Schubert Franz - Messe As-dur

Type:album
Formaat:CD
Dirigent(en):Philippe Herreweghe
Label(s):Harmonia Mundi
Label code:HMC 901786
Releasedatum:2002
Aanwezig in Muziekcentrumja
Plaatsingsnummer:000842
Genre(s):romantiek

Info

Kwaliteitslabel van Muziek en woord in april 2003.

Track-info

Franz Schubert: Messe As-dur D.678

Felix Mendelssohn-Bartholdy: Psalm 42 Wie der Hirsch schreit


Anna Korondi (sopraan), Anke Vondung (mezzo-sopraan), Andreas Karasiak (tenor), Kay Stiefermann (bas), RIAS-Kammerchor, Orchestre des Champs Elysées o.l.v. Philippe Herreweghe

Perscommentaren

"Tous suivent le chef dans l’attention qu’il porte aux couleurs, au sens des mots et au dessin du phrasé pour doner à ces deux témoignages de la musique sacrée écrite au début du XIXe siècle des éclairages inspirés et respectueux de leurs origines."
(Alain Derouane, Crescendo dec/jan 2003)

“…Ook al werkt Philippe Herreweghe hier niet met zijn Collegium Vocale, zijn koorstijl is duidelijk herkenbaar in de sobere, maar expressieve koorklank die de tekst op een integere manier kracht bijzet. Het Orchestre des Champs Elysées klinkt transparant en profileert zich als een evenwaardige partner voor het koor. Na de Schubert-mis volgt Mendelssohns zetting. Wie der Hirsch schreit’, een zevendelige compositie die een bezielde verklanking is van Psalm 42. Het is koormuziek van de beste kwaliteit en dankzij de inbreng van Philippe Herreweghe, die alle grootsprakerigheid uit deze uitvoering weert en opnieuw de relatie tekst-muziek als leidraad voor zijn interpretatie neemt, komen de schoonheid en kracht van dit werk bijzonder goed tot hun recht."
(Tom Eelen, Artsenkrant, januari 2003)

“…Philippe Herreweghe, vier opmerkelijke solisten, het altijd voortreffelijke RIAS-Kammerchor en een Orchestre des Champs-Elysées in grote doen, bieden hier van deze Mis een interpretatie die indruk maakt door haar grote stilistische rijpheid en die de perfectie benadert door de nerveuze sfeer, het spel van contrasten, de kleuren van het orkest en de heldere polyfonie van het koor. Fraseringen, accenten en de ‘grote adem’ duwen het werk in de richting van de romantiek. Maar toch blijft dit onvervalste Schubert, dat hoor je aan de helderheid…van het geheel, aan de mystieke kleur ook, aan de sobere orkestratie en de eigenaardige en eigenzinnige modulaties. Herreweghe heeft een zwak voor de muziek van Mendelssohn, dat bewijst hij opnieuw door zijn krachtig, serene en transparante visie op Psalm 42, de waardevolle ‘aanvulling’' op deze cd.”
(Bart Tijskens, Muziek & Woord, januari 2003)

“…Met zijn fervente, bewust onkerkelijke maar wel overtuigende uitvoering legt Philippe Herreweghe dat persoonlijke aspect duidelijke bloot, soms zelfs op een weldoend storende manier. Het Rias-Kammerchor is daarvoor een uitstekende partner, wellicht in dit romantische repertoire zelfs iets beter dan Herreweghes eigen Collegium Vocale. Dat is nog meer het geval in de al even persoonlijke, zij het minder getormenteerde Psalm 42 van Mendelssohn; hier is het de perfecte uitspraak van de Duitse tekst die het verschil maakt. De aanpak is nog iets afstandelijker dan in Schubert maar in de steeds weerkerende oproep “Harre auf Gott” is ook hier een dwingende noodzaak te horen. En daar gaat het in alle religieuze muziek over.”
(Stephan Moens, De Morgen, december 2002)