Uitreiking Klara Prijzen tijdens Klara in de Singel

Dit is een gearchiveerd bericht

27.01.2014

Samen met Muziekcentrum Vlaanderen reikte Klara voor de vierde keer De Klara's uit aan onder andere Filip Rathé, Chris Maene, Julien Libeer, André Laporte...

Meer dan 2000 cultuurliefhebbers zakten op zaterdag 25 januari af naar Internationale Kunstencampus deSingel in Antwerpen voor de derde editie van Klara in deSingel. Samen met Muziekcentrum Vlaanderen reikte Klara er voor de vierde keer de Klara’s uit.

De Klara Carrièreprijs gaat dit jaar naar componist André Laporte; Julien Libeer kreeg van de Klara-luisteraars de publieksprijs.

Blikvangers dit jaar op Klara in deSingel waren Boris Giltburg, Levente Kende en Brussels Philharmonic - Vlaams Omroeporkest. Schrijver Dimitri Verhulst bracht samen met het Ensor Strijkkwartet Schuberts De dood en het meisje en ook William Shakespeare kreeg een centrale rol dit jaar. Onder andere Jan Decleir, Wim Opbrouck en Els Dottermans vierden de Engelse dichter en toneelschrijver, die precies 450 jaar geleden geboren werd.

Op Klara in deSingel worden naar goede gewoonte ook de Klara’s uitgereikt. Een jury bestaande uit klassieke muzikanten en componisten lauwerden winnaars in vijf categorieën. De Klara Carrièreprijs en de publieksprijs zijn buiten categorie. Hieronder vindt u een overzicht van de winnaars per categorie van dit jaar.

  • JONGE BELOFTE VAN HET JAAR: Revue Blanche (Lore Binon – sopraan, Caroline Peeters – dwarsfluit, Kris Hellemans – altviool, Anouk Sturtewagen – harp)

Revue Blanche is het geesteskind van vier jonge gedreven Brusselaars met gelijkgestemde muzikale ideeën. Revue Blanche kiest voor originele en gedurfde programma’s, van Rameau tot Ravel, van Britten tot Berio en van Granados tot Gubaidulina… De jury: “stijlvol, smaakvol en heel goed… verzorgde en doordachte programmatie…”

Filip Rathé is dirigent, componist en musicoloog. Sinds 1993 is hij artistiek leider van Spectra, het ensemble voor hedendaagse muziek waarmee hij concerteerde doorheen Europa en Zuid-Amerika. Hij creëerde meer dan 170 werken. De jury: “na 20 jaar Spectra nog even gedreven en inspirerend… als componist, dirigent, docent: inspirerende persoonlijkheid … gaat op zijn elan verder.”

Chris Maene is sinds 1984 zaakvoerder van het familiebedrijf Piano’s Maene, dat dit jaar 75 jaar bestaat. Hij bouwde met zijn team in 2013 een exacte replica van een Beethoven-Broadwood pianoforte. Piano’s Maene ontving in oktober van dit jaar de titel van gebrevetteerde Hofleverancier. Chris Maene is ook verwoed verzamelaar van zeker 180 antieke klavierinstrumenten die regelmatig worden gebruikt voor concerten en cd-opnames. De jury: “vakman en vorser… slaagt erin artistieke projecten te koppelen aan florissante commerciële business... ontsluiert met chirurgische precisie de geheimen van zijn legendarische voorgangers.”

  • MUZIEKEVENEMENT VAN HET JAAR: Laus Polyphonaie

Festival van Vlaanderen Antwerpen (Laus Polyphoniae) is een zomerfestival van AMUZ rond oude muziek en polyfonie dat sinds 1994 jaarlijks plaatsvindt in Antwerpen. Elke editie ontwikkelt zich rond een bepaald thema en geeft podium aan een ‘artist in residence’. In 2013 werd de twintigste editie gevierd met een rijk programma rond de figuur van Elisabeth I. De jury: “een festival dat blijft boeien… inhoudelijk sterk, onderwerp wordt op verschillende fronten uitgediept… steunt ook jonge uitvoerders… draagt bij tot in stand houden polyfonie.”

Al 20 jaar zoekt Eric Sleichim naar nieuwe manieren om oudere muziek tot klinken te brengen, te beginnen bij de Middeleeuwen. Deze cd is de tweede waarin hij met Bl!ndman bloemleest uit het rijke orgelrepertoire van Bach. Sleichim noemt zijn bewerkingen ‘vernieuwende transformaties’.

André Laporte (°1931) is componist, organist, pianist, musicoloog en filosoof. Hij studeerde bij Flor Peeters, Marinus de Jong en Karlheinz Stockhausen. In 1968 wordt hij leraar aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. In 1988 wordt hij docent compositie. Hij was ook buitengewoon docent compositie aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth in Waterloo. Onder zijn leerlingen bevonden zich onder meer Luc Brewaeys, Daniël Capelletti en Peter Swinnen. In 1972 richtte hij samen met Herman Sabbe een nieuwe Belgische afdeling op van de International Society for Contemporary Music (ISCM).
In 1963 treedt hij in dienst bij de toenmalige BRT, eerst als producent ‘Nieuwe Muziek’, daarna als programmacoördinator van BRT 3. In 1989 wordt hij productieleider van het BRTN-Filharmonisch Orkest en vier jaar later directeur van de artistieke ensembles van de omroep. Sinds 1996 is hij met rust. Het oratorium La Vita non è sogno (1972) leverde hem in 1976 de Prix Italia op. Op vraag van Gerard Mortier componeerde hij van 1980 tot 1985 de opera Das Schloss. In 1989 tekende hij voor het opgelegd werk voor de Koningin Elisabethwedstrijd voor viool. In 1991 werd hij lid van de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten.

Sinds hij op twintigjarige leeftijd de prestigieuze Juventusprijs ontving, is Julien Libeer door binnen -en buitenlandse pers geprezen als één van de meest markante muzikale persoonlijkheden van de jonge generatie.
De voorbije jaren was hij te gast in grote zalen, van het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel tot de Londense King’s Place Concert Hall, van het Théâtre de la Ville in Parijs tot de festivals van Menton, Radio France Montpellier en Prussia Cove.
In 2012 neemt de beroemde pianiste Maria João Pires hem onder haar vleugels, en stelt hem voor op regelmatige basis samen het podium te delen. Libeer is een veelgevraagd kamermuzikant, die zich vormde bij onder meer het Artemis en Alban Berg Strijkkwartet.



Verwante items in de databank

Organisaties:De Klara's (prijzen & wedstrijden)

Trefwoorden:

Terug Meer nieuws