Marktonderzoek naar de digitale transitie in de muziekindustrie

Dit is een gearchiveerd bericht

26.01.2010

Op de internationale muziekbeurs MIDEM presenteerde Mark Mulligan, research director van het befaamde studiebureau Forrester, een onderzoeksrapport rond de digitale transitie in de muziekindustrie. Zijn rapport, gebaseerd op enquêtes, statistieken en interviews, bevat enkele opmerkelijke vaststellingen.

Journalist Peter Vantyghem (De Standaard) vatte een aantal bevindingen samen in een recent artikel in De Standaard:

Driekwart van de Europese tieners gebruikt mp3-spelers en jongeren zijn opgegroeid met het idee dat muziek instant, overal en gratis verkrijgbaar is. Wat zal er gebeuren wanneer die generatie kapitaalkrachtig wordt, maar weigert te spenderen?

Mulligan pleit voor een drastische aanpak van de huidige situatie. Vooreerst moet het idee van de gratis markt aanvaard worden. De technologie is als de muis Jerry die constant uit de greep van de kat Tom (de wetten, de industrie) blijft. Bovendien zit het probleem veel minder in de belaagde ruilgroepen, dan bij de gebruikers die steeds meer buiten het internet kopiëren.

Voorts moeten de rollen herdacht worden. Internetleveranciers moeten beschouwd worden als partners, niet als vijanden. De klassieke verdelers (de winkels) zullen specifieke online diensten naast zich moeten dulden. Artiesten en managers zullen veel aan macht winnen. Merken en telefoniebedrijven worden valabele spelers, ook al zijn ze niet altijd welkom.

Uit het onderzoek van Forrester blijkt één grote botsing die tot dusver zelden belicht werd: de artiesten zijn het grondig oneens met de platenlabels. Gevraagd naar de voornaamste reden van de crisis, wijzen de labels en masse naar het publiek, terwijl de artiesten even massaal naar de (veel te conservatieve) labels wijzen. Forrester gelooft dat labels de belangrijkste investeerders in artiesten blijven, maar ziet veel alternatieven.

Het toekomstige zakenmodel moeten we vergeten, besluit Forrester. Geef de consument eerst een betere ervaring en denk dan aan de prijs daarvan. De twintigste eeuw was het tijdperk van de distributie, nu volgt het tijdperk van de consumptie. De klant wordt meer dan ooit koning. Want het mag dan een rotdecennium geweest zijn voor de muziekindustrie - die meer dan veertig procent van haar inkomsten verloor - de muziekbeleving heeft gefloreerd als nooit tevoren.

- Download: Music Industry Meltdown: Recasting The Mold. Je kan deze studie op eenvoudige telefonische afspraak (02/504.90.90) consulteren in de bibliotheek van Muziekcentrum Vlaanderen.

- Lees ook de blogpost van Mark Mulligan over het rapport

Verwante items in de databank

Persknipsels/Artikels:
(Wat is dit?)
Muziekindustrie waagt zich aan optimisme (25.01.2010)

Trefwoorden: , , ,

Terug Meer nieuws