‘Faking It: Authenticiteit in de Belgische popmuziek’Casestudy: dEUS
Type: | eindverhandeling |
---|---|
Auteur(s): | Jasper Delbecke |
Uitgever: | Arteveldehogeschool |
Plaats van uitgave: | Gent |
Datum van uitgave: | 2009 |
Aantal pagina's: | 59 |
Raadpleegbaar: | in Muziekcentrum Vlaanderen (op afspraak) |
Plaatsingsnummer: | 1718 |
Taal: | Nederlands |
Info
Deze bachelorproef bestaat uit drie delen. In het eerste deel wordt ‘authenticiteit’ bekeken vanuit het standpunt van de jongeren vandaag. Er wordt gekeken wat onze huidige maatschappij kenmerkt en welke gevolgen dit heeft voor jongeren. Daarin wordt duidelijk gemaakt wat het belang is van authenticiteit voor de jongeren vandaag. Het tweede deel focust zich specifiek op popmuziek. Zoals eerder in de inleiding vermeld heeft muziek altijd een belangrijke rol gespeeld in de identiteitsvorming van jongeren. Er wordt vanuit drie verschillende invalshoeken gekeken hoe we popmuziek op zijn authenticiteit moeten beoordelen. Het derde deel is een casestudy die voortbouwt op de twee voorafgaande delen. Daarin worden de gehanteerde theorieën en modellen toegepast op één van onze bekendere Belgische rockgroepen dEUS.
(Bachelorproef voorgedragen tot het behalen van het diploma van bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs. Promotor: Dhr. Pedro De Bruyckere.)
Verwante items in de databank
Personen/groepen: | dEUS (groep / artiest) |
---|
Trefwoorden: muziekanalyse, muzieksociologie, muziekgeschiedenis