De artiestencontracten van Kunstencentrum Vooruit: een analyse van de aard van de arbeidsrelatie tussen organisator en artiest
Type: | eindverhandeling |
---|---|
Auteur(s): | Lien Berton |
Uitgever: | Universiteit Antwerpen |
Plaats van uitgave: | Antwerpen |
Datum van uitgave: | 2008 |
Aantal pagina's: | 61 |
Raadpleegbaar: | in Muziekcentrum Vlaanderen (op afspraak) |
Plaatsingsnummer: | 1572 |
Genre(s): | Blues & Roots, Dance & Electronica, Jazz, Klassiek, Folk, Pop / Rock, Populair / Varieté, Soundtracks/ Musicals, Wereldmuziek, overige |
Taal: | Nederlands |
Info
Dit werk handelt over de aard van de arbeidsrelatie tussen organisator en artiest. Ook de gevolgen hiervan worden besproken. Het is specifiek toegepast op Kunstencentrum Vooruit.
In het inleidende hoofdstuk wordt Vooruit als organisatie kort toegelicht. Er wordt een beeld geschetst van Vooruit in de loop der jaren: van een succesvol socialistisch bolwerk in het begin van de twintigste eeuw, over de teloorgang van het gebouw ten gevolge van de Tweede Wereldoorlog, tot het uiteindelijke startpunt van het Kunstencentrum in 1982. Verder worden de organisatiestructuur en de krachtlijnen van Vooruit toegelicht. Op het einde van dit eerste
hoofdstuk worden het opzet en het doel van dit werk verduidelijkt.
Het tweede hoofdstuk geeft een stand van zaken van de diverse toepasselijke rechtstakken weer. Vooreerst komen de beginselen van het verbintenissenrecht aan bod, omdat zij de cruciale basis van het contracteren vormen. Vervolgens wordt het sociaal recht dat van toepassing is van naderbij bekeken. Dit onderdeel valt uiteen in twee luiken. In het eerste algemene deel wordt de klemtoon gelegd op het onderscheid tussen werknemers en zelfstandigen en de mogelijke schijnzelfstandigheid die hieruit kan voortvloeien. In dit kader wordt ook de Arbeidsrelatieswet, die een beteugeling van schijnzelfstandigheid nastreeft,
besproken. Het tweede luik spitst zich specifiek toe op het kunstenaarsstatuut dat op 1 juli 2003 in werking is getreden. Uiteindelijk worden enkele principes van aansprakelijkheidsrecht en verzekeringen besproken, omdat hier vaak de link met het onderscheid tussen werknemers en zelfstandigen gelegd kan worden.
Het derde hoofdstuk geeft een beeld weer van het contractmanagement, namelijk de manier waarop in Vooruit contracten totstandkomen. Naast de wijze van totstandkoming, worden ook alle werknemers die hierbij betrokken zijn, besproken. Tenslotte worden er cijfers -en hieruit voortvloeiende vaststellingen- weergegeven van de telling van de contracten die we uitvoerden.
Het vierde hoofdstuk omvat de eigenlijke contractsanalyse, die zich concentreert rond de centrale vraag hoe Vooruit correct kan contracteren met artiesten zonder de werknemersverplichtingen op zich te moeten nemen. Deze vraag wordt opgelost op basis van het voordien aangehaalde theoretisch kader. Daarnaast worden ook de gevolgen van de centrale vraag geïllustreerd aan de hand van enkele contracten. Het vijfde en laatste hoofdstuk vormt een synthese van dit werk en trekt er conclusies uit, die uiteindelijk kunnen resulteren in aanbevelingen voor Vooruit.
Scriptie ingediend tot het behalen van de graad van Master in Cultuurmanagement (Promotor: Prof. Dr. D. Cuypers)
Verwante items in de databank
Organisaties: | VIERNULVIER (kunstencentrum, muziekorganisaties) |
---|
Trefwoorden: cultuurmanagement, tewerkstelling