Bach Johann Sebastian - Matthaüs-Passion BWV 2442 cd + 1 dvd

Type:album
Formaat:CD
Componist(en):Johann Sebastian Bach
Uitvoerder(s):RIAS Kammerchor, Staats- und Domchor Berlin, Akademie Fur Alte Musik Berlin, Werner Güra, Johannes Weisser, Sunhae Im, Christina Roterberg, Bernarda Fink, Marie-Claude Chappuis, Topi Lehtipuu, Fabio Trümpy, Konstantin Wolff, Arrtu Kataja
Dirigent(en):René Jacobs
Label(s):Harmonia Mundi
Label code:HMC 802156.58
Releasedatum:11.2013
Aanwezig in Muziekcentrumja
Plaatsingsnummer:2648
Genre(s):barok

Track-info

Matthäus-Passion BWV 244

Perscommentaren

2 stemvorkjes
Nous admirons les musiciens qui suivent son tempo, quit troucent dans ses options invraisemblables une inspiration plus qu'une contrainte, qui ne s'infignes pas de voir leur énergie diluée dan un halo.
(Gaëtan Nalleau, Diapason, november 2013, nr. 618, p. 84-85)

Het is erg begrijpelijk dat René Jacobs de Mattheuspassie wilde opnemen. Als knaap zong hij al in het koor mee en later was hij een veelgevraagde altsolist. Nu is hij een van de meest succesvolle dirigenten in het vroege repertoire. Ook begrijpelijk en zelfs verstandig is het om die opname niet in de nu zo gepromote één-per-partijbezetting te doen. Voor wie nog niet mee is: dat is de door enkele muziekwetenschappers geformuleerde ideologie dat Bach zo goed als nooit meer dan één zanger per koorpartij had en dat je er dus ook nu niet meer mag gebruiken. Die theorie heeft twee problemen: ten eerste is het niet zeker dat ze historisch waar is en ten tweede is er die "dus". Die is enkel geldig als het idioom van de koorpartijen van Bach zo is dat de inhoud ervan solistisch beter tot uiting komt. Dat mag betwijfeld worden. Het verschil is in elk geval kleiner dan bijvoorbeeld het feit dat Bach niet voor vrouwenstemmen schreef maar voor een stemtype - de lichamelijk bijna volgroeide jongenssopraan - dat nu niet meer bestaat of dat hij niet voor de concertzaal schreef maar voor de kerk. Dat laatste wil Jacobs met zijn opname op een heel bijzondere manier beklemtonen. Bach voerde in 1736 de tweede versie van de Mattheuspassie op in de Thomaskerk in Leipzig "met beide orgels". Een ervan bevond zich op de westelijke galerij, het andere op het oksaal tussen schip en koor. De afstand tussen beide was bijna dertig meter; je vraagt je af hoe Bach de boel bij elkaar kon houden. Als je aanneemt dat het eerste koor op de grote galerij stond en het tweede op het oksaal, moet dat ook heel verschillend geklonken hebben naargelang de plaats waar je zat. Ideaal zat je achteraan, dan klonk het tweede koor op een afstand, als een soort echo. Zat je vooraan, had je pech. Uiteraard gaat de opnametechniek uit van de eerste situatie. Toch blijft het geheel bevreemdend, ondanks alle goede redenen die Jacobs aanvoert. Hij merkt bijvoorbeeld terecht op dat het drama zich afspeelt in het eerste koor en dat het tweede koor als het ware de hulpeloze commentaar van de gelovige brengt, die 'vanop een afstand' niet kan ingrijpen. Hoe komt het dan dat je niet méér gegrepen wordt dan anders, misschien wel integendeel? Kunstgrepen leiden vaak af van het wezenlijke, dat zich niet tussen twee orgels maar tussen twee oren afspeelt. De Mattheuspassie van Bach met René Jacobs, twee cd's en een dvd op Harmonia Mundi.
(Stephan Moens, De Morgen 12.11.2013, p. 28)

Behalve de verschijningsdatum is er wel meer opmerkelijk aan de Matthäus Passion in de visie van René Jacobs. Hij is bijvoorbeeld de eerste die de Koren 1 en 2 ver van elkaar opstelt, zoals in Leipzig. Zeker waar het tweede koor in aria's uit het eerste meezingt levert dat een zinvol dramatisch effect op.
(Paul Herruer, Luister, nr. 695, november-december 2013, p. 53-54)

Waarom moet u deze opname dan wel kopen ? Omdat het de meest indrukwekkende echte-mensen-Mattheus is die ik ooit gehoord heb. Het menseleijk drama ontstaat hier niet door uitvergroting of door toegevoegde theatraliteit, maar door het feit dat je je als luisteraar in het midden van het gebeuren waant: de evangelist is een oude bekende, met gevoelens die je begrijpt en die je deelt.
(Stefan Grondelaers, Staalkaart 23, januari-februari 2014, p. 42)

Verwante items in de databank

Persknipsels/Artikels:
(Wat is dit?)
De 'Matthäus' van René Jacobs (11.2013)
Bach Matthäus Passion (11.2013)
Bach Johann Sebastian - Matthaüs-Passion (11.2013)
Het lijden van Christus als mendelijk drama (11.2013)