Ein musikalisches Opfer "revisited" J.S.Bach

Type:album
Formaat:CD
Componist(en):Johann Sebastian Bach
Uitvoerder(s):Thomas Dieltjens, Wibert Aerts, Toon Fret, Benjamin Dieltjens, Het Collectief
Label(s):Explicit!
Label code:FUG601
Distributeur:AMG Records Benelux
Releasedatum:02.2006
Aanwezig in Muziekcentrumja
Plaatsingsnummer:001394
Genre(s):20ste eeuw

Info

Dat het ‘Musikalische Opfer’ in de eerste plaats bedoeld is als een uiting van compositorisch vernuft blijkt duidelijk uit de onvolledige en onduidelijke instrumentatie van het werk. Enkel voor de vierdelige sonate zijn er voldoende aanwijzingen om aan te nemen dat dit onderdeel gespeeld dient te worden door een fluit en vioolsolo met basso continuo. De muziekwetenschappelijke keuze om met dezelfde instrumenten ook de canons en ricercars in te vullen beantwoordt aan een historische logica en wordt zelfs hier en daar in handschriften bevestigd.
Deze opname kwam echter op een alternatieve manier tot stand. Voor Het Collectief vormden de hiaten in de instrumentatie immers een uitdaging om op een creatieve manier met dit werk om te gaan. De relatief vrije en
vaak variabele manier waarop Bach zijn werk doorgaans instrumenteerde moedigde de groep aan om te experimenteren met klankkleuren, recente compositorische technieken, stijlen en sferen. Het resultaat hiervan is
een ‘Musikalisches Opfer’ gezien door de veelkleurige bril van de 21ste eeuwse uitvoerder. Aan de meesterlijke partituur van Bach heeft het Collectief evenwel geen noot veranderd.

Track-info

nr. 1-16 Ein musikalisches Opfer BWV 1079 "revisited"

Perscommentaren

Bach laat de instrumentatie van het koninklijk werk grotendeels open liggen, zodat Het Collectief in eer en geweten rustig zijn gang kon gaan. Dat dede ze ook, en ze gingen er knap ver in. Ze deinsden er niet voor terug om aan hun gewone moderne instrumentarium bijvoorbeen een Fender Rhodes toe te voegen. (..) Ik denk dat de meester met een grimlach instemmend gemompeld zou hebben... (Fred Brouwers)
Muziek en Woord, maart 2006, p. 24

Inventer une Offrande Musicale postmoderne où tout serait permis à condition qu'il ne manque pas une note. Pari tenu. On applaudit. (Ivan A.Alexandre)
Diapason, maart 2006, p. 82

Vier sterren van Le Monde de la Musique
Alors que ce projet pourrait virer au catalogue parodique, il sollicite au contraire une écoute active. Impressionné par la perfection instrumentale, emporté par la vigueur rythmique (concerto grosso), conduit vers une sérénité absolue (Zencon voce) ou aux frontières du silence (Aeolian), l'auditeur se plaît à s'égarer dans ce vertigineux labyrinthe (Philippe Venturini)
Le Monde de la Musique, maart 2006, p. 68

Verwante items in de databank

Persknipsels/Artikels:
(Wat is dit?)
Ein Musikalisches Opfer "revisited""" (2006)
L'Offrande musicale "revisitée""" (2006)
Johann Sebastian Bach - Ein Musikalisches Opfer 'revisited'. (2006)