Antonio Vivaldi (1678-1741) en het concertoEen inleiding tot actief luisteren naar muziek, deel 1
Type: | boek |
---|---|
Auteur(s): | Ignace Bossuyt |
Uitgever: | Universitaire Pers Leuven |
Plaats van uitgave: | Leuven |
Datum van uitgave: | 1988 |
Aantal pagina's: | 107 |
Raadpleegbaar: | in Muziekcentrum Vlaanderen (op afspraak) |
Plaatsingsnummer: | 625 |
ISBN: | 90 6186 299 X |
Deel van serie(s): | 1. Actief luisteren naar muziek |
Genre(s): | barok |
Taal: | Nederlands |
Info
De auteur wil de luisteraar deelgenoot maken aan de vreugde die het "actief bezig" zijn met de muziek met zich mee brengt, in de zin van een "intense beluistering".
De keuze van Vivaldi werd bepaald door factoren van uiteenlopende aard: de populariteit van de componist wordt geschraagd door de hoge kwaliteit van het werk en bovendien vormen zijn concerti een uitstekend vertrekpunt voor de voorgestelde luistermethode, omdat zij relatief kort zijn en zeer overzichtelijk van opbouw.
Aan de hand van de geciteerde werken wordt de concertostructuur, waarbij het accent ligt op de afwisseling tussen orkestfragmenten en solistische gedeelten, in verschillende "praktische luisterfasen" systematisch uiteengezet, zodat de luisteraar constant wordt gestimuleerd om "het oor te spitsen" naar wat er muzikaal precies "gebeurt".
In de grondige bespreking van de Vier Jaargetijden, waaruit in bijlage tien uitvoerige muziekfragmenten werden toegevoegd, slaagt de auteur er in op verhelderende wijze inzicht te verschaffen in Vivaldi's meesterlijke combinatie van "abstracte muziek" (vioolconcerto) en uitdrukking van een "buiten-muzikaal programma" (jachttafereel, oogstfeest, natuurverschijnselen, menselijke reacties op koude en warmte, ijspret, e.d.). verhaal en muzikale structuur versmelten hierbij tot een perfecte, evenwichtig uitgebouwde eenheid.
Deze publicatie, die zich richt tot elke niet-professionele muziekliefhebber, is een echte praktische handleiding tot een luistermethode die, zonder "specialistisch" te zijn, doordringt tot de kern van een muziekwerk. Als handboek kan het ongetwijfeld ook nuttige diensten bewijzen in het muziekonderwijs en in de hoogste jaren van het algemeen secundair onderwijs.
Trefwoorden: muziekanalyse, muziekgeschiedenis