Subjectieve onderwijstheorieën van beleidsmakers en docenten binnen de pop-en rockopleiding: PHL Music

Type:eindverhandeling
Auteur(s):Anniek Orye
Uitgever:Katholieke Universiteit Leuven (Onderzoeksgroep Musicologie)
Plaats van uitgave:Leuven
Datum van uitgave:2008
Aantal pagina's:154
Raadpleegbaar:Subjectieve onderwijstheorieën van beleidsmakers en docenten binnen de pop-en rockopleiding (download)
Plaatsingsnummer:1584
Genre(s):Pop / Rock
Taal:Nederlands

Preview

Info

Vanaf september 2008 kunnen studenten wiens toekomst weggelegd is als muzikant, muziekmanager of muziektechnicus terecht bij PHL Music. Een professionele bachelor in pop- en rockmuziek die gerealiseerd werd door de Provinciale Hogeschool Limburg en Muziekodroom.

Deze masterproef beschrijft de resultaten van een literatuurstudie en kwalitatief onderzoek naar de subjectieve onderwijstheorieën van enerzijds beleidsmakers en anderzijds docenten over de professionele bachelor in pop- en rockmuziek. De opzet is om heersende opvattingen bij beleidsmakers en docenten met elkaar en met de beleidstekst te vergelijken.

In het eerste hoofdstuk wordt het theoretisch kader geschetst aan de hand van een verkennend literatuuronderzoek. Hiertoe wordt gerelateerde literatuur uit het pedagogisch en musicologisch veld bestudeerd samen met het beleidsplan van de opleiding. Er zijn reeds meerdere onderzoeken gedaan naar subjectieve onderwijstheorieën, maar de specificiteit van de PHL Music en de uitgevoerde vergelijking maken dit onderzoek uniek in zijn soort. Verder worden het cognitief perspectief, de cognitie, de definitie van subjectieve onderwijstheorie en het conceptueel kader verder toegelicht.

In het tweede hoofdstuk wordt een verantwoording gegeven van het onderzoek en de gehanteerde methodologie beschreven. Het betreft een kwalitatief onderzoek met een exploratief karakter. De interviewleidraad wordt in relatie gebracht met het conceptueel kader en de bijhorende literatuur. De dataverzameling is door middel van semi-gestructureerde interviews met zowel beleidsmakers als docenten tot stand gekomen. Bij de docenten wordt supplementair het professioneel zelfverstaan bevraagd en vergeleken.

In het derde hoofdstuk worden aan de hand van een verticale en horizontale analyse de onderzoeksresultaten beschreven. In de verticale analyse worden de opvattingen van enerzijds een beleidsmaker en anderzijds een docent weergegeven. Op die manier fungeert de individuele respondent als analyse-eenheid. Uit deze analyse komen tevens a-priori categorieën boven die door respondenten worden onderscheiden. De gegevens worden niet alleen verticaal maar ook horizontaal geanalyseerd. Bij de horizontale analyse worden de elf respondenten (zes beleidsmakers en vijf docenten) comparatief bestudeerd. Vanuit deze analyse wordt het theoretisch kader verder verfijnd.

Tenslotte worden in het vierde hoofdstuk de belangrijkste onderzoeksconclusies geïnventariseerd en gestaafd met inzichten uit de literatuur. Er worden een aantal perspectieven aangeboden voor verder onderzoek. Tevens worden vanuit de onderzoeksresultaten de relevantie van dit onderzoek voor de praktijk van de opleiding besproken en suggesties aangeboden voor de opleidingspraktijk en implicaties binnen het beleid.

(Masterproef aangeboden tot het verkrijgen van de graad van Master in Educatieve Studies; Promotor: Prof. Dr. S. Janssens)

Trefwoorden:

Uiteraard is het mogelijk dat de informatie op deze pagina voor verbetering vatbaar is. Laat ons via onderstaand formuliertje weten welke gegevens volgens jou moeten worden aangepast; Elke suggestie en opmerking wordt gelezen en we houden (in de mate van het mogelijke) rekening met de feedback die ons wordt opgestuurd.

Je e-mail

De informatie