La Magdalene
Type: | album |
---|---|
Formaat: | CD |
Componist(en): | anoniem, Nicolas Champion, Claudin De Sermisy, Pierre Blondeau, Alexander Agricola |
Uitvoerder(s): | Graindelavoix |
Dirigent(en): | Björn Schmelzer |
Label(s): | Glossa |
Label code: | GCD P32104 |
Distributeur: | Harmonia Mundi |
Releasedatum: | 04.05.2009 |
Aanwezig in Muziekcentrum | ja |
Plaatsingsnummer: | 001948 |
Genre(s): | oude muziek |
Winnaar van de Caeciliaprijs 2009, prijs van de Belgische muziekpers.
Track-infoI. Ad Missam:
Gregoriaans/Alexander Agricola: Introitus: Gaudeamus omnes
Champion Nicolas: Missa de Sancta Maria Magdalena
Kyrie
Gloria
Credo
Sanctus
Agnus Dei
Gregoriaans:
Graduale: Propter veritatem
Alleluia. surrexit Dominus
Prosa: Mane prima sabbati
Offertorium: Angelus Domini
Communio: Diffusa est gratia
II. Chansons de la Magdalene
Anoniem:
o waerde mont
maugré danger pompera Magdalene
Se j'ayme mon amy
Tous nobles cueurs, venez veoir Magdalene
Blondeau Pierre: La Magdalene, basse danse
de Sermisy Claudin: Joyssance vous donneray
****
De uitvoering ademt met haar flamboyante versieringen en 'open' toonvorming een haast extatische sfeer uit, die ons eraan herinnert dat bij ons de late gotiek in de renaissance plaatsvindt.
(Stephan Moens, De Morgen, 26 mei 2009)
****
In the early 16th century, the humanist Catholic Jacques Lefèvre boldly proposed that Mary Magadelene was a fictitious amalgamation of three women who appear in the Gospels. The result was lively controversy, persecution through exile and execution, and much art, including the music sung here. The beautifully balanced, positively projected 11 voices of Graindelavoix lavish on the Franco-Flemish Champion’s Missa de Sancta Maria Magdalena — an ingenious and rich-textured commentary on Lefèvre’s treatise, based on seven plainchant antiphons — some stunning decoration. This bold approach, justified by careful reading of contemporaneous sources, gives the music a singularly dramatic lift.
(Stephen Pettit, Sunday Times, 23 juni 2009)
****
Het volstrekt eigen geluid van het Vlaamse ensemble Graindelavoix, waarin de individualiteit van iedere stem in het polyfone weefsel behouden blijft, maakt de opname van de mis en een aantal 'chansons de la Magdalene' tot een belevenis vol vitaliteit.
(Frits Ham, Luister nr. 661 sept/okt 2009, p. 82)
4 stemvorkjes
La vocalité des onze chanteurs mixtes de Graindelavoix, qui ne reculent ni devant le nasillard, le rauque voire le criard, et multiplient les ornements presque sur chaque note, déroute durablement. Mais elle offre des moments de luxuriance sonore réellement inouïs (Sanctus), et la seconde partie de l'album, avec cinq instrumentistes, offre un heureux changement d'atmosphère et de belle réussites. Certes inégal, l'ensemble donne envie de suivre cette aventure, loin des seniers battus.
(David Fiala, Diapason nr. 573, oktober 2009, p. 122)
Verwante items in de databank
Persknipsels/Artikels: (Wat is dit?) | La Magdalene - Le culte de Marie-Madeleine au début du xvi siècle (10.2009) Champion e.a. - La Magdalene, the cult of Mary Magdalene in the early 16th century (09.2009) |
---|