WOTH

Type:album
Formaat:CD
Uitvoerder(s):Liesa Van der Aa
Label(s):Louisa's Daughter Records
Label code:014/001
Releasedatum:03.11.2014
Aanwezig in Muziekcentrumja
Genre(s):klassiek crossover, improvisatie / experimenteel, Rock / Alternative
Taal:Engels

Track-info

1-1.Chapter One: A warm welcome - by 42 judges
1-2.Chapter One: On the heart
1-3.Chapter One: On names
1-4.Chapter One: On health
1-5.Chapter One: On shadow
1-6.Chapter One: On Heaven and its guard
1-7.Chapter One: On freedom of movement
1-8.Chapter One: Judgement part one - by 42 judges
2-1.Chapter Two: A short lunchbreak - by 42 judges
2-2.Chapter Two: On health
2-3.Chapter Two: On the heart
2-4.Chapter Two: On freedom of movement
2-5.Chapter Two: On shadow
2-6.Chapter Two: On Heaven and its guard
2-7.Chapter Two: On names
2-8.Chapter Two: Judgement part two - by 42 judges
3-1.Chapter Three: Is this paradise? - by 42 judges
3-2.Chapter Three: On the heart
3-3.Chapter Three: On heaven
3-4.Chapter Three: On freedom of movement
3-5.Chapter Three: On the guard
3-6.Chapter Three: On names
3-7.Chapter Three: On shadow
3-8.Chapter Three: On health
3-9.Chapter Three: Judgement part three - by 42 judges

Perscommentaren

"'Woth' roept een bevreemdendewereld op en neemt je mee naar de verste uithoeken van het muzikale spectrum. Haar stem betovert, de muziek slaat en zalft."
Thomas Peeters, De Tijd, 15.11.2014, p.53

"De ceremonie staat beschreven in het Egyptische Dodenboek. WOTH is er een afdruk van, bijgekleurd en vervormd door Liesa Van der Aa. En op muziek gezet vanuit drie grote stijlenboeken die in haar geest rondwaren: industriële, elektronische muziek om de menselijke hoogmoed uit te drukken (het zware hart); barokmuziek en Miles Davis om de menselijke hang naar oplossen weer te geven (het lichte hart); seventiespopmuziek om de berusting in een middelmatig leven te verklanken (het neutrale hart). Een gelaagd, ambitieus, uitdagend werk." (****)
Peter Vantyghem, De Standaard, 15.11.2014, p.c14

"solodebuut [Troops] overrompelde als een koortsdroom, maar als luisteraar krijg je het pas écht Spaans benauwd bij de opvolger." (...) "een episch huzarenstukje"
Gunter Van Assche, De Morgen, 03.11.2014, p.36

"Wanneer er in het oude Egypte iemand stierf, werd diens hart volgens de mythe gewogen tegenover de pluim van de godin Ma’at. Veelzijdige vogel Liesa Van der Aa besloot dit oude verhaal in een driedubbel album te gieten en gaf er haar persoonlijke, eigenzinnige draai aan. Net zoals voor debuutalbum ‘Troops’ sloeg ze handen in mekaar met Boris Wilsdorf, technieker aan huis van Einstürzende Neubauten. Lijkt het alsof de viool dit keer een onderschikkende rol speelt, dan moeten je de oren nog verder spitsen. Meer dan ooit tapt Van der Aa de meest wonderlijke klanken uit haar geliefde strijkinstrument. Samen met een straffe zweem elektronica en heel wat vocalen raast het eerste deel, wanneer het hart te zwaar en te koud is, als een tornado door je binnenste. Een wervelwind van de sterkste en donkerste soort, gitzwart als een sterloze hemel en even aangrijpend. Gelukkig werkt het tweede deel, waarin het hart dan weer te licht is, als een balsem voor de gekwetste ziel. Strijkers, koren en heel wat snaren kleuren de lijntjes van de soms negen minuten durende soundscapes verder in. Genoeg om je even op te zuigen in een gevoel van gelukzaligheid, harmonie en romantiek. Op het meest gebalanceerde en laatste deel van de drie vindt het hart tenslotte zijn evenwicht. Overwinningsnummers ‘On The Heart’, ‘On Heaven’ en ‘On Freedom Of Movement’ blaken van het zelfvertrouwen en klinken uiterst toegankelijk. Alsof rock, rauw en hemels tegelijkertijd, nog nooit zo goed geklonken heeft. (ne) moet nog even bekomen van dit sùperstraffe album."
(ne), RifRaf #260, november 2014, p.15

Verwante items in de databank

Persknipsels/Artikels:
(Wat is dit?)
'Ik vraag me nog altijd af of dit wel mijn plek is' (26.11.2014)
'Je moet leven volgens je eigen kompas' (17.11.2014)
'Ik wil me vastpinnen op iets groters' (15.11.2014)
Kinderlijk eenvoudige conceptplaat (03.11.2014)