Wereldcreatie scenische versie Aquarius - Karel Goeyvaerts

Dit is een gearchiveerd bericht

04.06.2009

Zoals steeds ben ik ervan overtuigd dat dit mijn levenswerk wordt, zo schrijft componist Karel Goeyvaerts over Aquarius in zijn autobiografie. De laatste tien jaar van zijn leven (1983-93) wordt hij inderdaad volledig opgeslorpt door zijn opus magnum dat zich ontwikkelt vanuit afzonderlijke composities. De creatie van een concertante versie van de opera Aquarius in deSingel op 16 december 1993 heeft Goeyvaerts niet meer mogen meemaken. Hij overleed in februari van dat jaar. In de Vlaamse Opera krijgt deze opera voor zestien vocale solisten en orkest voor het eerst een scenische vorm en dit in het kader van OPERA XXI, de binnale voor hedendaags muziektheater.

Het hele werk focust op een gemeenschappelijke zoektocht naar een ideale samenleving en de utopische realisatie ervan. Er zijn geen personages. Acht sopranen en acht baritons opereren als een collectief. Aan het meertalige tekstboek word in deze eerste scenische versie een nieuwe tekst van Janine Brogt toegevoegt. De term libretto is in dit geval niet toepasselijk. De zangers krijgen een soort tekstcollage voorgeschoteld, waarin de semantische verstaanbaarheid niet voorop staat.

Karel Goeyvaerts liet zich daarbij inspireren door een drietal bronnen: The Aquarian Conspiracy van Marilyn Ferguson een essay over persoonlijke en sociale transformatie in de jaren 1980-, de astrologische theorie van de tijdperken met het vooruitzicht van het Aquarius- of Watermantijdperk en de Apocalyps van Johannes. Johannes visie van het nieuwe Jeruzalem dat Goeyvaerts ook treffend verbeeld vond in de vroeg-middeleeuwse miniaturen van de monnik Beato van Libana- is het eindpunt van de opera. Een einde, dat naar Goeyvaerts eigen zeggen, baadt in volkomen rust en stralende harmonie.

De muziek van Aquarius wordt gekenmerkt door repetitieve procds en een eigentijdse behandeling van consonantie. Dat consonante, of de welluidendheid, zorgt ervoor dat het werk zeer toegankelijk is. Het consonante heeft ook een dubbele betekenis in de partituur van Goeyvaerts. Aan de ene kant betekent dit de utopie van een harmonische samenleving, aan de andere kant verstarring of het niet willen evolueren naar die betere samenleving. Precies dat laatste moet overwonnen worden.

Regisseur Pierre Audi bewees al eerder affiniteit te hebben met muziek die het wereldlijke en alledaagse overstijgt muziek met kosmische aspiraties. Het wordt dan ook uitkijken naar zijn scenische visie op het werk. De Britse dirigente Sian Edwards, al eerder te gast in Belgi, geldt vandaag als n van de grote specialisten in hedendaagse muziek. Acteur Warre Borgmans neemt als verteller het publiek mee naar de utopische harmonie.

De première vindt plaats op 9 juni in Antwerpen. Alle info: www.vlaamseopera.be

Verwante items in de databank

Personen/groepen:Karel Goeyvaerts (componist, hedendaagse componist)

Terug Meer nieuws