benoit... Hij werkte mee aan cd-opnames van onder andere Der Tod Jesu (Telemann), Carmina Burana (Orff), de Serenade for Tenor and Horn (Britten), Le Nozze di Figaro (Mozart), L’Enfance du Christ (Berlioz), Lucie de Lammermoor (Donizetti) La Capricciosa Corretta (Martin y Soler), Impressions de Pelleas (Debussy), Wuthering Heights (Herrmann) en de Kosegarten Song Cycle (Schubert). Hij bracht solo cd’s uit met Lieder van Robert Franz (bij Etceterea), begeleid door Jan Vermeulen; Goethe Songs van Hugo Wolf (Eufoda), Romanze van Francesco Paolo Tosti (Eufoda), Wehmut und Liebeshauch, met liederen van Beethoven, Schumann, Grieg en Strauss (Eufoda), en This Wing’d Hour (Phaedra), met song cycli van Quilter, Vaughan-Williams, Britten en Finzi, telkens begeleid door pianiste Inge Spinette. Als actief recitalist vertolkte hij o.a. Schumanns Dichterliebe, de Liederkreise en Kerner-lieder, Beethovens An die Ferne Geliebte, Schuberts Die Schöne Müllerin, Schwanengesang & Winterreise, Brahms’ Die Schöne Magelone, Brittens Les Illuminations en Nocturne. Van Vaughan-Williams vertolkte hij de Songs of Travel, begeleid door het Nationaal Orkest van België, en On Wenlock Edge, met het Penderecki String Quartet, in een recital van de Marilyn Horne Foundation. Hij zong Mahlers Lied von der Erde met het Orchestre Symphonique de Tours, en het ASKO Schönberg Ensemble Amsterdam. Samen met Het Collectief vertolkte hij dit werk ook in concerten en cd-opname, in een transcriptie van en gedirigeerd door Reinbert de Leeuw. Yves Saelens maakte zijn opera-debuut met de rol van Paolino in Il Matrimonio Segreto (Cimarosa). Sindsdien vertolkte hij meerdere partijen in het Mozart-repertoire: Tamino (Die Zauberflöte), Belmonte (Die Entführung aus dem Serail), Don Ottavio (Don Giovanni), Ferrando (Cosi fan Tutte), de titelrol in Idomeneo, Titus (La Clemenza di Tito) en Gomatz (Zaïde). Andere belangrijke rollen voegden zich hieraan toe: Rinuccio (Gianni Schicchi), Pinkerton (Madama Butterfly), Alfredo (La Traviata), Fenton (Falstaff), Toni (Elegy for Young Lovers), Admeto (Alceste), Bajazet (Tamerlano), Alwa (Lulu), Tambourmajor (Wozzeck), Steva (Jenufa), Tichon (Katia Kabanova), Belfiore (Il Viaggio a Reims), Pluton (Orphée aux Enfers), Bénédict (Béatrice et Bénédict), Gérald (Lakmé), Faust (La Damnation de Faust), Ulysse (Pénélope), Jason (Médée), Camille (Die lustige Witwe), Gonzalve (L’Heure Espagnole), Lelio (La Capricciosa corretta), Gernando (L’Isola Disabitata), Guido Bardi (Eine Florentinische Tragödie), Male Chorus (The Rape of Lucretia), Edgar Linton (Wuthering Heights), Ferdinand (The Tempest – Adès), Filippo (L’infedeltà Delusa) en David (Die Meistersinger von Nürnberg). Hij creëerde bovendien de rollen van Il Matto (La Strada – Van Hove), L’Avventore (L’Uomo dal fiore in Bocca – Brewaeys), Le Chef de la Garde (Affaire Étrangère – Villenave), Festus (Legende – Wagemans), Shoko (Andreas Weent – Wagemans) en Schatz/Big Uncle (An unserem Fluss – Navok). Hij zong in de operatheaters van Tours, Marseille, Nancy, Rennes, Caen, Lille, St.Etienne, Strassbourg, Bordeaux, Lyon, Montpellier, Avignon, Reims, Limoges, Rouen, Paris-LeChâtelet, Paris-Champs-Elysées, Brussel, Antwerpen, Gent, Liège, Luxemburg, Lausanne, Monte-Carlo, Toronto, Indianapolis, Barcelona, Madrid-LaZarzuela, Frankfurt, Leipzig, Mannheim, Weimar, Halle, DNO Amsterdam, Nationale Reisopera Enschede, Opera Zuid Maastricht; les Chorégies d’Orange, de Festivals van Aix-en-Provence, Montpellier en Saintes; de Glyndebourne Touring Opera; Kameropera Transparant Antwerpen; in Carnegie Hall New York, het Concertgebouw Amsterdam, het Konzerthaus Wien, Theater an der Wien, The Gulbenkian Foundation Lisbon, Suntory Hall Tokyo, Sydney Opera House; met