Hans Roels

Categorie:componist
Lokeren, 07.11.1971
Genre(s):21ste eeuw / hedendaags
Instrument(en):piano

Korte beschrijving

Zelf noemt Hans Roels zijn muziek een soort 'onstabiel grensgebied' tussen muziek en geluid, orde en chaos. Typische kenmerken zijn : het regelmatig gebruik van glissandi (glijdende toonhoogtes), het gelijktijdig vertragen en versnellen van het tempo (wat een zeer onstabiel en rekbaar tempo doet ontstaan), geluidsterktes die voortdurend in beweging zijn, een voortdurend heen en weer balanceren tussen meerstemmigheid, éénstemmigheid en versierde éénstemmigheid (heterofonie),... Door deze technieken vloeien allerlei klassieke tegenstellingen (vb tussen verschillende toonhoogtes, tussen melodie en harmonie) in elkaar over. In sommige van zijn werken is een duidelijke politieke ondertoon merkbaar. De laatste jaren gaat zijn interesse vooral uit naar kleinere bezettingen met veelzijdige muzikanten die behalve hun eigen instrument ook allerlei klankobjecten bespelen of live elektronica bedienen.

Biografie

Hans Roels volgde vanaf 12-jarige leeftijd piano aan de muziekacademie van Lokeren. Naast het spelen van het obligate pianorepertoire hield hij zich ook bezig met het zelf bedenken en improviseren van allerlei stukken. Vanaf 1989 studeerde hij piano bij de hedendaagse muziekspecialist Claude Coppens aan het conservatorium van Gent. Na zijn pianostudies volgde hij kompositielessen bij Jan Rispens, dr.Godfried-Willem Raes en Roland Corijn. Sinds hij in 1996 zijn studies beëindigde kreeg hij verschillende opdrachten van o.a. het ensemble Champ d'Action, Stichting Logos, het muziektheater Walpurgis, het Spectra-ensemble, Zwerm en November Music. Zijn composities werden vooral in België maar ook in landen als Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Denemarken, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten gespeeld. In 1999-2000 volgde hij de voortgezette opleiding compositie bij dr. Godfried-Willem Raes.

Hans Roels heeft stukken gemaakt voor diverse bezettingen en media: akoestische ensembles (Nature Morte), één of meerdere instrumenten met live electronics (Ohne Worte), solo live electronics (Temperate Music), automatische komputergestuurde piano met pianist die tegelijkertijd in de piano speelt (Dubbelstuk) en een 4-kanaals opstelling voor een electro-acoestisch werk (Colo).

Zijn muziek is een soort 'onstabiel grensgebied' tussen muziek en geluid, orde en chaos. Vaak lijkt het of zijn muziek helemaal uit elkaar gaat vallen. Typische kenmerken zijn : het regelmatig gebruik van glissandi (glijdende toonhoogtes), het gelijktijdig vertragen en versnellen van het tempo (wat een zeer onstabiel en rekbaar tempo doet ontstaan), geluidsterktes die voortdurend in beweging zijn, een voortdurend heen en weer balanceren tussen meerstemmigheid, éénstemmigheid en versierde éénstemmigheid (heterofonie),... Door deze technieken vloeien allerlei klassieke tegenstellingen (vb tussen verschillende toonhoogtes, tussen melodie en harmonie) in elkaar over. In sommige van zijn werken is een duidelijke politieke ondertoon merkbaar. De laatste jaren gaat zijn interesse vooral uit naar kleinere bezettingen met veelzijdige muzikanten die behalve hun eigen instrument ook allerlei klankobjecten bespelen of live elektronics bedienen.

Van 2001 tot 2008 verzorgde hij de programmatie van de concerten in Stichting Logos, een centrum voor hedendaagse en experimentele geluidskunsten in Gent (B). Elk jaar zijn er hier ca. 35 concerten. Kunstenaars en ensembles als Jaap Blonk (NL), Reinier Van Houdt (NL), the Barton Workshop (VS/NL), Philip Corner (VS), Stephan Froleyks (D), Harry Sparnaay (NL), Carl Stone (VS), Yannis Kyriakides (GR), Toshimaru Nakamura (JP), Stefano Scodanibbio (IT), Alvin Lucier (VS), Ensemble Integrales (D/NL), Horst Rickels (D), Tomoko Mukaiyama (JP), Françoise Rivalland (F), Christian Wolff (VS), Kristoff K. Roll (F), Agostino Di Scipio (IT), Ralph Van Raat (NL), Trio Fibonacci (CAN), Electronic Hammer, Wu Wei (CN), Marc Behrens (D), Teodoro Anzellotti (D/IT), Zephyr strijkkwartet, Matthew Burtner (VS), Malcolm Goldstein (VS), Piet Van Bockstal (B) & Yutaka Oya (JP), Burkhard Beins D), Philip Mead (UK) en Makhijo Goto (JP) hebben in die periode in Logos gespeeld. Sinds october 2008 werkt hij aan een doctoraat in de kunsten aan de Hogeschool Gent ( conservatorium ). Het ontwikkelen van hyperpolyfone muziek (meerstemmigheid met een eigen tempo en stijl per stem) o.a. door live algoritmische improvisaties vormt de hoofdbrok van zijn onderzoek. Sinds 2010 is hij ook actief als onderzoeker aan het Orpheus Instituut .

Tussen september 2007 en september 2010 heeft hij een proefproject over live elektronische muziek opgestart en uitgevoerd aan de muziekacademie van Deinze. Wekelijks kunnen leerlingen hier musiceren met computers, synthesizers en akoestische instrumenten en zo meer leren over de basisbegrippen en geschiedenis van elektronische muziek.

Machine OrchestraMachine Orchestra (2005)
21ste eeuw / hedendaags
Hans Roels, Sebastian Bradt, Moniek Darge, Godfried-Willem Raes, Kris De Baerdemacker, Barbara Buchowiec

Verwante items in de databank

Nieuws:Werk van Hans Roels op de Week van de Hedendaagse Muziek '14' in Gent (24.03.2014)