Arches
Type: | album |
Formaat: | CD |
Uitvoerder(s): | An Pierlé |
Label(s): | PIAS Belgium |
Label code: | PIASB438CD / 941.B438.020 |
Releasedatum: | 22.04.2016 |
Aanwezig in Muziekcentrum | ja |
Genre(s): | Rock / Alternative |
---|
Taal: | Engels |
---|
Track-info
1. | Feel for the child |
2. | Certain days |
3. | Vibra |
4. | Birds love wires |
5. | The road is burning |
6. | There is no time |
7. | Dragon JM |
8. | Changing tides |
Perscommentaren
(...) "een mooie plaat. Organist Karel de Wilde trekt dikke strepen onder alle muziek, maar roept evenzeer stilte op: een omgeving waarin Pierlé zich vocaal kan uitleven. Voortdurend schakeert ze haar stem van streng en gebiedend naar frivool en sensueel." (...) "vaak doet Pierlé ons denken aan Kate Bush, wier zwoele sfeer ze moeiteloos deelt." (...) "Uitdagend in haar vorm en verleidelijk in melodie, is deze plaat een spel met ruimte en klank, een van Pierlés beste platen en een bewijs van haar internationale klasse." (****)
Peter Vantyghem, De Standaard, 20.04.2016, p.D8
"Ondanks de religieuze présence van een 18de-eeuws Sint-Jacobsorgel, lijkt Arches evenwel méér een gerestaureerde eightiesplaat. 'The Road is Burning' bolstert new wave zoals die op sinner's Day wordt beleden, terwijl 'There is no Time' klinkt alsof je Bronski Beats ‘smalltown Boy’ voor het zingen de kerk uit zou sturen." (...) "een knappe plaat waarop onrust woekert en een donkere onderstroom je elk ogenblik te grazen dreigt te nemen. Jawel, God vind je op de vreemdste plekken." (****)
Gunter Van Assche, De Morgen, 28.04.2016, p.22
"Compacte, langoureuze melodieën vormen de ruggengraat van de meeste liedjes, meer nog dan het nadrukkelijke, onkerkelijke spel van orgelspeler Karel De Wilde - die zijn diensten met al even wereldlijke spoed zou moeten aanbieden aan slowcoregroep numero uno, Low." (***)
Kurt Blondeel, Focus Knack, 04.05.2016, p.43
"Haar magnum opus voorlopig. Niet schrikken. de religieuze klanken van het Gentse Sint Jacobs-orgel uit de achttiende eeuw zijn weliswaar soms grotesk, de harmonieën, stem en woorden van Pierlé maken Arches pas echt hemels. Ze voelt het kind in ons en bezit de wereldstem van een jonge, gevoelige Kate Bush. De drumcomputer en klankkleur geven het geheel het gevoel dat we muzikaal naar de kerkers van de jaren tachtig van de vorige eeuw afdalen. Niet om er vleermuizen te spotten, wel om er zacht en lief voor elkaar te zijn."
Willem Jongeneelen, OOR, November 2016, p.87
"Nieuw werk van An Pierlé! En het zat al een tijdje te borrelen. In 2012 blies ze als stadscomponist het stof uit de pijpen van het orgel in de Gentse Sint-Jacobskerk. Nieuwe songs zijn op dat moment al klaar, maar er volgt eerst nog een kerktournee vooraleer de puzzelstukjes definitief op hun plaats vallen. ‘Arches’, het eerste deel van een tweeluik, wordt daarna quasi live opgenomen in diezelfde Sint-Jacobskerk. Met behulp van het orgel en een drumcomputer. Klinkt zwaar op de maag? Niet echt, al moet Pierlé soms wel opvallend hoog uithalen om de weidsheid van het orgel te overklassen. Maar over het algemeen klinkt ‘Arches’ verrassend sensueel en poppy. We kunnen al niet wachten tot er van het fantastische ‘Vibra’ een hippe remix de hitlijsten bestormt."
(rl), RifRaf #275, mei 2016, p.20