Succes gegarandeerd?Een onderzoek naar succesfactoren binnen cultuurindustrieën op basis van twee cases uit de Vlaamse muziekindustrie: Clouseau en Laura Lynn

Type:eindverhandeling
Auteur(s):Margot Vanhouche
Uitgever:Vrije Universiteit Brussel
Plaats van uitgave:Brussel
Datum van uitgave:2008
Aantal pagina's:115
Raadpleegbaar:in Muziekcentrum Vlaanderen (op afspraak)
Plaatsingsnummer:1580
Genre(s):Pop / Rock, Populair / Varieté
Taal:Nederlands

Info

Het belangrijkste kenmerk dat cultuurindustrieën onderscheidt van meer traditionele industrieën is de onzekere vraag vanwege de consument. Het gevolg hiervan is dat bedrijven veel geld investeren in producten waarvan men niet zeker is of ze wel succesvol zullen zijn. Het risico bestaat dat er uiteindelijk enkel successen uit het verleden gekopieerd worden, en dat er niets nieuw geprobeerd wordt. Om met dit probleem om te gaan wordt er in deze masterproef een model ontwikkeld, gebaseerd op het Vijfkrachtenmodel van Michael Porter, dat succesfactoren binnen de Vlaamse showbusiness, en meer bepaald de muziekbusiness, aantoont. Het model wordt getest en ontwikkeld op basis van twee cases: Clouseau, een muziekgroep die al meer dan twintig jaar bestaat en succesvoller is dan ooit, en Laura Lynn, en zangeres die een heropleving van het schlagergenre veroorzaakte.

(Masterproef ingediend voor het behalen van de graad van Master in de Communicatiewetenschappen; Promotor: Prof. Dr. Katia Segers)

Verwante items in de databank

Nieuws:Studie carrière Vlaamse professionele popmuzikanten bekroond met 3e Popthesisprijs (18.12.2008)

Trefwoorden: , ,

Uiteraard is het mogelijk dat de informatie op deze pagina voor verbetering vatbaar is. Laat ons via onderstaand formuliertje weten welke gegevens volgens jou moeten worden aangepast; Elke suggestie en opmerking wordt gelezen en we houden (in de mate van het mogelijke) rekening met de feedback die ons wordt opgestuurd.

Je e-mail

De informatie