Al wa' debt

Type:album
Formaat:CD
Uitvoerder(s):Va Fan Fahre
Label(s):Zephyrus Music
Label code:ZEP010
Releasedatum:10.2010
Aanwezig in Muziekcentrumja
Genre(s):Europese wereldmuziek, Arabisch

Info

De samenwerking met de Marokkaanse zangeres Aicha Haskal op de vorige cd, bracht Va Fan Fahre op het idee het nieuwe project resoluut in twee culturen tegelijk te verankeren. De nieuwe cd is een natuurlijke fusie geworden van Balkan brassband en Arabische muziek.

Track-info

1.Monopoly Inc. disclosure
2.Nighttrain to Beirut
3.Akwa Melly Fat
4.Lahzet Zekrayat
5.Addis
6.Belomi Benna
7.Spices from Omar
8.Edala3 We3mel Mabadalak
9.Al wa' debt
10.VFF 123
11.Ya habibi taala
12.Monopoly Inc. resolution

Perscommentaren

(...) "De blazers zijn uitgebreid met Arabische percussie, elektrische gitaar, keyboard en synthesizer - maar bovenal met zangeres Aïsha Haskal. Ze zwalken van vijftiger jaren filmmuziek naar heftig kronkelende Arabische dance die ze extra verhitten met ruimhartige blaaspartijen. Bij wijze van omlijsting duiken ze de elektronica in, aan de hand van digitale basdreunen en muzikale ruis. De meerstemmige arrangementen zijn al even onweerstaanbaar als de zang van Haskal. Ze laat haar stem licht om de melodieën heen krullen, om dan fel uit te halen alsof ze je hart terstond in vlammen wil doen uitbarsten." (****)
René Van Peer, NRC Handelsblad, p.18 (03.12.2010)

***
"The music of the Arabic world is clearly their great inspiration and they evoke the region effortlessly, especially because of the commanding vocals of Moroccan singer Aisha Haskal. The Balkans and Ethiopia also hold fascination; their love for the latter's music is writ large on 'Addis', dripping with mournfulness, courtesy of synchronized saxes and brooding organ. Its deeply attractive noirish feel is pleasingly revisited on the slinky 'Night Train to Beirut'. "
Nige Tassel, Songlines, issue 77, juli 2011, p. 90


(...) "De vijf nummers met de Marokkaanse zangeres Aïsha Haskal versmelten Arabische muziek en Balkanbrass tot een hecht geheel. Fantastisch hoe De Schryver met een analoge synthesizer de openingstrack een elektronische toets geeft, terwijl het nummer 'Akwa Melly Fat' chicha (orgelsurfmuziek uit de Andes), Balkanbrass en Arabische zang samenvoegt. 'Addis' en 'Belomi Benna' zijn dan weer knappe Ethiojazz, met bezwerend orgelspel en saxofoonsolo's die ons vervoeren naar het Addis Abeba van de gouden jaren 1960. Een sterk derde album, waarmee Va Van Fahre een veel breder publiek kan bereiken dan de trouwe fans van wereldmuziek." (***)
Benjamin Tollet, De Standaard, p.c22 (23.10.2010)

(...) "er zit in het uitstekende geproduceerde ‘Al Wa’ Ddebt’ meer dan genoeg complementaire Balkanfanfare en klezmer om ons heel erg blij te maken. Het resultaat is een sfeervolle, soms weemoedige en dan weer feestelijke plaat. Shokran!"
(mb), RifRaf #220, p.24 (november 2010)

Verwante items in de databank

Persknipsels/Artikels:
(Wat is dit?)
Va Fan Fahre - Al wa' debt (07.2011)
Va Fan Fahre - Al wa' debt (04.2011)
Va Fan Fahre - Al Wa' Debt (01.2011)