MarktismeKritiek op het berekenende samenleven
Type: | boek |
---|---|
Auteur(s): | Walter Weyns, Annemarie Estor, Stijn Geudens |
Uitgever: | Uitgeverij Pelckmans (België) |
Plaats van uitgave: | Kalmthout |
Datum van uitgave: | 2013 |
Aantal pagina's: | 244 |
Raadpleegbaar: | in Muziekcentrum Vlaanderen (op afspraak) |
Plaatsingsnummer: | 1802 |
ISBN: | 9789028971394 |
Taal: | Nederlands |
Info
Marktisme. Het is een nieuw begrip. Een warrig begrip. Moeilijk te omschrijven. Het is immers niet iets ‘precies’, het is iets complex, zoals een tijdsgeest, of tijdsdamp, altijd is. Het is een algemeen grondidee dat de markt centraal stelt op alle terreinen, zonder onderscheid. Elk mens wordt als klant behandeld. Elke verandering als een productieproces. De markt als dé norm, voor van alles en nog wat. En overal. Een paradigma. Een dogma.
Sinds de internationale financiële crisis horen we steeds meer kritische stemmen over dat alomtegenwoordige marktisme. In zijn nefaste gevolgen lijkt dat marktisme op het dogmatisch marxisme, op doorgeschoten economisch-berekenend denken. Méér dan neoliberalisme of vrijemarkteconomie is marktisme een metafysica van de markt.
Dit boek toont aan wat er vandaag in allerlei domeinen van de samenleving aan de hand is. Marktisme is een bundeling van essays uit de laatste drie jaargangen van het maandblad Streven. Het boek beschrijft hoe een gereduceerd mens-, maatschappij- en cultuurbeeld ons denken en handelen beïnvloedt en bepaalt.
Walter Weyns is cultuursocioloog, docent sociologie aan de Universiteit Antwerpen, redacteur van Streven en medeauteur van Marktisme.
Herman De Dijn is emeritus hoogleraar filosofie aan het Hoger Instituut voor Wijsbegeerte van de KU Leuven en medeauteur van Marktisme.
Ivan Van De Cloot is hoofdeconoom bij de onafhankelijke denktank Itinera en gastprofessor economie aan de Hogeschool Universiteit Brussel.
Jean-Pierre Rondas is voormalig programmamaker bij Klara en redacteur van Streven.
Trefwoorden: cijfers en statistieken, cultureel ondernemerschap, cultuurmanagement, cultuurbeleid, cultuur & maatschappij, muziekindustrie, veldanalyse