Eric De Visscher

Categorie:componist, hedendaagse componist
Leuven, 23.11.1961
Genre(s):20ste eeuw

Biografie

Eric de Visscher (Leuven, 23 november 1961) studeerde filosofie en linguïstiek aan de Katholieke Universiteit van Leuven. Hij behaalde binnen deze disciplines de diploma’s respectievelijk kandidaat en licentiaat. Tijdens zijn studies onderhield hij reeds muzikale contacten met onder meer John Cage. Op diens aanraden vertrok hij in 1984 naar de York University in Toronto (Canada) om bij James Tenney compositie te gaan studeren. In 1986 haalde hij daar zijn Master of Fine Arts in Music en was hij door Tenney goed ingeleid in zowel de Europese als de Amerikaanse muziektraditie. Dat jaar keerde Eric de Visscher terug naar België en ging hij aan de slag bij Jeugd en Muziek te Brussel. In 1987 trok hij naar Parijs en werkte als onderzoeker aan het IRCAM (Institut de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique, Parijs). De volgende drie jaren nam hij de taak op zich van assistent producer en archivaris van de Stichting Logos te Gent. Ondertussen behaalde hij zijn diploma DEA-Etudes Artistiques aan de universiteit van Parijs VIII. Hij startte nadien een doctoraatstudie in muziekesthetica aan de Universiteit van Gent. Wegens andere werkzaamheden is zijn doctoraat tot op vandaag de dag nog niet voltooid. Van 1992 tot 1996 stelde hij zijn expertise ten dienste van het Ars Musica Festival te Brussel, waar hij achtereenvolgens de functie van assistent producer voor educatieve projecten en artistiek directeur voor zijn rekening nam.

Ondertussen was hij ook Artistiek Adviseur Twintigste Eeuwse Muziek van de Philharmonische Vereniging van Brussel. In 1997 is hij dan naar Parijs verhuisd waar hij tot op heden artistiek directeur van het IRCAM is. Naast zijn vaste professionele activiteiten schreef Eric de Visscher verschillende muziekkritieken voor muziektijdschriften als Crescendo, Musiktexte, Musicworks, Dissonances, Positionen,… Hij werkte als radio producer voor Deutschlandfunk, Hessischer Rundfunk, BRTN; hij gaf lezingen in Akiyoshidai, Barcelona, Brussel, Darmstadt, Essen, Kiel, Luik, La Chaux-de-Fonds, Rouen. Voor verschillende muzikale producties van het Kunstenfestival des Arts en de BRTN werd zijn artistiek advies gevraagd. Hij zetelde in de Commission Consultative de la Musique Contemporaine van het ministerie van de Franse Gemeenschap van België.

In de laatste jaren is te zien hoe Eric de Visscher zijn interesse verplaatst naar de museale context. Hij identificeert zichzelf als muziek- en museumspecialist. In 2000 en 2002 cureerde hij exposities rond het thema van muziek, respectievelijk Le Temps, Vite (2000) en Roland Barthes (2002) in Centre Pompidou te Parijs. Ook werkte hij als muzikaal adviseur in context van tentoonstellingen, namelijk voor Sonic Process (2003) en Sons et Lumières (2005) in Centre Pompidou, en Mexique (1993) en Horta (1996) in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel. Van 2006 tot 2016 is hij directeur van het muziekmuseum in de Parijse filharmonie. Deze nieuwe passie vormt dan ook de basis voor een nieuwe motivatie: “mijn interesse doelt zich erop de afstand tussen geluid, muziek en andere kunsten te overbruggen middels mijn werk als curator en als consultant middels tentoonstellen en publiceren.” De intrede van geluid en muziek in de museale context is met andere woorden cruciaal in zijn huidig werk en doelstellingen. 

Selectieve discografie als componist

QuincunxQuincunx (1994)
20ste eeuw
ChampdAction, Geert Logghe, Luc Brewaeys, Eric De Visscher, Frederic D'haene, Serge Verstockt

Verwante items in de databank

Externe links:Componistenfiche Eric De Visscher