Vijfde Popthesisprijs uitgereikt

Dit is een gearchiveerd bericht

24.06.2011

Deze week reikte Poppunt opnieuw de Popthesisprijs uit. Kasper-Jan Raeman wint vijfde editie met zijn masterscriptie "De organisatoren van jazz- en rockconcerten in Gent tijdens de jaren vijftig: een sociaal-culturele analyse".
Naar goede gewoonte organiseerde Poppunt in 2010 de vijfde editie van de Popthesisprijs. Iedere universiteits- of hogeschoolstudent die een eindwerk schreef op, over of rond popmuziek of het brede muzieklandschap kon meedingen naar de erkenning en de cheque van € 500.

Een deskundige jury o.l.v. Gert Keunen (Rockacademie Tilburg / Briskey), bestaande uit  Ayco Duyster (Studio Brussel), Sasha Van der Speeten (De Standaard, FM Brussel), Marc Steens (ClubCircuit), Pedro Debruyckere (International Association for the Study of Popular Music) en Wouter Degraeve (Muziekcentrum Vlaanderen), las alle inzendingen en besliste wie het beste werk schreef.

De prijs ging uiteindelijk naar Kasper-Jan Raeman (Universiteit Gent) die een geschiedkundige masterscriptie schreef over de organisatoren van jazz- en rockconcerten in Gent tijdens de jaren vijftig. Dat gebeurde -uiteraard- in Gent, in het STAM, met een paar levende legenden uit die periode aan zijn zijde: Zaki, Gilbert Temmerman, Freddy Sunder, Lili Castel en Dan Ellery. Twee weken voor z'n festival kwam Bertrand Flamang, organisator van Gent Jazz, bovendien langs om de link leggen met het heden.

Kasper-Jan schreef z’n scriptie naar eigen zeggen omdat de jaren vijftig zeer interessant zijn, zowel wat muziekcultuur als jongeren- en consumentencultuur betreft, omdat die allen net dan geëxplodeerd zijn. Hij omschrijft de periode als “misschien wel het laatste decennium van de muzikale vrijheid”, omdat de majors in de eerste jaren nog geen grote greep hadden op de muziek. 

De focus legt hij op Gent. Hij vraagt zich af hoe het komt dat twee van 's werelds meest memorabele muzikanten van de twintigste eeuw, de rock 'n' roll pionier Bill Haley en de jazzkoning Louis Armstrong, aan het einde van de jaren vijftig optraden in de Arteveldestad. Wie wist zo’n wereldsterren naar Gent te halen? Wie waren de gatekeepers toen, de pionnen tussen de producenten en de consumenten? Hoe zag hun maatschappelijk veld eruit, de politiek, ideologie of economische machtsverhoudingen?

De jury koos voor deze scriptie, omdat er een ontbrekend stukje Belgische muziekgeschiedenis in wordt beschreven. Centrale spelers uit het verleden, vergeten door iedereen, worden terug in het daglicht gezet. Het is het soort geschiedenisthesis die je anders naar het nu doet kijken. Bovendien is het werk zeer goed geschreven en zat de methodologie helemaal goed.

De volledige scriptie werd samengevat in de uitgave “Read Between The Lines” die online te raadplegen is op www.poppunt.be. In de online bibliotheek kan je bovendien ieder werk dat totnogtoe werd ingediend voor de Popthesisprijs integraal doorbladeren.

Verwante items in de databank

Organisaties:Poppunt (ondersteunende organisatie)
Documenten:De organisatoren van jazz– en rockconcerten in Gent tijdens de jaren vijftig (eindverhandeling)

Terug Meer nieuws