BEA meet succes Belgische artiesten

Dit is een gearchiveerd bericht

09.12.2011

Aan de vooravond van de MIA's publiceert BEA (Belgian Entertainment Association) cijfers over het aandeel lokale artiesten in de Belgische platenverkoop van het afgelopen decennium.

Persbericht

  • Sinds 2000 is minstens 30% van het aantal verkochte albums en minstens 50 van de 200 bestverkochte albums  van een lokale artiest. 
  • Tijdens het laatste decennium zijn in Vlaanderen meer dan 50 lokale talenten doorgebroken bij het grote publiek.
  • Door het verdwijnen van TV-programma’s waarin artiesten prominent aan bod kwamen vermindert de kans op succes voor nieuw talent. 

Brussel, 9 december 2011 - Aan de vooravond van de uitreiking van de MIA's publiceert BEA cijfers uit haar muziekmonitor, een instrument dat ze heeft ontwikkeld om het commercieel succes van lokale artiesten te meten. Daaruit blijkt dat sinds 2000 minstens 30% van het aantal verkochte albums in Vlaanderen van een lokaal artiest is, in 2007 was dat zelfs meer dan 40%. Het bestverkochte album was toen ‘Vonken & Vuur’ van Clouseau. Tussen 2000 en 2010 is een kwart tot een derde van de 200 bestverkochte albums in Vlaanderen van eigen artiesten. Clouseau, K3 en Helmut Lotti kennen het grootste succes van deze laatste 10 jaren. 

Nederlandstalige albums delen ook in het commercieel succes. De helft van het aantal verkochte albums (1 op 6) en van de bestverkochte albums (1 op 8) van lokale artiesten is van Nederlandstalige artiesten of groepen. In 2010 waren zelfs 35 van de 200 bestverkochte albums Nederlandstalig: onder meer Mamase van K3, De ideale man van Bart Peeters en Omdat ik van je hou van Raymond van het Groenewoud waren grote hits. 

Het succes van muziek van eigen bodem heeft ook gezorgd voor de doorbraak van nieuw lokaal talent. Tussen 2000 en 2010 hebben meer dan 50 Vlaamse artiesten voor de eerste keer meer dan 10.000 exemplaren van hetzelfde album verkocht binnen het jaar van de release, daarvan zijn er 20 met een Nederlandstalig repertoire. 

"Televisieshows zoals de MIA’s zorgen voor aandacht voor lokale muziek en bieden een interessant platform voor artiesten van bij ons. Ze spreken een heel breed publiek aan. Elk jaar zijn de MIA’s een succes niet alleen wat betreft het aantal kijkers maar ook met een rechtstreekse impact op de hitparades: de albums en de singles van de winnaars kennen de weken na de uitzending een gevoelige stijging in de verkopen", verduidelijkt Olivier Maeterlinck, Directeur van BEA Music. "Er bestaan vandaag helaas minder en minder Tv-programma's waarin er aandacht is voor lokaal talent. Zowel Peter Live, Tien om te zien als de Rode Loper zijn van het scherm verdwenen en niet vervangen. Toch waren het net deze programma's die met een boeiende show bijdroegen tot het succes van lokaal talent. Een echt muziekprogramma voor jongeren tijdens primetime op het derde net van de VRT zou bijvoorbeeld op korte termijn al soelaas kunnen brengen, maar nieuw  talent heeft nood aan steun van alle omroeporganisaties om bij een breed publiek door te breken", besluit hij.


1. Commercieel succes lokaal repertoire

Lokaal Aantal albums Vlaams Aantal albums
2000 30,70% 53 15,8% 25
2001 30,92% 51 15,6% 24
2002 32,52% 59 14,0% 26
2003 40,58% 72 15,9% 27
2004 37,89% 62 14,8% 24
2005 33,74% 61 10,6% 17
2006 33,62% 60 11,6% 19
2007 42,56% 67 19,8% 26
2008 39,80% 70 17,1% 29
2009 34,67% 61 16,8% 24
2010 38,59% 72 19,3% 35

2. Doorbraak lokale artiesten

Jaar Aantal NL
2000 4 1
2001 5 2
2002 4 1
2003 9 2
2004 6 2
2005 5 1
2006 3 2
2007 8 4
2008 1 0
2009 5 4
2010 6 1
Totaal 56 20

Bron: BEA/Ultratop/GFK

Trefwoorden: ,

Terug Meer nieuws