Fourth corner
Type: | album |
---|---|
Formaat: | CD |
Uitvoerder(s): | Trixie Whitley |
Label(s): | Unday Records |
Label code: | UNDAY015CD |
Distributeur: | N.E.W.S. |
Releasedatum: | 11.02.2013 |
Aanwezig in Muziekcentrum | ja |
Genre(s): | singersongwriter, soul & funk, Pop / Rock |
Taal: | Engels |
Track-info
1. | Irene |
2. | Never enough |
3. | Pieces |
4. | Need your love |
5. | Silent rebel pt. 2 |
6. | Breathe you in my dreams |
7. | Gradual return |
8. | Hotel no name |
9. | Morelia |
10. | Fourth corner |
11. | Oh, the joy |
12. | Like Ivy |
13. | Strong blood |
14. | A thousand thieves |
15. | I'd rather go blind |
"Her mercurial, dramatic songs aren't tied to the standard forms or plain rhetoric of the blues or pop. Her melodies hop and swoop asymmetrically, and most of them ride choppy patterns of distorted guitars, played and layered by Ms. Whitley, that circle and seethe until she's sung all she needs to say. 'Hotel No Name' has the buzzing, roaring guitar of Neil Young and Crazy Horse; while 'Silent Rebel Pt. 2' hints at Eastern modes. 'Need Your Love' ticks and claws like a Radiohead track" (...) "she has a more straightforward soul side, approaching Alicia Keys territory" (...) "even when she's inscrutable, she's passionate."
Jon Parales, The New York Times, 28.01.2013
"een bevestiging van puur, hartroerend talent." (...) "Whitleys vaak overslaande stem laat niemand koud. Je hoort recht op het beenmerg afstevenende blues, hupse hedendaagse r&b en bakken soul. Niet zelden tegelijkertijd." (...) "Fourth Corner gaat van rauw en smachtend naar ronduit bloedmooi" (****)
Kurt Blondeel, Focus Knack, 07.02.2013
"bluesgerichte muziek in een eigentijds, deels elektronisch, kader" (...) "Whitley zingt uitstekend. Dat tengere lijf draagt een stem die heel hoog kan zuchten, maar even graag naar een pathetische diepte zoekt, om grote emoties aan te raken." (...) "boeiend, en meermaals doet Whitley naar adem happen. Zoals in 'Silent rebel pt. 2', dat een prachtige fusie tussen Amerikaanse soul en oosterse klassieke muziek vindt, en en passant knipoogt naar rockpoëten als Patti Smith. Fourth Corner is een straffe plaat, die live een sterk verlengstuk verdient." (****)
Peter Vantyghem, De Standaard, 09.02.2013, p.c19
"op Fourth Corner bewijst Whitley zich als zangeres en als songschrijver, goed thuis in een wereld van rock, blues, soul en gospel die niet erg verschilt van haar vaders artistieke omgeving, en die door de Amerikaanse producer Thomas Bartlett uitstekend wordt aangevoeld. Haar krachtige stem is in essentie die van een blueszangeres: rekbaar, gemeen, boos. Het zorgt hier en daar voor uithalen die aan de intensiteit van Janis Joplin of Anouk doen denken." (****)
Stef Vanwoensel, Gazet Van Antwerpen, 09.02.2013, p.65
"In alles wat ze doet, probeert Trixie Whitley de magie van het moment te vervatten. Met haar debuutplaat is dat niet anders. Al vanaf de eerste noot op deze ‘Fourth Corner’ troont Trixie Whitley je mee naar een wonderlijke geluidswolk waar blues, rock en gospel met elkaar verweven zijn, met het prachtige stemgeluid van de Belgisch-Amerikaanse als bindmiddel. Een verzameling van oudere en verse nummers, die verraden dat Whitley meer is dan enkel een nimf met een bekoorlijke bluesy soulstem. Opener ‘Irene’ baadt zo al meteen in grauwe triphop, waar de vooruitgeschoven single ‘Need Your Love’ eerder flirt met tere blues. Het prachtige ‘Breathe You In My Dreams’ snijdt onverbiddelijk in onze ziel, terwijl op het donkere ‘Hotel No Name’ de zanglijnen van Whitley intens bezweren, vergezeld van zware gitaren. Toch smelten we nog het meest bij oudere nummers als het wondermooie ‘Pieces’ en ‘Morelia’, waar de emoties tot in de diepste vezel voelbaar zijn. Met ‘Fourth Corner’ heeft Trixie Whitley een verdomd mooie plaat afgeleverd. Aan u om ze te ontdekken."
Koen Ceulemants, RifRaf #242, januari 2013, p.13
"Ze is pas 25 en wie dit zelf gefinancierde debuut hoort, kan moeilijk geloven dat er zoveel levenservaring en doorleefdheid uit de keel van deze kleine blondine kan komen. Stilistisch kiest ze niet voor één genre, al is de invloed van de blues het meest prominent. Daarna weeft ze soul, jazz, gospel, pop en PJ Harvey-achtige rock in haar sound tot een krachtig en overtuigend geheel, waar de emoties uit druipen. (...) Fourth Corner graaft diep en is geen gemakkelijke zit, maar geeft veel."
Jasper Van Vugt, OOR 02, februari/maart 2013, p. 97
"Chris Whitley's 25-year-old singer-songwriter daughter ratifies her blues heritage here. The odd orthodox piano ballad aside, backed by her rumbling guitar and moody strings Whitley's is an unconventional neo-soul debut." (****)
JB, MOJO,april 2013, p. 98
Verwante items in de databank
Persknipsels/Artikels: (Wat is dit?) | "Eindelijk iets dat helemaal van mij is" (20.02.2013) Altijd op zoek naar de magie van het moment (01.02.2013) |
---|