Entertainment industrie ontgoocheld in Belgische tegenkanting om muziekopnamen langer te beschermen

Dit is een gearchiveerd bericht

15.05.2009

BEA, de beroepsvereniging van de Belgische games-, muziek- en video-industrie en Uradex, de Belgische beheersmaatschappij van de naburige rechten van uitvoerende kunstenaars reageren in een gezamenlijk bericht op de Belgische tegenkanting tegen het Europees voorstel van richtlijn om muziekopnamen langer te beschermen.

Uit de reactie:

Europa stemt in met een betere bescherming van artiesten.
Op 23 april 2009 keurde het Europese Parlement een Richtlijn goed die de rechten van artiesten en platenfirma’s op hun opnamen verlengt van 50 naar 70 jaar. Dit houdt in dat artiesten minstens gedurende hun leven zullen kunnen genieten van het succes van hun creaties.

Om sessiemuzikanten, die meestal hun rechten hebben afgestaan, verder te kunnen vergoeden bepaalt de Richtlijn dat 20% zal worden ingehouden op de omzet gerealiseerd met de exploitatie van muziekopnamen tussen hun 51ste en 70ste levensjaar. Met dat geld wordt een fonds voor sessiemuzikanten gefinancierd.

De richtlijn waarborgt de beschikbaarheid van oudere muziekopnamen. Muziekopnamen ouder dan 50 jaar moeten namelijk geëxploiteerd worden binnen een afgesproken periode, zoniet vallen deze alsnog in het publiek domein. Zo moedigt de Richtlijn de beschikbaarstelling van oudere muziekopnamen aan, zodat ook de muziekfan van deze muziek kan blijven genieten.

Luc Gulinck, ondervoorzitter van Uradex, legt uit: “Deze verlenging heeft alles te maken met het feit dat muziekopnamen vaak een levensduur hebben die de initiële termijn van 50 jaar ver overstijgt, maar vooral met een zekere billijkheid tegenover muzikanten en Europese muziekbedrijven.  Waarom zouden artiesten minder lang bescherming mogen genieten dan auteurs waarvan de prestaties tot 70 jaar na het overlijden beschermd zijn? Waarom zouden de muziekopnamen minder langer bescherming mogen genieten in de EU dan in de VS?”

België weigert Europese Richtlijn te steunen.
De kost van de verlenging zou te hoog zijn voor gebruikers en consumenten en artiesten worden er niet beter van. Dit zijn de belangrijkste argumenten van Minister van Economie, Vincent Van Quickenborne (OpenVld) om deze door het Europees Parlement goedgekeurde Richtlijn te blokkeren.

“Dat de consumenten de dupe zouden zijn van een langere bescherming van onze muziek durf ik te betwijfelen”, stelt Rocco Granata. “Muziek die niet meer beschermd is, wordt namelijk evengoed commercieel geëxploiteerd. Daarenboven zullen voor de meeste opnamen de componisten, waarvan de rechten pas 70 jaar na hun overlijden vervallen, nog steeds moeten vergoed worden. Mijn fans zullen dus na 50 jaar evengoed betalen voor cd’s of downloads met mijn muziek, maar dat geld zal naar bedrijven gaan waarvan de activiteit juist niet bestaat in het investeren in nieuwe muziek of nieuwe talenten. Het gevolg is dat er minder geld beschikbaar zal zijn om te investeren in de volgende generatie artiesten, en daarvan zijn zowel artiesten als de consumenten de dupe.”

“Ik heb samen met meer dan 38.000 Europese artiesten, zowel jong als oud, bekend en minder bekend, een petitie ondertekend waarin ik ja zeg tegen deze Richtlijn, omdat Europese artiesten en hun platenfirma’s een gelijke bescherming verdienen als de Amerikaanse”, verklaart Salvatore Adamo.

Olivier Maeterlinck, algemeen directeur van BEA, verduidelijkt het wijdverspreide misverstand dat alleen de grote platenfirma’s voordeel hebben aan de goedkeuring van deze Richtlijn: “Het ontdekken van en investeren in nieuw muzikaal talent kost geld. Dat wordt niet alleen opgehoest door grote majors, maar ook door kleine onafhankelijke labels. Niet alleen platenfirma’s, maar meer en meer artiesten zelf brengen hun opnamen in eigen beheer uit. Ook als producent zullen zij dus voordelen halen uit de nieuwe regeling.”

Belgische evergreens niet langer beschermd.
“Marina” van Rocco Granata (1959), “Tombe la neige” van Salvatore Adamo (1963) en “Bluesette” van Toots Tielemans (1964) zijn slechts enkele “klassiekers” van Belgische bodem die binnenkort zonder bescherming vallen. De uitvoerders die deel uitmaken van de nationale muziekgeschiedenis zullen voor hun prestatie niets meer ontvangen. Men zou kunnen denken dat een land fier zou zijn op zijn artistieke patrimonium en zijn creatief talent, en dat zo lang mogelijk wil beschermen. Volgende week zitten de ministers van de EU-lidstaten samen om hierover te beslissen, het kan dus nog altijd. Voor creatief Europa, voor creatief België.

Hier de persmededeling van 4 mei 2009 van de Europese artiesten met betrekking tot de goedkeuring van de Richtlijn door het Europees Parlement.

Eerder al was de richtlijn onderwerp van discussie tussen voor- en tegenstanders in De Standaard, met opiniestukken van Luc Gulinck (Uradex) en Marie-Christine Janssens en Severine Dusollier (docenten auteursrecht aan KU Leuven en FUNDP Namen). Ze zijn te raadplegen bij Muziekcentrum Vlaanderen.

Verwante items in de databank

Persknipsels/Artikels:
(Wat is dit?)
België tegen EU-richtlijn muzikanten (18.05.2009)
Copyright voor muziekopnames verlengd van 50 naar 70 jaar (24.04.2009)
Artiesten hebben baat bij nieuwe rechtenregeling (26.03.2009)
Geen verlenging auteursrecht (18.03.2009)
Organisaties:PlayRight (beheersvennootschap)
Belgian Entertainment Association (ondersteunende organisatie)

Trefwoorden: ,

Terug Meer nieuws