Schütz Heinrich - Opus ultimum. Schwanengesang
Type: | album |
---|---|
Formaat: | CD |
Componist(en): | Heinrich Schütz |
Uitvoerder(s): | Collegium Vocale Gent |
Dirigent(en): | Philippe Herreweghe |
Label(s): | Harmonia Mundi |
Label code: | 901 895.96 |
Releasedatum: | 05.2007 |
Aanwezig in Muziekcentrum | ja |
Plaatsingsnummer: | 001634 |
Genre(s): | barok |
Choc van Le Monde de la musique,
Editor's choice van Gramophon,
Joker van Crescendo
Caeciliaprijs 2007, categorie barokmuziek
Opus ultimum:
Cd 1 & 2: Psalm 119
Collegium Vocale Gent, Concerto Palatino o.l.v. Philippe Herreweghe
Een echte zwanenzang dus. Het testament van een oude man die wist dat Psalm 119 één van de kernpsalmen was: een samenvatting van wat het Oude en Nieuwe testament te vertellen hebben.
Zijn Schwanengesang is in de eerste plaats de verklanking van een persoonlijk geloof. De muziek is tijdloos. Schütz richt zich tot de eeuwigheid.
(Mark Janssens, Muziek&Woord nr. 392, mei 2007, p. 26-27)
Editor's Choice in Gramophon: Can this be the greatest work by an octogenarian before Strauss
Collegium Vocale relish Schütz introspection and easy supplications and rock-like assurance. Here we sense, above all, Schütz mix of defiance and resignation for the gradual passing of a self-contained sacred tradition treathened by radical wordly things (like operas). (Jonathan Freemann-Attwood, Gramophon nr. 1019 juni 2007 p. 97)
Een 10 in Luister
Voor Herreweghes benadering van Schütz' muzikaal geestelijk testament is geen betere omschrijving dan de titel van de dvdfilm in de retrospectieve box die Harmonia Mundi recentelijk uitbracht ter gelegenheid van de zestigste verjaardag van zijn sterdirigent: "Philippe Herreweghe en het woord is Zang geworden...() Herreweghe en zijn Collegium Vocale Gent, ondersteund door blazersensemble Concerto Palatino, hebben een oud vermoeden van eeuwigheid tastbaar gemaakt.
(Marijke Schouten, Luister juni 2007, p. 46)
5 *
The transparency and richness of the instrumental and choral writing is as exciting as any in his more Italianate works. Collegium Vocale Gent’s phrasing is intelligently shaped, while the timbre of Concerto Palatino’s cornets, sackbutts and gambas is divine.
(Anna Picard, The Independent on Sunday, 6 May 2007)
Heinrich Schütz’s last works, settings for double choir and continuo of Psalm 119 (all 176 verses of it), Psalm 100 and the Deutsches Magnificat, are collectively and poetically known as his Schwanengesang. Undiscovered until the early 20th century, this is rich music of powerful, sober dignity, quite at odds with the sacred music being written by younger German composers in the 1660s. For Schütz, these pieces were private acts of self-expression, intended only for his maker. The inexuberant Herreweghe is the ideal conductor for such spiritually eloquent music, and he directs beautifully paced and balanced performances.
(Stephen Pettitt, Sunday Times, 20 May 2007)
4*
Het opus ultimum van Bachs grote voorganger bleef drie eeuwen onuitgevoerd. Philippe Herreweghes interpretatie doet dat onrecht vergeten. Met een koor dat van articultaie, retoriek en inleving een erezaak maakt en een dirigent die barokke welsprekendheid en intieme devotie als geen ander laat versmelten, kan deze interpretatie niet stujk.
(Greet Van 't veld, Focus Knack 16.05.2007, p. 83)
4*
Geheel onsexy maar subliem standbeeld voor de eeuwigheid.
Niets aan deze opname is sexy. Ze is ongeveer de tegenpool van wat marketingjongens doet geilen. Een bijna negentigjarige componist uit de zeventiende eeuw, heinrich Schütz, zet als testament alle 176 verzen van psalm 119 smane met psalm 100 en magnificat op muziek...() Sleutel tot de hemel.
(Stephan Moens, De Morgen (Encore) 16.05.2007, p.3)
Choc van de maand juli-augustus
Grâce à l'exceptionnelle virtuosité du Collegium Vocale, Philippe Herreweghe joue des effects d'échos et d'oppositions appris par Schütz à Venise sans que la ligne directrice ni l'intelligibilté du texte ne se perdent.
(Philippe Venturini, Le Monde de la musique nr. 322 juli-augustus, p. 100)
Een joker van Crescendo
On ne peut qu'être impressionné par cette perfection qu l'on qualifierait bien d'absolue s'il n'y avait cet adage qui veut qu'elle n'existe pas, le terme 'absolu' est pourtant tout à fait pertinent car il concerne l'impression que laissent tant ce que Schütz a écrit que ce que nos artistes présentent.
(Alain Derouane, Crescendo nr. 88 - zomer 2007, p. 59)
De uitvoering door deze gerenommeerde ensembles is overheerlijk, benadert de perfectie: vocaal onwaarschijnlijk gaaf; met beperkte middelen (zoals afwisseling tussen soli en tutti) wordt een helder perspectief gecreëerd; waar nodig, wordt de tekst accuraat madrigalistisch onderstreept. De vertolking blaakt van aardse sensuele schoonheid, maar evenzeer van hemelse mystieke diepte. Muziek geschreven voor de eeuwigheid in een uitvoering voor de eeuwigheid.
(Jaak Van Holen, Vlaanderen nr. 316, jg. 56, juni 2007, p. 183)
4* in Goldberg
Nevertheless, those who prefer a full choir will find the present performance highly accomplished, with excellent singing and playing.
(Brian Robbins, Goldberg nr. 47 p. 84)
"Collegium Vocale Gent, is simply wonderful. These twenty-four singers are accompanied superbly by eleven instrumentalists under the very able direction of Philippe Herreweghe... He clearly knows what he wants and it shows. The singing is by turn luscious and full-bodied or restrained but with a dynamic tensile strength - whatever the music requires."
(Rich Brunner, CHORAL JOURNAL, maart 2008)
Verwante items in de databank
Persknipsels/Artikels: (Wat is dit?) | Schütz (08.2007) Heinrich Schütz (07.2007) Schütz (06.2007) Heinrich Schütz (06.2007) Schütz (06.2007) Goddelijke zwanenzang (05.2007) Heinrich Schütz (05.2007) Bon anniversaire M.Herreweghe (05.2007) Heinrich Schütz - Opus ultimum: Schwanengesang (05.2007) Schütz, le chant de cygne (04.2007) |
---|