Peter Swinnen

Categorie:componist, docent
Lier, 31.01.1965
Genre(s):20ste eeuw, 21ste eeuw / hedendaags
Instrument(en):cello
Contact van:ISCM-Vlaanderen vzw
Huidig/voormalig lid van:ChampdAction

Korte beschrijving

Peter Swinnen is opgeleid in de traditie van de Weense School. Hierbij onderging hij veel invloed van André Laporte die zelf een groot bewonderaar is van Alban Berg. In zijn beginwerken citeerde hij vaak uit andere composities. Dit citeren had twee bedoelingen: enerzijds waren deze citaten tijdens zijn opleiding bedoeld om zijn kunnen te bewijzen. Anderzijds hielpen deze citaten ook om zichzelf als beginnend componist uit te drukken.
Het tweede stadium in zijn oeuvre besloeg de periode van 1993 tot 1995 een zoeken naar een eigen schrijfwijze ging zich ontwikkelen.
Vanaf 1995-96 ontstond een meer consistente, eigen stijl. Hier begint dan ook het derde en totnogtoe laatste stadium in Swinnens werk. Terwijl in de vorige fases een verzoening werd beoogd tussen de traditie en de experimentele muziek uit de jaren 1950-70, worden nu ook ontwikkelingen van de jaren '80 en '90 betrokken bij het compositieproces. De traditie is echter nog steeds aanwezig in zijn werk. "De idee van de tabula rasa is aan mij niet besteed", zegt Swinnen. De laatste jaren verschijnt er meer experiment in het werk van Swinnen.

Biografie

Peter Swinnen studeerde van 1983 tot 1992 aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel, waar hij onder andere eerste prijzen haalde voor muziekgeschiedenis, cello, kamermuziek, compositie en praktische harmonie. Hij werd gegradueerde van de Muziekkapel Koningin Elisabeth in Waterloo na studies bij André Laporte gedurende de jaren 1989 tot 1992. In 1993 volgde hij master classes bij Michael Finnissy en vijf jaar later bij Brian Ferneyhough.
Van 1990 tot 1997 gaf hij celloles in verschillende muziekscholen en sinds 1992 doceert hij ook analyse in het Koninklijk Conservatorium in Brussel. Hij werkte ook van 1997 tot 2004 aan de Katholieke Universiteit Leuven voor het gehoortrainingsprogramma UniSono. Sinds 2004 werkt Swinnen aan een project rond partituuranalyse, in samenwerking met het Koninklijk Conservatorium van Brussel en de afdeling Wiskunde van de Vrije Universiteit Brussel. Daarnaast werkt hij freelance voor de VRT en wordt hij regelmatig aangezocht om bij verschillende ensembles de Live Electronics te verzorgen en ook als klankregisseur voor CD-opnamen.
Voor zijn complete oeuvre werd hem de Prijs CERA - Jeugd en Muziek Vlaanderen 1991 toegekend en zijn opera The petrifying Blue kreeg de Provinciale Prijs voor Muziekcompositie 1992 van de provincie Antwerpen. Hij schreef ook muziek voor de BRTN-film Andres, een realisatie van Dirk Greyspeirt met choreografie van José Besprosvany, die de Premio Choreografo Elettronico 1993 en twee jaar later de 34ste Prijs Bert Leysen won. Voor zijn stuk Quar'l kreeg Peter Swinnen in 1997 de "Prix de Musique Contemporaine uit Québec. Tweemaal won hij de Nationale Wedstrijd Compositie van de Koningin Elisabethwedstrijd: in 1997 met Canzone en in 2001 met Ciaccona.

Peter Swinnen is het ‘informaticageweten’ van Champ d'action. Mede door zijn technische kennis en inzichten als componist is hij de drijvende kracht van het ensemble. Champ d’Action voerde in de loop van de voorbije jaren al verschillende van zijn werken uit, zo onlangs nog ‘Risonanza’ voor piano vierhandig tijdens het Looking for the borders-project. Aan Peter Swinnen werd ook gevraagd om een werk te maken voor Wien Modern.

In 2010 werd Peter Swinnen departementshoofd van het Koninklijk Conservatorium Brussel.

Van Risonanza verscheen intussen ook een opname in de Champ d'Action ARCHIVE SERIES: N° 01 - PIANO INTERIEUR


