André Laporte
Categorie: | componist, hedendaagse componist, koor, hedendaagse muziek |
---|---|
Oplinter, 12.07.1931 | |
Genre(s): | Klassiek |
Biografie
André Laporte werd geboren op 12 juli 1931 te Oplinter, nabij het Vlaams-Brabantse Tienen. Op muzikaal vlak was hij een autodidact en maakte hij zich snel het piano-, klarinet- en orgelspel eigen, terwijl hij gretig kennis nam van de nieuwe muziek via de radioprogramma’s van Paul Collaer, Louis De Meester, Vic Legley en David Van de Woestijne, net als zijn generatiegenoot Karel Goeyvaerts.
Na zijn humaniora trok hij naar het Interdiocesaan Hoger Instituut voor Kerkmuziek (kortweg Lemmensinstituut) te Mechelen, waar hij les kreeg van Edgard de Laet, Flor Peeters (orgel) en Marinus De Jong (piano, contrapunt, fuga). Tussen 1953 en 1957 was hij ook student aan de Katholieke Universiteit Leuven (K.U.Leuven) waar hij Moderne Wijsbegeerte en Musicologie volgde. Hij rondde zijn studie in de musicologie af met een vergelijkende studie tussen Ludus Tonalis en de Unterweisung im Tonsatz van Paul Hindemith. In 1953 ging hij als leraar muzikale opvoeding en esthetica aan de slag aan de (Brusselse) Middelbare Normaalschool van het Sint-Thomasinstituut. In diezelfde periode componeerde hij zijn eerste stukken, volksliedbewerkingen in de lijn van Hindemith en Bartok, een pianosonate en orgelmuziek.
Hij leerde intussen de muziek kennen van Schönberg, Stravinsky en Messiaen en nam tussen 1960 en 1964 jaarlijks deel aan de Internationale Ferienkurse in Darmstadt en in ’64 en ’65 ook aan de Kurse für Neue Musik te Keulen. Bij die gelegenheden leerde hij de toonaangevende figuren van de Nieuwe Muziek kennen (Boulez, Maderna, Berio, Ligeti, Stockhausen, Kagel, Gielen). Zoals zovele Belgische componisten komt ook hij (in 1963) terecht bij de BRT (nu VRT), eerst als producer, later als programmacoördinator, tenslotte als productieleider van het BRT Filharmonisch Orkest (’89), en uiteindelijk als directeur Artistieke Ensembles (’93 tot ’96), functies waarbij hij omringd werd door mensen als D. Van de Woestijne, V. Legley, K. Goeyvaerts, L. De Meester, B. Buckinx, W. Westerlinck en L. Brewaeys. Een functie ook waarin hij “hoogtepunten in de hedendaagse muziek” en “jonge Belgische vertolkers” in de ether kon laten gaan. Samen met de mensen van het (dankzij de BRT pas opgerichte) Instituut voor Psychoakoestica en Elektronische Muziek (IPEM) stichtte hij in 1963 de werkgroep SPECTRA die tot ’67 bestaan heeft.
Ook in het muziekonderwijs verdient Laporte zijn sporen. In 1968 al wordt hij leraar van het nieuwe vak “Nieuwe Technieken” aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel, pas later krijgt deze onderwijstaak vastere vorm bij zijn aanstelling als docent muziekanalyse, vormleer, harmonie en contrapunt-fuga. In 1988 wordt hij docent compositie en later wordt dit aangevuld met een opdracht als buitengewoon docent compositie aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth (in Waterloo). Onder zijn leerlingen dienen wij Luc Brewaeys, Daniël Capelletti en Peter Swinnen te vermelden.
In 1972 richtte hij samen met Herman Sabbe een nieuwe Belgische afdeling op van de “International Society for Contemporary Music” (ISCM), waarvan hij tot 2007 voorzitter was.
Hij werd lid van de Koninklijke Academie voor Wetenschappen, Letteren en Schone Kunsten van België (91), lid van de Muziekraad voor Vlaanderen, ondervoorzitter van de Unie van Belgische Componisten. Hij won verschillende prijzen. Naast de Lemmens-Tinel prijs won hij in 1976 de Prix Italia met zijn oratorium La Vita non è sogno. De creatie van dit werk op het Festival van Vlaanderen 1972 in Gent trok de aandacht van de assistent Gerard Mortier, die hem later als intendant van de Munt om een opera zou vragen. Zijn werk kende opvoeringen in binnen- en buitenland en zijn Kafka-opera Das Schloss, die in december 1986 in de Munt werd gecreëerd, beleefde in 1991 zijn Duitse première in het Saarländisches Staatstheater te Saarbrücken.
