World Première Recordings - A meeting with Roland Coryn
Type: | album |
---|---|
Formaat: | CD |
Componist(en): | Roland Coryn |
Uitvoerder(s): | Aquarius |
Dirigent(en): | Marc Michael De Smet |
Label(s): | Phaedra |
Label code: | DDD 92081 |
Releasedatum: | 10.2013 |
Aanwezig in Muziekcentrum | ja |
Plaatsingsnummer: | 2657 |
Genre(s): | 21ste eeuw / hedendaags |
A Meeting with... op. 82
A Letter to the World, op. 51
A Game of Fives from Miscellaneous op. 75
There is another Sky, op. 71
Let down the Bars, O Death, op. 73
Five Songs on poems by Li T'ai Po, op. 80
Componist Roland Coryn (1938) behaalde vele internationale onderscheidingen met als meest in het oog springende wellicht de Visser-Neerlandia Prijs 1999 voor de totaliteit van zijn oeuvre. Aan vankelijk schreef hij vooral instrumentale muziek maar in de laatste 20 jaar van zijn loopbaan is ook het koor een belangrijk medium geworden. De muziek op deze cd, koormuziek op Engelse teksten van james joyce, Li T’ai Po, joyce Kil mer, Emily Dickinson, Lewis Carroli en Charlotte Brontë, laat zich door de gemiddelde liefhebber van koormuziek wellicht niet zomaar vatten, is allesbehalve achtergrondmuziek die je gauw even bij de vaat afspeelt, vraagt om herhaalde aandachtige beluistering. Weliswaar zijn aangrijpende composities als Because 1 could not stop for Death en Let down the bars, 0 Death (beide op tekst van Emily Dickinson) wel zeer toegankelijk door hun ‘eenvoudige’, homofone uitwerking,maar de meeste composities zijn bijzonder complex, in een hedendaagse toonspraak. Ook puur vocaal gezien zijn ze allesbehalve eenvoudig tot zestienstemmig met heel complexe stemvoeringen. Natuurbeleving en meditatie zijn centrale elementen. De algemene tekstinhoud van het gedicht bepaalt de sfeer, in de muzikale uitwerking is het vaak het individuele woord of een beeld dat de aandacht krijgt en aanleiding is tot tekst uitbeelding op zeer inventieve manier. Het is goed om bij beluistering het begeleidende tekstboekje met tekst en uitleg van Hendrik Willaert bij de hand te houden om wegwijs te worden in deze muziektaal, om zich te laten leiden, om gericht te kunnen luisteren. Dan openbaart zich stukje bij beetje een rijke, fragiele klankenwereld die aanvankelijk misschien hermetisch stug lijkt.
(Jaak Van Holen, Kunst Tijdschrift Vlaanderen nr. 350, sept 2014, p. 62)
Verwante items in de databank
Persknipsels/Artikels: (Wat is dit?) | Choral Music for Mixed Choir A Cappella on English Poems (01.09.2014) |
---|