Prima La Musica

Categorie:kamerorkest
1991
Genre(s):20ste eeuw, romantiek

Korte beschrijving

Prima La Musica veroverde onder leiding van zijn artistiek leider Dirk Vermeulen in de afgelopen vijftien jaar - met vijfhonderd concerten en vijfentwintig CD-opnames - een eigen plaats in het internationale muziekleven. Prima La Musica is een ensemble met een grote flexibiliteit in de speelcultuur, waarbij het gebruik van moderne instrumenten een bewuste keuze is om twee redenen. Ten eerste kunnen de principes van de HIP uitstekend worden gerealiseerd met een modern instrumentarium. Ten tweede kan zo de segmentering van het repertoire worden doorbroken en bieden de concerten van Prima La Musica een fascinerende en prikkelende kijk op de muzikale interactie tussen muziek uit het verleden van Haydn, Mozart, Schubert - met die uit meer het meer recente verleden van Schönberg, Wagner, Stravinsky, Webern en Lutoslawski. Daarbij neemt Prima La Musica tot haar credo het adagium van Alban Berg “Men moet klassieke muziek vertolken alsof zij modern, en moderne muziek alsof zij klassiek is”.

Biografie

Prima La Musica veroverde onder leiding van zijn artistiek leider Dirk Vermeulen in de afgelopen vijftien jaar - met vijfhonderd concerten en vijfentwintig CD-opnames - een eigen plaats in het internationale muziekleven. Concerten in Frankrijk, Spanje, Portugal, Nederland, Marokko en Oostenrijk weerspiegelden de internationale faam van het ensemble, dat werkte met grote solisten zoals Barbara Hendricks, José van Dam, Cyndia Sieden en Sabine Meyer.

ACTUEEL: EEN NIEUWE START VOOR PRIMA LA MUSICA
Na het verlies van de structurele subsidie voor de periode van 2007-2009 eerder dit jaar, ontving Prima la Musica in de afgelopen maanden veel steunbetuigingen van publiek en prominenten uit het muziekleven, zoals José van Dam, Isabelle Faust, Frans Brüggen, Dr. Walter Reicher, intendant der Haydn Festspiele in Eisenstadt en voormalig directeur Martijn Sanders van het Concertgebouw in Amsterdam.
Daarnaast werd het orkest gevraagd om zich in het komend jaar opnieuw te manifesteren, wat artistiek leider Dirk Vermeulen en zijn musici nog meer sterkt in hun vastberaden wil om door te gaan. Na een interne reorganisatie en een herbezinning over de toekomst, zal Prima la Musica binnenkort naar buiten treden met een nieuwe en gedurfde programmering voor de komende seizoenen.
We noemen alvast twee in het oog springende projecten. Ten eerste de begeleiding van de finale van het prestigieuze pianoconcours van de Young Pianist Foundation in het nieuwe Muziekgebouw aan het IJ te Amsterdam, op 25 maart 2007. Ten tweede een tournee door Nederland en België met de opera Zaïde van Mozart in de laatste maanden van het jaar, een productie van Opera Trionfo uit Nederland.

DOELSTELLING:
Wat in de grote arena van het muzikale bestel ontbreekt, is een ensemble met een qua repertoire integrale en alle segmenteringen doorbrekende programmering. Hierin ligt de grote uitdaging van Prima La Musica: een orkest zijn met een artistiek beleid waarbinnen de muziek niet in allerhande vakjes is opgesloten, maar waarin diverse en uiteenlopende stijlgebieden en genres uit tal van eeuwen broederlijk met elkaar zijn verenigd, waarin de ijking van heden en verleden een constante factor is, en wel zodanig dat het geheel meer is dan de optelsom van de delen. Werk van componisten van de Tweede Weense School als Schoenberg, Berg en Webern, alsmede dat van Stravinsky en Bartók, van grote na-oorlogse componisten als Boulez, Berio, Dutilleux, Ligeti en Lutoslawski, maar tevens werk van laat-20ste-eeuwse en zelfs 21ste-eeuwse componisten, moeten dankzij deze visie een even vanzelfsprekend fenomeen vormen op concertprogramma’s als muziek van Bach, Mozart, Haydn, Beethoven, Mendelssohn en Brahms, waarvoor dit nu al lang geldt. Op basis hiervan krijgt de muziek van de jongste generatie componisten een structurele kans binnen het concertaanbod, mede door het geven van compositieopdrachten in binnen- en buitenland.
Om bovengenoemde ambitie te realiseren is het voor Prima La Musica aanbevelenswaardig zich van een modern instrumentarium te bedienen, met als belangrijkste pluspunt dat de confrontatie tussen oude en nieuwe muziek op een volwaardig verantwoorde wijze kan plaatsvinden.
Met deze unieke, eigentijdse en toekomstgerichte artistieke visie wordt het centrale credo nagestreefd door Dirk Vermeulen en zijn muzikanten: Prima la Musica!

VOORAFGAANDE GESCHIEDENIS:
Het kamerorkest Prima La Musica wordt in 1991 opgericht door dirigent Dirk Vermeulen en groeit uit tot een van de goede kamerorkesten van Vlaanderen. Alle musici van Prima La Musica bespelen moderne instrumenten. Dit is een bewuste keuze van Dirk Vermeulen, die de verworvenheden op het vlak van de uitvoeringspraktijk van oude muziek wil combineren met de rijke klank van moderne instrumenten. Het repertoire is heel uitgebreid en omvat orkestrale en vocaal-instrumentale werken uit 400 jaar muziekgeschiedenis. De voorkeur gaat aanvankelijk echter uit naar de klassieke en vroeg-romantische periode.
Naast de "gewone" programmatie bouwt Prima La Musica ook stilaan een traditie op in de creatie en realisatie van speciale projecten: een tournee met de chansonnier Jan De Wilde, het theaterconcert Music-Hall. Ook de reeks familie- en kinderconcerten kennen veel succes. Onder de titel "Prima la Musica vertelt.." komen verschillende componisten aan bod, dit in samenwerking met verteller/acteurs als Herwig De Weerdt, Warre Borgmans, Geert Hautekiet , Michaël Pas en Bert André.
Het orkest schort voor een korte tijd alle activiteit op vanaf 1 juli 2006 nadat de Vlaamse overheid beslist dat de structurele subsidies worden stopgezet. Een nieuwe toekomst biedt zich echter aan.

Voor nadere inlichtingen:
Eric Schoones, Musica Intermedia, telefoon 31(0)411-684431
info@musicaintermedia.com

Selectieve discografie

Choral worksChoral works (1992)
romantiek, classicisme
Scaldis Cantat, Prima La Musica, Lieve Mertens, Dirk Vermeulen, Lieve Suys

Verwante items in de databank

Persknipsels/Artikels:
(Wat is dit?)
Kamerorkesten gooien handdoek in de ring (05.07.2006)
De negen seizoenen van Dirk Brossé (26.05.2004)
'Een muziekcultuur die men noteert, gaat dood' (25.05.2004)