Laporte was in 2001-2002 gastprofessor aan het Orpheusinstituut. In 2003 ontving hij de Visser-Neerlandia-Prijs. Transit voor 48 strijkers uit 1978-79 vormde tijdens het Transit festival van 2004 het uitgangspunt voor compositieopdrachten aan Petra Vermote, Pieter Schuermans en Maarten Buyl. In 2006 werd hij tijdens de ISCM-Music Days in Stuttgart door de algemene vergadering van deze vereniging verkozen tot erelid. Ook werd hij in datzelfde jaar erelid van de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Kunsten en Wetenschappen. In 2008 ontving hij van de Belgische Muziekpers de René Snepvangersprijs en in 2013 de Klara Carrièreprijs.
Selectieve discografie
André Laporte - Symphonic & vocal works (2007) 20ste eeuw Vlaams Radiokoor (VRK), André Laporte, Vlaams Radio Orkest, André Laporte, Koen Kessels, Vic Nees |
Vlaamse Hedendaagse Muziek 20ste eeuw, 21ste eeuw / hedendaags Claude Coppens, ChampdAction, Rolande Van der Paal, Vlaams Radio Orkest, HERMESensemble, Apsara, Vlaams Radiokoor (VRK), Jan Michiels (...) |
||
E. Gistelinck - A. Laporte - L. Debras 20ste eeuw Belgian National Orchestra, Elias Gistelinck, Elias Gistelinck, Het Radio Dans Orkest, André Laporte, André Laporte, Kamerorkest van de BRT, Louis Debras (...) |
Selectieve discografie als componist
Virtuoso music for solo cello in Belgium (2022) 20ste eeuw, 21ste eeuw / hedendaags, romantiek Herwig Coryn, Dirk Brossé, Roland Coryn, André Laporte, Lucien Posman, Rudi Tas, Piet Swerts, Luc Van Hove (...) |
Fingerprints #2 (2016) 21ste eeuw / hedendaags Diverse componisten, Diverse uitvoerders, Bart Verstraeten, Koen Dejonghe, Felix Vermeirsch, Benjamien Lycke, Bart Vanderbeke, Ward De Vleeschhouwer (...) |
||
Darkness (2008) 20ste eeuw Emanon ensemble, André Laporte, Stéphane Vande Ginste, Henryk Górecki, Raf De Keninck |
André Laporte - Symphonic & vocal works (2007) 20ste eeuw Vlaams Radiokoor (VRK), André Laporte, Vlaams Radio Orkest, André Laporte, Koen Kessels, Vic Nees |
||
Miniaturen voor archipel (2000) 20ste eeuw Kris Matthynssens, Pieter Stas, Goeyvaerts Strijktrio, Jan Van Landeghem, Bart Meynckens, Stefaan De Bruyne, Bart Van Kerchove, Boudewijn Buckinx (...) |
Koningin Elisabethwedstrijd voor zang 2000 (2000) 20ste eeuw, romantiek, classicisme, barok Daniel Blumenthal, Symfonieorkest van de Koninklijke Muntschouwburg, Jan Vande Weghe, André Laporte |
||
André Laporte - Orchestral works (1998) 20ste eeuw BRTN Filharmonisch Orkest, André Laporte, Alexander Rahbari, Karl Anton Rickenbacher |
Das Schloss - André Laporte (1997) 20ste eeuw, 21ste eeuw / hedendaags BRTN Filharmonisch Koor, BRTN Filharmonisch Orkest, Lena Lootens, Lucienne Van Deyck, André Laporte, Jaak Gregoor, Alexander Rahbari |
||
Nog klaarder dan die zonne (1994) traditionele folk Griet De Volder, Lieve Van Lancker, Karen Peeters, Kristiaan Van Ingelgem, Vic Nees, Flor Peeters, Piet Stryckers, Juliaan Wilmots (...) |
Een jong geluid (1992) romantiek, 20ste eeuw Dirk Herten, Filip Martens, Peter Verhoyen, Dimitri Baeteman, Steven Kolacny, Piet Van Bockstal, Katrijn Friant, Guido De Neve (...) |
Auteur van
André Laporte. Onvermijdelijk beeldend (2021) Klassiek André Laporte |
Herinneringen aan de meester |
Verwante items in de databank
Nieuws: | Componist André Laporte wordt 80! (12.07.2011) |
---|---|
Persknipsels/Artikels: (Wat is dit?) | 'k en hoore u nog niet...' (08.2012) André Laporte 80: 'Ik ben nog maar aan mijn jeugdjaren toe' (11.2011) "Ik sluit de cirkel" (11.2011) Tijd in noot - André Laporte (04.2011) Herinneringen aan de meester (12.2008) Jonge Vlaamse componisten openen Transit (22.10.2004) André Laporte, 30 jaar muziek van nu (01.1994) |
Documenten: | Contemporary Music in Flanders II (boek) Contemporary Music in Flanders V (boek) |
Externe links: | Componistenfiche André Laporte |