L’Orchestre National de Lille, het Münchner Rundfunkorchester, L’Orchestra della Svizzera Italiana, Tiroler Symphonieorchester Innsbruck, Orchestre National des Pays de la Loire, het Philharmonisch Orkest van Vlaanderen, de Philharmonie Zuidnederland, La Petite Bande, Les Talens Lyriques en Anima Eterna. Hij werkte samen met dirigenten als Serge Baudo, Sigiswald Kuijken, Helmut Rilling, Michel Corboz, Peter Schreier, Marc Minkowski, Christophe Rousset, René Jacobs, Jos van Immerseel, Jean-Claude Casadesus, Dennis Russel Davies, Marcello Viotti, Evelino Pidò, Friedemann Layer, Alain Altinoglu, Reinbert de Leeuw… In het begin van seizoen 21-22, zong hij in de productie van Casa Ricordi met Zomeropera Alden Biesen, en later nam hij deel aan de moderne creatie van De Kinderen der Zee (Mortelmans), waarin hij de hoofdrol van Ivo Mariën vertolkte, uitgevoerd met De Munt in Bozar, Brussel. Verdere engagementen dit seizoen omvatten concerten met Die Jahreszeiten (Haydn), met Anima Eterna te Brugge; Das Lied von der Erde (Mahler/De Leeuw) met Het Collectief te Utrecht; de Matthaeuspassion met deChorale en de Johannespassion met La Passione, telkens in Antwerpen; en verdere operaproducties van Tropenliefde (R.Vermeulen / wereldpremière) te Hamme en Antwerpen, en van Ulisse (Dallapiccola) met Oper Frankfurt. |
Selectieve discografie
Claude Debussy / Marius Constant (2018) romantiek, 20ste eeuw Lore Binon, Claude Debussy, Marius Constant, Yves Saelens, Pierre-Yves Pruvot, Tijl Faveyts, Angélique Noldus, Camille Bauer (...) |
Carl Orff - Carmina Burana (2014) 20ste eeuw Anima Eterna Brugge, Carl Orff, Jos van Immerseel, Collegium Vocale Gent, Yeree Suh, Yves Saelens, Thomas E. Bauer |
||
This Wing'd Hour (2014) 20ste eeuw Yves Saelens, Roger Quilter, Inge Spinette, Benjamin Britten, Ralph Vaughan Williams, Gerald Finzi |
Massenet - Thérèse (2013) romantiek Yves Saelens, Alain Altinoglu, Nora Gubisch, Charles Castronovo, Etienne Dupuis, François Lis, Patrick Bolleire, Charles Bonnet (...) |
||
Haydn Joseph - Schöpfungsmessen (2009) classicisme Anna Korondi, Annette Markert, Yves Saelens, Klaus Mertens, Dresdner Kreuzchor, Dresdner Philharmonie, Roderich Kreile |
Wehmut und Liebeshauch - Lieder (2008) classicisme, romantiek, 20ste eeuw Yves Saelens, Inge Spinette, Ludwig Van Beethoven, Robert Schumann, Edvard Grieg, Richard Strauss |
||
O, du schöner Hörnerklang (2008) romantiek, 21ste eeuw / hedendaags Luc Bergé, Jan Michiels, Yves Saelens, Inge Spinette, Marcel Ponseele, Franz Schubert, Carl Reinecke, Robert Schumann (...) |
Romanze (2006) romantiek, 20ste eeuw Yves Saelens, Inge Spinette, Francesco Paolo Tosti |
||
Telemann Georg Philipp - Der Tod Jesu (2006) barok Ex Tempore, Georg Philipp Telemann, Florian Heyerick, Greetje Anthoni, Yves Saelens, Stefan Geyer, Le Mercure Galant |
Wij zijn wij (2006) 20ste eeuw Catherine Vandevelde, Yves Saelens, Vlaams Radio Orkest, Vlaams Radiokoor (VRK), Jeroen D'hoe, Dirk Vermeulen |
Selectieve discografie als medewerker
Mahler - Das Lied von der Erde (2020) romantiek Het Collectief, Gustav Mahler, Reinbert de Leeuw |
Claude Debussy / Marius Constant (2018) romantiek, 20ste eeuw Lore Binon, Claude Debussy, Marius Constant, Yves Saelens, Pierre-Yves Pruvot, Tijl Faveyts, Angélique Noldus, Camille Bauer (...) |
||
Benoit - Religious tetralogy / Religieuze quadrologie (2018) romantiek Antwerp Symphony Orchestra, Peter Benoit, Martyn Brabbins, Jan Willem de Vriend, Edo de Waart |
Verwante items in de databank
Persknipsels/Artikels: (Wat is dit?) | This Wing'd Hour (06.2014) Ludwig Van Beethoven (12.2008) Half gewonnen (19.11.2008) Een zanger kan hoogstens neen zeggen (02.09.2005) Jeugd en Muziek-Prijs voor Benjamin Dieltjens (22.03.2003) Massenet - Thérèse |
---|