Wegwijs in de professionele muzieksectorAnalyse van de mate waarin studenten hoger muziekonderwijs voorbereid zijn op de professionele muzieksector
Type: | eindverhandeling |
---|---|
Auteur(s): | Delphine Dumon |
Uitgever: | Universiteit Antwerpen |
Plaats van uitgave: | Antwerpen |
Datum van uitgave: | 09.2013 |
Aantal pagina's: | 165 |
Raadpleegbaar: | Wegwijs in de professionele muzieksector (download) |
Plaatsingsnummer: | 1826 |
Genre(s): | Jazz, Klassiek, Pop / Rock |
Taal: | Nederlands |
Info
Niet alle professioneel opgeleide muzikanten lijken hun weg te vinden naar de professionele muzieksector. Enige kennis van het professionele muziekveld, de zakelijke aspecten die daarmee gepaard gaan en een ondernemersattitude zijn onmisbaar voor muzikanten om zich te kunnen ontplooien op de professionele muziekmarkt. In deze scriptie zijn we via een kwantitatieve survey van 229 muzikanten en een 20-tal interviews van derden nagegaan of laatstejaarsstudenten hoger muziekonderwijs op dit vlak voldoende voorbereid zijn op de professionele muzieksector. Dit onderzoek wijst uit dat, ondanks de positieve evolutie op vlak van zakelijke vorming in het hoger muziekonderwijs, de kennis van het professionele muziekveld en de zakelijke aspecten die daarmee gepaard gaan, nog steeds relatief laag ingeschat worden. Er blijkt echter een belangrijk verschil te zijn tussen klassieke en pop-/rockmuzikanten. Pop-/rockmuzikanten blijken zich beter voorbereid te voelen op de professionele muzieksector dan klassieke muzikanten door een grondigere kennis van het professionele muziekveld, het sneller op poten zetten van kleine zelfstandige projecten en het vaker in contact komen met ondersteunende organisaties zoals Poppunt en het Kunstenloket. Het is aan de muzikanten, het hoger muziekonderwijs, de Vlaamse overheid en de ondersteunende organisaties om zich bewust te zijn van dit verschil en zo goed mogelijk hierop proberen in te spelen zodat alle muzikanten, ongeacht hun studierichting of muziekgenre, hun weg naar de professionele muzieksector vinden met de juiste begeleiding.
Trefwoorden: cultureel ondernemerschap, cultuurmanagement