Selectieve bibliografie
- art. Peter Swinnen, in International Who's Who in Music and Musicians Directory, uitg. dr. D.M. CUMMINGS, 1992, p. 1087
- M. BEIRENS, Moderne blokfluit, in De Standaard, 8/12/1998, p. 10
- W. COUVREUR, Muziek als boodschap, in Privilegie, 12, 1992, p. 32-33
- V. R., Peter Swinnen op de dansvloer. Muziek is voor mij een communicatiemiddel, in Het Belang van Limburg, 5/4/1995, p. 33
- M. DEBROCQ, Ars Musica prend le large. Ouverture du Printemps de la musique contemporaine, in Le Soir, 7/3/1994, p. 7
- Y. KNOCKAERT, art. Peter Swinnen, in M. DELAERE, Y. KNOCKAERT en H. SABBE, Nieuwe Muziek in Vlaanderen, Brugge, 1998, p. 132-133
- J.S., Muzikaal surrealisme in een hedendaagse compositie, in Het Belang van Limburg, 16/9/1992, p. 17
- Y. KNOCKAERT, Muzikale verhalen. Vlaamse componisten (12): Peter Swinnen, in Kunst en Cultuur, juni 1993, p. 32-33
- M. QUANTEN, Peter Swinnen: Xedalvu. Ommaggio a Paul Delvaux (1995), in Contemporary Music in Flanders II : Flemish Piano Music since 1950, uitg. dr. M. DELAERE en J. COMPEERS, 2005, p. 36-37
- E. RUTTEN, Spetterend van levensdrift. Feestelijke openingsavond van de zesde Ars Musica, in De Morgen, 7/3/1994, p. 27
- E. RUTTEN, Wat donker en dreigend begon... Oxalys in Gent met werk van jonge componisten, in De Morgen, 20/1/1996, p. 17
- L. VAN DER EYCKEN, De componisten NV, Muziek & Woord, april 2004
- B. VAN HEMELRIJCK, Peter Swinnen. Het werk dat nooit geschreven zal worden, in De Scène, maart 1995, p. 11-13
- F. VERDONCK, Lente van de hedendaagse muziek begint spectaculair, in De Morgen, 7/3/1994, p. 5

Voor verdere info over zijn werken zie de website van Peter Swinnen en Matrix.
Voor verdere info composities zie www.matrix.mu

Selectieve discografie als componist

Fingerprints - Signaturen van componerend VlaanderenFingerprints - Signaturen van componerend Vlaanderen (2011)
21ste eeuw / hedendaags, 20ste eeuw
Bert Van Herck, Filip Rathé, Spectra Ensemble, Simon De Poorter, Annelies Van Parys, Klaas Coulembier, Stéphane Vande Ginste, Noor Sommereyns (...)
Souvenir Festival Servais 2007Souvenir Festival Servais 2007 (2008)
21ste eeuw / hedendaags, romantiek
Viviane Spanoghe, André De Groote, Seeli Toivio, Kalle Toivio, Alexander Hülshoff, Stéphane De May, Adrien-François Servais, Peter Swinnen (...)
En hij schiep... 7 culturenEn hij schiep... 7 culturen (2005)
20ste eeuw
De Tweede Adem, Maarten Van Ingelgem, Lucien Posman, Peter Swinnen, Filip Rathé, Petra Vermote, Natalie Goossens, Nicolas De Cock (...)
Archive Series n°01 - Piano InterieurArchive Series n°01 - Piano Interieur (2004)
21ste eeuw / hedendaags
ChampdAction, Peter Swinnen, Stefan Prins
Les lauréats Prix Québec - Flandre (1988 - 2003)Les lauréats Prix Québec - Flandre (1988 - 2003) (2002)
20ste eeuw
Annelies Van Parys, Peter Swinnen, Wim Henderickx
Miniaturen voor archipelMiniaturen voor archipel (2000)
20ste eeuw
Kris Matthynssens, Pieter Stas, Goeyvaerts Strijktrio, Jan Van Landeghem, Bart Meynckens, Stefaan De Bruyne, Bart Van Kerchove, Boudewijn Buckinx (...)
Een jong geluidEen jong geluid (1992)
20ste eeuw, romantiek
Dirk Herten, Filip Martens, Peter Verhoyen, Dimitri Baeteman, Steven Kolacny, Piet Van Bockstal, Katrijn Friant, Guido De Neve (...)
Vlaamse Hedendaagse MuziekVlaamse Hedendaagse Muziek
20ste eeuw, 21ste eeuw / hedendaags
Claude Coppens, ChampdAction, Rolande Van der Paal, Vlaams Radio Orkest, HERMESensemble, Apsara, Vlaams Radio Koor (VRK), Jan Michiels (...)
Peter SwinnenPeter Swinnen
20ste eeuw, 21ste eeuw / hedendaags
Peter Swinnen
La Vieille Dame et la Fille NomadeLa Vieille Dame et la Fille Nomade
20ste eeuw
Françoise Vanhecke, Quatuor Danel (strijkkwartet), Peter Swinnen

Verwante items in de databank

Nieuws:Peter Swinnen verkozen tot voorzitter van ISCM internationaal (12.11.2013)
Persknipsels/Artikels:
(Wat is dit?)
Studenten voelen zich niet meer veilig in Conservatorium Brussel (16.10.2012)
Interview met Peter Swinnen (03.2009)
Te Gast - Peter Swinnen (02.2009)
'Wij zijn een zeer heterogene bende' (25.01.2008)
Jonge Vlaamse componisten openen Transit (22.10.2004)
Documenten:Contemporary Music in Flanders II (boek)