Gustav Mahler - Symfonie nr. 4

Type:album
Formaat:CD
Componist(en):Gustav Mahler
Uitvoerder(s):Orchestre des Champs-Elysées, Rosemary Joshua
Dirigent(en):Philippe Herreweghe
Label(s):Phi
Label code:Phi LPH001
Distributeur:Outhere Music Group
Releasedatum:12.2010
Aanwezig in Muziekcentrumja
Plaatsingsnummer:002301
Genre(s):romantiek

Track-info

Symfonie nr. 4

Perscommentaren

*
Prise de son lointaine et écrasée. Enfin et surtout, on attend avec de plus en plus d'impatience que l'orchestre et le chef nous conduisent vers des chemins inconuus, fassent preuve d'audace et non pas de cet ennui compassé.
(Stéphane Friédérich, Classica nr.128, dec/jan 2011, p. 101)

4 stemvorkjes
Version très intellectuelle qui radiographie les humeurs de la partition et souligne chaque intention d'un éclairage cru. C'est intéressant au début, puis vite fatigant: sans tomber dans l'angélisme irénique ou la candeur enfantine, il doit être possible de nuancer les climats instables de cette symphonie sans en segmenter ainsi le déroulement.
(Christian Merlin, Diapason nr. 586 dec 2010, p. 104)


Niet toevallig heet het nieuwe label van Philippe Herreweghe Phi. Na 30 jaar bij Harmonia Mundi, waar hij trouwens goed verzorgd werd, wil Herreweghe nog meer vrijheid en dat kan alleen met een eigen label. Voortaan zullen dus alle opnamen van zijn ensembles (ook van het Collegium Vocale) bij Phi verschijnen. Voor de eerste opname gaat de eer naar Gustav Mahler met zijn symfonie nr.4, uitgevoerd op historische instrumenten, zo men al bij muziek van het begin van de 20ste eeuw over 'historischse' instrumenten kan spreken. Het betreft zonder meer een schitterende vertolking door Rosemary Joshua en het Orchestre des Champs-Elysées. Foutjes? In het hoesje mocht er wat Nederlandse commentaar bij.
(mce, Het Nieuwsblad 31.12.2010, p. 13)

Philippe Herreweghe launches his new label with a gently radical Mahler Fourth.
In spite of a momentary intonation problem from the leader and some (authentically?) unpredictable penetration from the brass, the playing is often ravishing, the slow movement more naturally inflected than by Sir Charles Mackerras.
(David Gutman, Gramophone nr. 1067 februari 2011, p. 67)


...je krijgt een orkestklank die voortdurend verrast en charmeert. Charme bezit Herreweghes Mahler trouwens ten overvloede: het Weense karakter spat van het musiceren af, compleet met perfect getimede Ländler-ritmes en heerlijke glissando's in de strijkers.
(Diederik Verstraete, De Standaard, Cultuur C p.19)

Verwante items in de databank

Persknipsels/Artikels:
(Wat is dit?)
Mahler - Symphony No 4 (02.2011)
'Het verschil tussen tennis en badminton' (05.01.2011)
Gustav Mahler - Symphonie n°4 (12.2010)
Gustav Mahler - Symphonie n°4 (12.2010)