Patrick De Clerck

Categorie:componist
Oostende, 04.01.1958
Genre(s):21ste eeuw / hedendaags, 20ste eeuw

Biografie

Patrick De Clerck begon als autodidact te componeren. Hij werkte in enkele vooraanstaande centra voor elektronische muziek zoals het IPEM te Gent en het IRCAM te Parijs. Hier maakte hij doorgedreven algoritmische composities gebaseerd op elektronische klankmanipulatie. Op zijn drieëntwintigste geraakte hij gefrustreerd door de zelfgerichtheid van deze avant-garde. Hij stopte dan ook radicaal met componeren. Patrick De Clerck maakte een tabula rasa en stortte zich op populaire muziek. Hij speelde basgitaar in enkele alternatieve rockgroepen. Uiteindelijk bleek ook dit weer een dood spoor. Midden jaren tachtig sloot Patrick De Clerck zich aan bij het Italiaanse dansgezelschap Sosta Palmizi. Hij schreef de muziek bij enkele producties. Vanuit deze hernieuwde compositie-ervaring, wilde hij stilaan terug niet-functionele werken schrijven. In 1988 schreef hij een kameropera, Re. Vanaf 1989 beschouwt hij zichzelf terug als volwaardig componist.
Voor het componeren wil hij zoveel mogelijk vergeten van eerdere verworvenheden. De Clerck tracht elke compositie vanuit zichzelf op te bouwen, in plaats van zich door een stijl of techniek te laten bepalen. Hij schreef muziek in opdracht voor gerenommeerde orkesten en instellingen zoals de Nationale Opera van België, het Danelkwartet, de Philharmonic Orchestra of the Ural, Patricia Kopatchinskaya en de Centre of Contemporary Music of Moscow.

In zijn professionele leven tracht Patrick De Clerck een zo onafhankelijk mogelijke positie in te nemen. Naast het componeren, geeft hij zijn eigen muziek uit (Uitgeverij Dom Gorokhov). Daarnaast is hij een drijvende kracht achter het Belgische muzieklabel Megadisc Classics. Dit label richt zich zowel op Belgische componisten van hedendaagse muziek, als op de post-sovjet muziek met componisten zoals o.a. Ustvolskaya, Silvestrov en Terterian. De sfeer van De Clerck ‘s eigen composities sluit aan bij deze laatste categorie. Hij werkte ook als programmator Klassiek-Hedendaags voor De Gele Zaal te Gent. Als componist gaf hij master classes Vlaamse Hedendaagse Muziek aan het Conservatorium van Moskou (Rusland 1995) en Vilnius (Litouwen 1999), naast lezingen in Winterthur (Zwitserland 1997) en aan de Juilliard School of Music (New York 2001) en het Goldsmiths College in London (2002)..

Patrick De Clerck was programmator klassiek van de Handelsbeurs te Gent (2001-2006),  artistiek directeur van het Festival van Vlaanderen Brussel (Klara Festival) 2007-2009, artistiek directeur van Ars Musica (2010-2011) en vanaf 2012 zal hij het eerste New Horizons-festival leiden, een initiatief van het Mariinsky Theater in Sint-Petersburg. 

 

 

Selectieve bibliografie
- Y. KNOCKAERT, art. Patrick De Clerck, in M. DELAERE, Y. KNOCKAERT en H. SABBE, Nieuwe Muziek in Vlaanderen, Brugge, 1998, p. 154-156


Werklijst en werkbespreking: www.matrix-new-music.mu

partituren: eigen beheer

Selectieve discografie als componist

Yasutaka Hemmi - Violin encountersYasutaka Hemmi - Violin encounters (2004)
20ste eeuw
Yasutaka Hemmi, Patrick De Clerck, Brian Ferneyhough, Keiko Harada, Young Keiko, Luciano Berio, Michael Maierhof
Megadisc a catalogueMegadisc a catalogue (1998)
Klassiek
Karel Goeyvaerts, Geert Logghe, Thierry De Mey, Peter Vermeersch, Patrick De Clerck
Patrick De Clerck - CantiPatrick De Clerck - Canti (1996)
21ste eeuw / hedendaags, 20ste eeuw
Studio for new music Moscow, Patrick De Clerck, Igor Dronov
Quatuor Danel plays Patrick De ClerckQuatuor Danel plays Patrick De Clerck (1994)
20ste eeuw
Quatuor Danel (strijkkwartet), Patrick De Clerck

Verwante items in de databank

Nieuws:Patrick De Clerck naar Rusland (21.10.2011)
Persknipsels/Artikels:
(Wat is dit?)
Patrick De Clerck (02.2010)
Een romanticus met marketingidee├źn (28.08.2009)
'Muziek gebruiken om in te gaan tegen bekrompenheid' (29.08.2008)
'We zijn bezig met een werk van lange adem' (27.08.2008)
Een Wissel Op De Toekomst (08.2008)