Maakt internet de klassieke muziekjournalist obsoleet?Een exploratief onderzoek naar de rol van internet, en in het bijzonder myspace.com, als gatekeeper binnen de muziekindustrie en de invloed ervan op de rol van de klassieke muziekjournalistiek in Vlaanderen
Type: | eindverhandeling |
---|---|
Auteur(s): | Sarah Boerhave |
Uitgever: | Vrije Universiteit Brussel |
Plaats van uitgave: | Brussel |
Datum van uitgave: | 2007 |
Aantal pagina's: | 104 |
Raadpleegbaar: | in Muziekcentrum Vlaanderen (op afspraak) |
Plaatsingsnummer: | 1615 |
Genre(s): | Pop / Rock, Blues & Roots, Dance & Electronica, Folk, Jazz, Populair / Varieté, Soundtracks/ Musicals, Wereldmuziek |
Taal: | Nederlands |
Info
Op basis van een exploratief onderzoek, gebaseerd op 11 diepte-interviews, wordt getracht de machtsverschuivingen binnen het gatekeepingproces van de muziekindustrie in kaart te brengen. Hierbij wordt vertrokken vanuit de hypothese dat de invloed van myspace.com kan leiden tot een machtsvermindering van de klassieke recensies. Uit de onderzoeksresultaten blijken er inderdaad machtsverschuivingen plaats te vinden binnen het gatekeepingproces. Evoluties binnen de muziekindustrie blijken echter eerder de radiozenders en de platenfirma’s te raken. Myspace.com lijkt stilaan de rol van alternatief kanaal te vervullen.
(Eindverhandeling ingediend tot het behalen van de graad van licentiaat in de communicatiewetenschappen)
Trefwoorden: media